Czujniki odcinające paliwo ( inercyjne ) to w momencie uderzenia nie stykają tylko uwalniana jest zapadka i rozłączany jest obwód. Jest w nich guzik jak w starych bezpiecznikach. Wystrzeliwuje w momencie uderzenia. Wystarczy go wcisnąć.
W nowszych autach sygnał o odcięciu pompy paliwa idzie siecią CAN ze sterownika poduszki. Bez skasowania informacji o kolizji auta się nie odpali.

Jak się świeci kontrolka sygnalizująca usterkę to poduszki zadziałają tylko te na które nie było zapisanych usterek. Przykładowo jest błąd na matę to poduszki boczne i kierowcy wystrzelą na pewno. Sprawdzone w bmw. W innych markach bywa różnie.
Zdarzają się przypadki że wystrzeliwują same napinacze pasów bo siła była mała.

Czujniki z kulką były w BMW stosowane nawet w 2000 roku. Naprawiałem jeden sterownik gdzie jest kulka z e39. Nie spotkałem się aby czujniki były stosowane jak w esp. Mierzą tylko w konkretnym kierunku.

Często są montowane czujniki na pasie przednim aby jak najszybciej wykryć kolizję i wcześnie zareagować.
Zamontowanie jak w e38 pod nogami nie jest najlepszym rozwiązaniem ( tylko niektóre systemy ). Zanim zmierzy siłę uderzenia to już pół auta będzie uszkodzone i mniej czasu na reakcję. Przy niewielkich uderzeniach spora ilość energii jest pochłonięta przez elementy łamiące się czy zgniatające np te "amortyzatory' trzymające zderzak.