Temperatura spalin mierzona przed DPF to czynnik warunkujący załączenie regeneracji aktywnej - o ile dobrze pamiętam, to musi być minimalnie 250'C, co nie jest jakimś mega problemem, bo zimny silnik na wolnych obrotach grzeje spalinami o temperaturze 150'C.
Moje auto jeździło jakieś 10.000km zanim odkryłem, że jeżdżę z niesprawnym termostatem, który puszczał już przy 70'C (nie wiem ile jeździł tak poprzedni właściciel). 83'C miało auto, jak cisnąłem powoli pod naprawdę solidną górę latem. Przy szybkiej jeździe miał problemy, żeby wyjść ponad 70'C (oscylowała między 70-71'C; autostradą pod górę dochodziło do 74'C). Mimo to regeneracja zachodziła.
Robiłem też testy, czy DPF regeneruje się w mieście. Regeneracja zachodziła, mimo, że silnik nie osiągnął nawet 60'C. Regenerację można było poznać po tym, że silnik bardzo szybko osiągał temperaturę powodującą zgaszenie paska na obrotomierzu.
Także według moich obserwacji temperatura płynu chłodzącego nie ma znaczenia. Poza tym, silnik jest bardzo intensywnie chłodzony podczas regeneracji - najczęściej wiatrak chodzi na full (jeśli jest sprawny termostat, a auto jest w pełnej temperaturze roboczej).
Dla regeneracji aktywnej nie mają też znaczenia klapy wirowe w kolektorze. Miałem je wywalone i nie było żadnych problemów z DPF. Ma to jedynie znaczenie dla szybkości zapełniania się filtra, bo silnik bez klap emituje po prostu więcej sadzy, szczególnie, jak jest zimny.
Najważniejsza jest sprawność przepustnicy, bo ECU ją przymyka w celu obniżenia ilości tlenu w mieszance - w taki sposób podnosi temperaturę spalin, żeby spowodować zapłon paliwa przepchniętego do DPF. Tym sposobem też wiatraki mocno muszą chłodzić silnik, żeby się nie przegrzał podczas regeneracji.
Drugą ważną rzeczą jest dobry olej niskopopiołowy, nie jakiś hydrockrack. Moje auto bierze swoje przez odmę, jeżdżę bardzo dużo na krótkich odcinkach, a nie ma problemu z filtrem. Fakt faktem, że czasami go na autostradzie przepalę - filtr regeneruje się pasywnie (o ile dobrze pamiętam, to pasywna regeneracja jest w temperaturze spalin 350-500'C; aktywna 600-800'C).




Odpowiedz z cytatem