Cześć wszystkim czytającym,

Po zakupie samochodu, prawie od dwóch lat, walczę z samochodem i nie mogę do końca się nim cieszyć. Tak naprawdę od momentu montażu tej nieszczęsnej instalacji gazowej po kupnie samochodu mam z nim ciągłe problemy. Chciałem się jednak skupić w tym poście na silniku, bo z większością problemów auta sobie poradziłem.

Silnik pracuje nierówno - kiedy obroty spadają do 550 (najniższe możliwe do zakodowania w ISTA) to czuję, że silnik chodzi nierówno, gdy trzymam kierownicę czy ramkę drzwi to wyraźnie to czuć. Co więcej - w trakcie jazdy na biegu 5-6 na niskich obrotach silnika, gdy wcisnę gaz to czuć jakby silnik na początku się wahał i lekko dławił, po czym wkręca się na obroty przy redukcji biegu i idzie do przodu jak trzeba. Ponadto podczas zimnego startu nie zawsze, jednak dość często, samochód startuje podobnie jak na poniższym filmiku, chociaż rzadko aż tak gwałtownie: https://www.youtube.com/watch?v=eg1OAthXKAo

DME zwraca błąd mieszanki - obecnie tylko bank 1, mieszanka zbyt uboga oraz błąd katalizatora na banku 1. Kiedyś były to błędy na obu bankach. Tutaj nie ma znaczenia czy jeżdżę na LPG czy benzynie - sytuacja jest taka sama. Ostatnio nawet nie jeżdżę na LPG, zrobiłem ponad 4k km na benzynie. Kasowanie adaptacji, jazdy adaptacyjne - nie pomaga to nawet na chwilę. Do tej pory wymieniłem oba katalizatory - na banku 1 oba wkłady, na banku 2 tylko jeden, przedni, gdyż tylny był w stanie dobrym. Ze starych prawie nic nie zostało, były totalnie rozwalone. To pomogło tylko na błąd banku 2, bank 1 nadal ma problem. Dodatkowo zdejmowany był kolektor ssący, wymienione były jego uszczelki i te zespoły napędowe z tyłu, dodatkowo okazało się, że gazmen spartaczył mocowanie dysz i poprawiał robotę - trochę mu nie ufam i będę to demontować po raz kolejny aby inny specjalista to obejrzał i ew. poprawił. Wymienione były uszczelnienia elektrozaworów VANOS bo trochę tam ciekło, uszczelka dolna miski olejowej, odma. Przy mnie mechanicy robili test z dymem i nigdzie nie widać było, że auto może łapać lewe powietrze - jednak nie było to robione pod dużym ciśnieniem i test mógł nie pokazać wszystkiego.

Po tym przydługim wstępie zadaję to magiczne pytanie - co to do diabła może być? Pisałem z facetem z filmiku, który wrzuciłem wyżej - u niego powodował to Valvetronic. Sam demontaż pokrywy głowicy z tego jednego banku może swoje kosztować, a mam trochę dość rzucania w ten samochód worków z pieniędzmi. Zrobię test dźwigienek pośrednich, ale czy da mi on rzetelną informację zwrotną na temat tego, czy w ogóle tykać ten temat? Jeśli trzeba będzie - jest jakaś rzetelna metoda sprawdzenia, czy wystarczy wymiana samych dźwigienek pośrednich (to akceptowalny temat bo nei są tak drogie osobno w ASO) czy konieczna też wymiana wałka (to by bolało...)? Czy są jeszcze jakieś inne rzeczy, które mogę sprawdzić poza tym?

Poniżej wrzucam screeny z adaptacjami z INPY i ostatnio sczytanymi błędami z ISTY - może to kogoś nasunie na jakieś wnioski (wystarczy otworzyć link, jest tam cały album):

https://imgur.com/a/rIfvBxq

Za wszystkie sugestie i posty serdecznie dziękuję, w końcu chciałbym zacząć cieszyć się tym samochodem tak, jak powinienem.