Cytat Zamieszczone przez xsilver
10W60 jest gęsty i nie nadaje się na polskie warunki jako olej wielosezonowy - na lato na upartego może, ale na pozostałe 3 pory roku - odpada (mowa oczywiście o zwykłych silnikach).
jest to bzdurą zupełną.. nie wiem kto Ci takich bajek naopowiadał... zamuje się wymianą oliwy od 11 lat w samochodach...

przeklejami mój temat z innego forum.

Temat został przeniesiony na główny piedestał, więc go pozwoliłem sobie troszkę przeredagować… tak aby to miało ręce i nogi.


[center:522c263433][/center:522c263433]
Spis treści:
1.Mity i fakty dotyczące samego oleju silnikowego.
2. Parametry olejowe i ich klasyfikacja
3. Czasy eksploatacji


1.Mity i fakty dotyczące samego oleju silnikowego.

MITY:

1. Oleje się nie mieszają...
BZDURA!! należy uważać tylko na parametry.. nie powinno się mieszać oleje o znacznie odbiegających parametrach fizycznych, takich jak lepkość i gęstość.

2. Jakość oleju jesteśmy w stanie określić po jego kolorze. - Jeśli olej robi się czarny wówczas nie jest dobrej jakości…
BZDURA!! każdy olej smarujący silnik spalinowy.. smaruje również pierścienie tłoka/cylindra, a więc miejsce, gdzie odbywa się spalanie. A jak spalanie to i sadza - w szczególności w dieslach.. a sadza jest czarna.. i brudzi olej... więc olej ciemnieje. przy mocno zabrudzonych silnikach- z dużym przebiegiem, olej po wlaniu od razu się robi czarny.

3. Gęste oleje silnikowe są lepsze dla silników „biorących olej”, bo mniej go „biorą”. OLEJE pracują w temperaturze ok 90-100 'C .. często są jedynym elementem chłodzącym Blok silnika.
OLEJ rozgrzany do takiej temperatury jest dużo rzadszy niż wlewany z bańki do silnika, WIĘC jak jest nieszczelność to i tak wycieknie. Prosto to można zweryfikować na oleju jadalnym na patelni :)

4. Dodając do oleju dodatki uszlachetniające przedłużamy żywotność oleju w silniku.
To tak jak, dodając do tłustego obiadu więcej przypraw przedłużamy sobie życie ;)

5. Syntetyki wypłukują uszczelki…
BZDURA!! one nie wypłukują uszczelek.. one myją silnik z nagaru, a jak mamy walniętą uszczelkę zatkaną nagarem... no to wiadomo.. umyje nagar i będzie ciekło... trzeba wymienić uszczelkę.. a nie lać gęsty olej.. to tak jak pudrowanie syfa na pupie podkładem do makijażu - a może nie będzie widać ??

6. Każdy syntetyk jest lepszy od mineralnego... a nie.. bo się klasa oleju liczy.. wg API i SAE. są mineralne oleje co mają SAE 5w30.. np. fordowski olej i syntetyki co mają 10w60 – np. Castrol RS… a tak na marginesie.. Castrol rozlewa oleje dla Forda ;)

7. Są mineralne oleje co mają API SL/CF i syntetyki o niższych parametrach np. SH/CD odp. klasa jakości spotykana dziś:
dla benzyny od SC do SM i dla diesla od CC do CF.

8. Jak mało jeżdżę to mogę rzadziej wymieniać.. Olej raz wlany do silnika.. nie mylić z odkręconym korkiem w bańce... zaczyna powolnie w miarę upływu czasu, pod wpływem temperatury tracić swoje własności smarne. nic na to nie poradzimy - jak zaczniemy gotować wodę w garze to w końcu wyparuje i gar się spali.

9. OLEJE do benzyny nie nadają się do diesla itd...
90% olei, nawet tych z napisem DIESEL CZY GAZ to oleje uniwersalne !!, a świadczy o tym parametr klasowy API oraz ACEA, a także normy producentów

Fakty :

1. Lepkość i gęstość oleju należy wybierać wg zaleceń do danego auta, no chyba ze mamy gdzieś nasze mechaniczne serducho, albo mamy je tak padnięte, że trzeba mu dolewać 1L/1000km.. wtedy zalecam olej najtańszy, i jak najszybszy remont silnika, albo jego SWAP

2. Jakość oleju zależy od przebiegu i czasu. Zależnie od rodzaju oleju powolnie traci właściwości z biegiem tych 2 wartości fizycznych.

3. Oleje dobre jakościowo zawierają uszlachetniacze i środki myjące, a to po to aby utrzymać w dobrej kondycji nie tylko silnik, ale przede wszystkim układ smarujący. To tak jak z cholesterolem w żyłach.. im więcej nagaru, tym słabsze ciśnienie, a nagar to sadza zgromadzona przez lata w procesie spalania.

4. Nawet gdy używamy najlepszego oleju czasie jego żywotności dodatki uszlachetniające tracą swoje właściwości, a zanieczyszczenie oleju obniża jego zdolność smarną.

5. Oleje syntetyczne to i tak oleje MINERALNE!!! są produkowane z tej samej ropy... ale ich % ilość domieszek syntetycznych powoduje że tak je nazwano, stąd też semi/pół syntetyki

6. Za dużo oleju w silniku powoduje przedmuchiwanie uszczelek, uszczelniaczy, co może zaowocować nawet uszkodzeniem katalizatora

7. Za mało... zatarcie

8. Oleje z napisem Diesel, mają więcej środków nazwijmy to "wchłaniających" sadzę, bo takowe silniki jej więcej produkują... ALE nadają się do benzyny tak samo.. bo w większości przypadków, mają także klasę dla benzyny, tak samo wysoką jak bez tego napisu.. (dla danej marki oleju) I ODWRITNIE.... benzynowe do diesli

9. OLEJE DO GAZU !!! wg mnie to lipa jakich mało... na zdrowy rozsądek, znając się na mechanice i fizyce…

Gaz się spala na sucho..

Tylko trzonki zaworów są smarowane olejem silnikowym.. czy on do GAZU DIESLA CZY BENZYNY ma za zadanie sparować zawór

To benzyna i ropa.. smarują gniazda zaworowe i .. skoro gaz jest suchy.. to i tak i tak się nam gniazda zaworowe w końcu posypią...

2. Parametry olejowe i ich klasyfikacja ..

1. Można wyróżnić następujące klasyfikacje:

Klasyfikacje lepkościowe dla olejów silnikowych -klasyfikacja SAE

Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych
klasyfikacja według ACEA- klasyfikacja europejska
klasyfikacja według API - klasyfikacja amerykańska
klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes-Benz (MB), Volkswagen (VW), BMW

rozłóżmy np. na czynniki pierwsze klasę oleju jaką ja zalewam swoje autko np : [shadow=red:522c263433]SAE 10 W 60 API SL/CF[/shadow:522c263433]

SAE

10W- gęstość oleju .... im niższa.. 0W, 5W, 10W , 15W, 20W tym niższa temperatura „krzepnięcia” – bo tu bardziej chodzi o lepkość dynamiczną, ale to nie ważne dla zwykłego użytkownika.. chodzi o to do jakiej ujemnej temperatury da się na oleju jeździć i bezproblemowo uruchamiać silnik.
60- to jego lepkość kinematyczna przy temperaturze 100'C. im wyższa.. 30, 40, 50 , 60, tym wyższa temperatura utrzymania smarności,
W MIEJSCU SMAROWANIA PIERŚCIENIA TŁOKA I CYLINDRA TEMPERATURA DOCHODZI DO 150'C
Literka W..
między dwoma liczbami.. SAE 15W40&.. olej wielosezonowy
sama po jednej liczbie.. SAE 20W .. olej zimowy.

[center:522c263433]tutaj dokładna statystyka co do SAE - temperatury w których można używać oleju[/center:522c263433]
[center:522c263433][/center:522c263433]

API:

SC do SM klasa oleju dla benzyny.. im wyższa tym lepiej

CC do CG klasa oleju dla diesla.. im wyższa tym lepiej


jeszcze jest kalsyfikacja europejska ACEA

dla silników benzynowych A1, A2 i A3
dla ropniaczków B1,B2 i B3 i tu tak samo im więcej tym lepiej


3. Czasy eksploatacji:

niezależnie od oleju- 1 rok.

LUB (średnia wielu producentów)

mineralny - do 10000km
półsyntetyk do 15000km
syntetyk do 20000km
longlife do 30000km
ja zalecam

mineralny ok 10000km
półsyntetyk ok 12000 km
syntetyk ok 15000km

w longlife nie wierzę

w DIESLACH -20% -- pisałem wyżej o sadzy.

a tak w ogóle to najlepiej co 10000km to robić,

UWAGA!! To już moje widzi mi się...

Są silniki dla których są zalecane oleje LONG LIFE, .. ja w to nie wierzę... biorąc pod uwagę założenia producentów dla nowych aut ...
AUTO MA JEŻDZIĆ 5 LAT I TRZEBA JE UTYLIZOWAĆ to ok...
Ale jak mamy zamiar jeździć długo.. to nie żałujmy silnikom .. wlejmy normalnego syntetyka i zmieniajmy go co te 15000km- ... to tak jak z myciem rąk... wolimy jak są czyste.
i taka dygresja na ten temat na koniec... W moim aucie mam napisane na skrzyni
LIFE TIME OIL... LIFE TIME>>> póki skrzynia sie nie rozleci.. to ok.. średnia dla rozczłonkowania takiej skrzyni to ok 200,000- 250,000 km
i TU niespodzianka !!! oleje te robi dla BMW firma ESSO-MOBIL... i zaleca ich wymianę co 60.000KM... ciekawe nie ??
Serwisy w USA tak też robią w europie nie.. ja wymieniłem swój w skrzyni po 120.000 bo wcześniej też myślałem że jak napisali Lifetime... to czad można zapomnieć i wylałem ze skrzyni smołę a nie olej.. wierzcie lub nie.
LIFE TIME.. dobre sobie.. to tak jak by nam dano na całe nasze życie uzdatniacz do zamiany moczu w wodę.. i kazano nam to pić w kółko..

Tutaj fotki pokazujące gdzie szukać klasyfikacji. (przepraszam za jakoś.. tel. komórkowy)
CASTROL:


API

SAE


MOBIL: CIEKAWOSTKA
foto banki półsyntetyka dedykowanego do diesla..


ma klasę tylko dla diesla wg. API, Ale wg ACEA ma i dla diesla i dla benzyny :D
poniżej foto bańki, która nie ma dopisane DIESEL na naklejce

i !!! API mam już i dla benzyny i dla diesla, a w ACEA.. ta sama klasa co w oleju dedykowanym do diesla.

oto dowód na uniwersalność oleju.. i wprowadzanie w błąd klienta przez koncerny naftowe.



Pozdrawiam.