Pokaż wyniki od 1 do 10 z 14

Wątek: Czyszczenie sondy lambdy?

Widok wątkowy

Poprzedni post Poprzedni post   Następny post Następny post
  1. #7
    Vip Vip Awatar ttrol
    Dołączył
    Jan 2009
    Posty
    4,086
    BMW
    e32 750 II 88/W124 250D V 93
    Skąd
    Zgorzała/Warszawa
    Cytat Zamieszczone przez AMC Zobacz posta
    A grzałki przeżywają? Looknij na tekst kolegi ttrol'a w tem. "Nie odpala?...", post #10.
    Nominalna (optimum) temperatura pracy sondy to 600*C, początek rozpoznawalnych przez ECU jednoznacznie sygnałów to 350*C - tak podaje biuletyn Boscha.
    Jeżeli sonda pracuje w wyższej temperaturze - a będzie pracowała poprawnie także przy 900*C - to ulega przyspieszonej degeneracji.
    Grzałką steruje ECU metodą PWM (Peak Width Modulation - modulacja szerokości impulsu, czyli regulacja poprzez zmianę proporcji czasu załączenia napięcia
    do czasu jego wyłączenia w jednym cyklu; ogólnie cykl taki może trwać od ułamka milionowej części sekundy do kilkunastu sekund; tu chyba ok. 0,0005s, czyli
    2 kHz).
    W miarę nagrzewania sondy spalinami ECU zmniejsza napięcie średnie grzałki w/w sposobem, aby sonda nie uległa przegrzaniu. Przy tej częstotliwości uśredni
    je i zadowalająco dokładnie pokaże prawie każdy przeciętny multimetr uniwersalny.
    Toteż gdybyś chciał przekonać się, czy to nie ECU niszczy Twoje sondy, podłącz multimetr pod dwa białe jej przewody ustawiając zakres 20V= (stałego) lub
    najbliższy wyższy i odpal silnik. Pojawi się tam napięcie, które powinno zacząć spadać, gdy sonda zbliży się do temp. nominalnej. Zaobserwuj, kiedy się to
    stanie.
    PWM to modulacja impulsów :) a nie szczytów.

    W każdym razie nawet na walniętym grzaniu po nagrzaniu wydechu i katalizatorów sonda pracuje ok. Do dzisiaj są sondy, które nie są sztucznie podgrzewane, głównie chodziło o szybsze jej zadziałanie, zanim ustali się temperatura wydechu sama.

    W starszych autach jak e32, nie było PWM, tylko podawało 12V poprzez przekaźnik do grzałek bazując na temperaturze silnika. Wbudować w tamtych czasach PWM do kilkudziesięciu watów w sterownik silnika to byłby wyczyn. Poza tym zakłócałoby to pracę reszty elektroniki, która siedziałaby przecież w tej samej obudowie. Dałoby się to ogarnąć dziś, ale nie na początku lat 80tych.

    W sterowniku mierzy prąd grzałki, więc kiedy jest rozwarcie wyrzuca błąd w DISie. Ale jak walnie przekaźnik od grzania na rozwarcie to też wyrzuci ten błąd.

    Nie napisałeś jaką sondę założyłeś, może jakaś kiepska marka. Jeżeli sondę da się wyczyścić jak napisałeś to powinna działać.
    Ostatnio edytowane przez ttrol ; 01-11-2015 o 23:52
    pozdrawiam Bartek

Podobne wątki

  1. [elektronika] Zapytanko odnoscie sondy lambdy
    Przez Wierny w dziale Seria e32
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 31-07-2015, 07:53
  2. sondy lambdy- problem
    Przez lostami1988 w dziale Seria e32
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 19-04-2012, 20:49
  3. sondy lambdy bmw e32 v8
    Przez lostami1988 w dziale Seria e32
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 29-08-2011, 07:43
  4. Sondy lambdy problem
    Przez krzysparco w dziale Seria e38
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 09-02-2011, 22:41

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •