Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 12345 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 43

Wątek: Ładowanie akumulatora

  1. #21
    Zaawansowany Użytkownik
    Dołączył
    Sep 2009
    Posty
    324
    BMW
    e32 m30b30 88r. e38 m62b44 99r.
    Skąd
    Stce
    był i to nie raz:)
    xsilver - w agm i żelówkach niema co gazować, elektrolit jest w postaci żelu, i same aku. są szczelne.

    coboss - jest to możliwe, nie wiem co masz na myśli pisząc "proste":) można zamontować przełącznik, którym będzie można zmieniać to napięcie.

  2. #22
    Vip Vip
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    4,268
    BMW
    Nie mam
    Skąd
    Racibórz(Śląsk)
    Cytat Zamieszczone przez coboss
    Cytat Zamieszczone przez cursor
    Cytat Zamieszczone przez coboss
    Nie chodzi o zwarcie lecz o efektywność ładowania. Wyjęty lub odłączony od klem akumulator, ładuje się szybciej,
    Taa, a co za różnica?

    Cytat Zamieszczone przez coboss
    można go też doładować do full.
    Wyjaśnij mi panie teoretyku, dlaczego niby podłączając w ten sposób jak w pytaniu w pierwszym poście niby go nie naładujesz do pełna?

    Cytat Zamieszczone przez coboss
    Zalecane jest ładowanie: (prostownik na minimalnym ładowaniu)
    -zwykłych akumulatorów przez 24h
    -żelówki i AGM 12h powinno ze spokojem starczyć
    Zalecane ładowanie dla zwykłych kwasowych akumulatorów, to 10h prądem o wartości 1/10 pojemności, a więc mamy aku 90Ah, to przez 10h ładujemy go prądem 9A i nic mu w tym momencie takie ładowanie nie szkodzi.
    Jeśli mamy prostownik, gdzie da się na sztywno ustawić maks prąd i zmniejszymy go do 4,5A, to ładowanie będzie trwać 20h(przy założeniu, że aku jest rozładowane, a więc napięcie na jego zaciskach jest niższe od 10V)

    W przypadku akumulatorów żelowych i AGM należy stosować inne prostowniki
    W instrukcji obsługi mojego prostownika (SPRINTERstart 180) opisują, że można ładować także akumulatory bezobsługowe. Z ZASTRZEŻENIEM, że:
    "Prostownik nie może być stosowany do ładowania akumulatorów całkowicie bezobsługowych (np. żelowych)"
    Bynajmniej nie można takiego akumulatora ładować długo i bez nadzoru.

    Cenna informacja dla mnie, nie zwróciłem na to uwagi. Pomyślę nad specjalnym prostownikiem lub najnormalniej w świecie nie będę go podpinał na dłużej niż 30min na minimalnym ładowaniu.
    Niestety nie doczytałem się jakie napięcie daje gdy jest ustawiony na minimalne ładowanie.

    Na pytania z 2 pierwszych cytatów znajdziesz odpowiedź w moim poście gdy go przeczytasz uważnie.

    Jedyne co do swojej wypowiedzi mogę dodać to radę aby nie odpalać auta z prostownikiem wyposażonym w funkcję START, daje ona za duże napięcie i niektóre sterowniki potrafią dostać po głowie :/
    Np. sterownik odpowiedzialny za dociąganie klapy bagażnika! Mi od tego umarł i np. Cichemu też. Jedyne pocieszenie, że klapa odżywa po wykasowaniu błędów :)

    I druga BARDZO WAŻNA INFORMACJA jeżeli ładujecie akumulatory które nie są bezobsługowe OBOWIĄZKOWO trzeba odkręcić korki! Ładowanie kilkanaście godzin akumulatory z zakręconymi korkami mogą eksplodować! Znam osobiście takie wypadki, co najgorsze zdarzają się ofiary w takich wypadkach, poparzenia kwasem to na pewno nic miłego :(


    Cytat Zamieszczone przez cursor
    Cytat Zamieszczone przez tgracing
    Ponieważ cała instalacja jest pod napięciem a przecież prąd to nie woda (gdy zakręcisz kurek, w tym przypadku wyłączysz wszystkie odbiorniki prądu) i cały czas płynie. Jak nie wierzysz to zrób eksperyment, jeden aku zostaw w aucie a drugi postaw obok i zaobserwuj który szybciej się rozładuje. Fakt, że przy dobrym aku zaobserwujesz to może dopiero po roku czasu.
    Tyle, że większość odbiorników po 15min jest odłączana(co sam zaznaczyłeś), a pobór prądu na poziomie 0,05A nie spowoduje, że aku nie będzie całkowicie naładowane.
    Można zamknąć auto gdy gdy ładujemy akumulator (zostawić otwarty bagażnik) wtedy faktycznie większość elektroniki się wyłączy po 15 minutach.
    Gdy nie zamkniesz auta z pilota to pobiera on dużo więcej prądu i ładowanie w ten sposób jest bardzo mało efektywne.
    Kolejna sprawa to jeżeli komuś nie zjada aku po zamknięciu auta to po cholerę ładować akumulator, który sam z siebie się nie rozładuje?

    Już może teraz zrozumiałeś dla czego trzeba odłączyć akumulator podczas ładowania.
    Każdy kto musi ładować akumulator ładuje go dla tego bo coś go rozładowało i to coś bez względu na czas jaki miną i czy auto jest zamknięte czy nie, pobiera ten prąd.


    ------------------------------------
    wm te wszystkie informacje o temperaturach, o czasie czy o specjalnym prostowniku to są informacje z półki "ZALECANE"
    Ale to nie zmienia faktu, że da się naładować akumulator podłączony do instalacji auta. A skoro komuś coś rozładowuje aku, to najpierw powinien zajrzeć do elektryki samochodu, a później ładować aku.

    Cytat Zamieszczone przez coboss
    Mam pytanko co do prostownika.
    Idzie jakoś zmniejszyć w łatwy sposób napięcie na nim z 16v do 14v?
    Czy to już wyższa szkoła jazdy?
    Da się. Przy prostych prostownikach, to kwestia dowinięcia odpowiedniej ilości zwojów na transformatorze.
    Przy prostownikach ze stabilizacją napięcia, to kwestia odpowiedniego ustawienia stabilizatora(zmieniasz punkt pracy, to i napięcie się zmieni)

  3. #23
    Vip Vip Awatar coboss
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    4,002
    BMW
    E38 730d
    Skąd
    Szlachta Rydzyńska koło wsi Leszno
    Cytat Zamieszczone przez wm
    był i to nie raz:)
    xsilver - w agm i żelówkach niema co gazować, elektrolit jest w postaci żelu, i same aku. są szczelne.

    coboss - jest to możliwe, nie wiem co masz na myśli pisząc "proste":) można zamontować przełącznik, którym będzie można zmieniać to napięcie.
    O akumulatorach były dziesiątki rozmów ale o prawidłowym ładowaniu chyba nie :)

    Z przełącznikiem nie będzie prosta sprawa.
    Z tego co się naczytałem na forach typowo o akumulatorach wyjaśniali, że w momencie gdy akumulator zaczyna się ładować coraz mocniej to napięcie na klemach zaczyna rosnąć.
    Na krokodylach zawsze będzie 12V bo tak ma być ale inaczej to wygląda gdy się mierzy napięcie na klemach. Tam z czasem napięcie rośnie nawet do 16,5V a dopuszczalne przy całkowicie zamkniętych akumulatorach jest max 14,4V
    Prostowniki impulsowe czy procesorowe mają zabezpieczenie i nie dopuszczają do wzrostu tej wartości powyżej 14,4V

    Drugą sprawą jest przepływ prądu, pod tym względem mój prostownik jest spoko :)
    Po podłączeniu rozładowanego akumulatora przez chwilę amperomierz pokazuje od 10-14 po powiedzmy 10-15 minutach wartość spada do ok 4-6A a więc tyle ile ma być aby dobrze ładować akumulator żelowy o pojemności 55Ah, oczywiście w miarę upływu kolejnych godzin wartość spada do 1A.

    Co miałem na myśli proste rozwiązanie. Zakup gotowego czegoś co można przykręcić gdzieś do prostownika aby automatycznie go wyłączał gdy napięcie na klemach wzrośnie powyżej 14,4V i najlepiej aby można było to wyłączyć lub odłączyć gdybym chciał zastosować prostownik do ładowania zwykłych akumulatorów otwartych.
    Póki co nie znalazłem czegoś takiego, jedyna możliwa opcja to warować przy ładowanym akumulatorze z miernikiem i sprawdzać napięcie na klemach w razie jego wzrostu wyłączyć prostownik.
    Co dalej? Nie testowałem ale wydaje mi się, że w takim momencie najrozsądniej było by zanieś akumulator do auta, odpalić je i zostawić na chodzie na 20-30 minut aby doładował go alternator :/
    Ale tak bawić się można raz czy dwa a nie stosować się do tego jak do reguły.

    Cytat Zamieszczone przez cursor
    Da się. Przy prostych prostownikach, to kwestia dowinięcia odpowiedniej ilości zwojów na transformatorze.
    Przy prostownikach ze stabilizacją napięcia, to kwestia odpowiedniego ustawienia stabilizatora(zmieniasz punkt pracy, to i napięcie się zmieni)
    Można przetłumaczyć łopatologicznie dla kogoś kto od wczoraj dopiero zna ABC elektryki? :)
    ---===Bo radość to suma drobnych przyjemności===---

    *** UWAGA! ACHTUNG! ATTENTION! ATENCION! ***
    Ze względu na ograniczony czas coraz rzadziej zaglądam na forum :(
    W sprawach pilnych proszę o kontakt na maila coboss@op.pl pamiętajcie o zaznaczeniu, że jesteście klubowiczami!

  4. #24
    Doświadczony Użytkownik Awatar xsilver
    Dołączył
    Aug 2008
    Posty
    2,187
    BMW
    m60
    Skąd
    .Kraków
    Cytat Zamieszczone przez wm
    xsilver - w agm i żelówkach niema co gazować, elektrolit jest w postaci żelu, i same aku. są szczelne.
    Oczywiście, że gazują - jeżeli by tak nie było to po co w nich samouszczelniający się zawór bezpieczeństwa, czy centralne odprowadzenie gazów w niektórych modelach ? Dlatego, że gazują, a są szczelnie zamknięte (nie licząc zawory bezpieczeństwa) nie należy ich przeładowywać (zwiększać napięcie ładowania powyżej 14.4v), bo może to spowodować rozerwanie akumulatora.

  5. #25
    Zaawansowany Użytkownik
    Dołączył
    Sep 2009
    Posty
    324
    BMW
    e32 m30b30 88r. e38 m62b44 99r.
    Skąd
    Stce
    coboss - najprostszym rozwiązaniem będzie przełącznik, inaczej ogranicznik napięcia, (jedna nastawa to ograniczenie napięcia do 14 V - praca buforowa, druga nastawa do 16 V praca cykliczna(zmiana punktu pracy)), większość początkujących elektryków powinna to zrobić, Mnie ostatnio taka przyjemność kosztowała około 35 zł.
    Co do napięcia to: każdy akumulator najlepiej naładować do 16 V, jeżeli kupiłeś prostownik automatyczny to powinien być przełącznik do jakiego napięcia ma sie aku. ładować. jeżeli niema to jest to uzależnione od danego producenta, (instr. obsługi),
    jeżeli masz zwykły prostownik z potencjometrem do regulacji prądu to procedura wygląda następująco:
    1) ustawiasz 1/10 pojemności aku.- po jakimś czasie, jak w twoim przypadku prąd spada do 1 A.
    2) podkręcasz znowu na 1/10 pojemności, prąd znowu spada
    3) jak się już skończy podkręcanie to czekasz aż prąd spadnie na minimum i od tego momentu jeszcze 12 h, (nie przekroczyć 50 st. C) po takiej procedurze możesz powiedzieć, że masz naładowany akumulator, nic nie zaszkodzi jak będziesz mierzył napięcie na klemach podczas ładowania (dla doświadczenia),(jest jedno niebezpieczeństwo w przypadku gdy aku. jest głęboko rozładowany < 7 V możesz spalić prostownik albo bezpiecznik będzie wywalać, w takim przypadku podłączyć równolegle żarówkę np. H4) wypiąć po godzinie:)

    Jeżeli chodzi o urządzenie do wyłączania prostownika to jest do zrobienia ale to już wyższa szkoła jazdy, takie ustrojstwa są montowane właśnie w automatycznych prostownikach i po przekroczeniu zadanego progu sam sie wyłącza.:)

    Z zanoszeniem aku. do auta to raczej kiepski pomysł, ze względu na brak możliwości regulacji prądu jakim jest ładowany akumulator.

  6. #26
    Zaawansowany Użytkownik
    Dołączył
    Sep 2009
    Posty
    139
    BMW
    było e38 740iA M60B40
    Skąd
    Malechowo
    właśnie ładuje akumulator pod maska ;).A Funkschlussel mi sie palił jak miałem słabe aku i czasami nawet Getribenotprogramm;).Juz jakis czas mi sie nie wyswietla zaden, jak mam naładowany aku ;)
    ...ther's no better way to flyy...

  7. #27
    Vip Vip
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    4,268
    BMW
    Nie mam
    Skąd
    Racibórz(Śląsk)
    Cytat Zamieszczone przez wm
    w takim przypadku podłączyć równolegle żarówkę np. H4) wypiąć po godzinie
    A nie szeregowo, tak jak w przypadku kondów do car-audio? ;)
    Celem wykształcenia nie jest napełnienie umysłu człowieka faktami; zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do.. myślenia. A często zdarza się, że człowiek lepiej umie myśleć, nie będąc krępowany wiedzą przeszłości.
    Henry Ford

    Nie pomagam przez tel, chcesz coś, jest pw, mail, gg, w ostateczności sms

  8. #28
    Początkujący Użytkownik
    Dołączył
    Feb 2010
    Posty
    22
    BMW
    E36
    Skąd
    Warszawa
    zarowka powinna byc wpieta rownolegle, zeby rozgalezic prad , jesli chodzi o auto wylaczanie mozna to zrobic na kluczu tranzystorowym i wcale nie jest trudnym zadaniem :)

    Co do car-audio - nie jestem znawca tego tematu, ale chyba kond jest po to, zeby nie bylo zbytnich spadkow napiecia - tak wiec powinno sie go raczej wpinac rownolegle...

  9. #29
    Vip Vip
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    4,268
    BMW
    Nie mam
    Skąd
    Racibórz(Śląsk)
    Cytat Zamieszczone przez thcrew
    Co do car-audio - nie jestem znawca tego tematu, ale chyba kond jest po to, zeby nie bylo zbytnich spadkow napiecia - tak wiec powinno sie go raczej wpinac rownolegle...
    Samego konda wpinasz równolegle, ale do ładowania, właśnie po to, żeby ograniczyć prąd, podłączasz szeregowo żarówkę ;)
    Celem wykształcenia nie jest napełnienie umysłu człowieka faktami; zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do.. myślenia. A często zdarza się, że człowiek lepiej umie myśleć, nie będąc krępowany wiedzą przeszłości.
    Henry Ford

    Nie pomagam przez tel, chcesz coś, jest pw, mail, gg, w ostateczności sms

  10. #30
    Vip Vip Awatar coboss
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    4,002
    BMW
    E38 730d
    Skąd
    Szlachta Rydzyńska koło wsi Leszno
    Spoko, spoko. Chyba można sobie darować przeróbki dużych solidnych i przy tym zwykłych prostowników bo do żelówek i AGM są prostowniki czy jak kto woli ładowarki dostępne za dużo niższe pieniądze w porównaniu z prawdziwym prostownikiem.
    Po za tym te ładowarki mają dużo więcej możliwości jak standardowy prostownik.
    Na biedę można kupić coś takiego:
    http://www.allegro.pl/item949812234_...atora_12v.html

    albo takiego:
    http://www.allegro.pl/item947704026_...2v_do90ah.html
    ---===Bo radość to suma drobnych przyjemności===---

    *** UWAGA! ACHTUNG! ATTENTION! ATENCION! ***
    Ze względu na ograniczony czas coraz rzadziej zaglądam na forum :(
    W sprawach pilnych proszę o kontakt na maila coboss@op.pl pamiętajcie o zaznaczeniu, że jesteście klubowiczami!

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •