OBD i OBDII to standard diagnozy silnika i skrzyni. Jest znormalizowane gniazdo mające 16 pinów. W e32 nie ma czegoś takiego jak OBD. Auta wyposażone w OBD można diagnozować standardowym interfejsem i oprogramowaniem ale tylko silnik i elementy z tym związane takie jak skrzynia biegów. OBD obowiązuje od 96 roku w USA a w Polsce benzyniaki od 2001 a diesle od 2003 chyba. Można za pomocą tego standardu odczytać niektóre błędy odpowiedzialne za ekologię. Nie wszystkie błędy wyświetla. Nie wszystkie parametry da się podejrzeć. Wszystko się rozchodzi o ekologię i umożliwienie kontroli emisji spalin na stacjach diagnostycznych. W Polsce się tego nie praktykuje ale powinno. Za granicą z tego korzystają. Każda stacja kontroli pojazdów powinna być wyposażona w skaner obd.
Określeniem obd ludzie potocznie nazywają gniazda do diagnozowania.
Nie pamiętam różnic między OBD a OBDII ale to prawdopodobnie rozchodzi się o ostrzejsze normy emisji spalin i większą kontrolę pracy układu wtryskowego.
Po prostu znormalizowali gniazdo i ujednolicili sposób komunikacji ze sterownikiem silnika. W OBDII rozbudowali system o więcej funkcji.