Panowie, jak nie macie pojecia o temacie, to powiedzcie, ze nie wiecie, a nie wypisujecie glupoty i jeden chce byc madrzejszy od drugiego. Wydaje wam sie, ze jest tak czy inaczej i macie racje... wydaje wam sie...

Automatyczne skrzynie biegow w BMW maja dwa rodzaje adaptacji, pod warunkiem, ze mamy tak zwana skrzynie adaptacyjna, czyli bez przelacznika E,S i podaj sniezynka. Te skrzynie rzeczywiscie przystosowuja sie do stylu jazdy (adaptuja), ale sa to adaptacje krotkoterminowe i nie sa przechowywane po wylaczeniu zaplonu. Czyli po odpaleniu samochodu skrzynia uczy sie od nowa jak dzis chcemy jezdzic... gasimy samochod i skrzynia zapomina... i odpalamy i znow sie uczy.

Adaptacje, ktore widzicie w INPA to Adaptive Hydraulic Pressure Control i dotyczy hyrdomechaniki skrzyni. Dokladnie macie to opisane ponizej w language. Powiem tylko tyle. Te adaptacje kasuje sie TYLKO I WYLACZNIE jezeli:
* wymieniono skrzynie na NOWA (Fabrycznie, ew. inna bo fabryka nie przewiduje wkladania uzywek ale my czasem tak robimy :) )
* wymieniono hydraulike skrzyni
* wgrano nowe oprogramowanie do sterownika skrzyni
** wlozono sterownik od innego samochodu. ;)

PO WYMIANIE OLEJU NIE KASUJEMY ADAPTACJI SKRZYNI

Czesc twierdzila, ze tak, czesc, ze nie... przestancie zgadywac. Teraz juz wiecie, ze nie, a ponizej macie dlaczego (w language bo nie chce mi sie tlumaczyc):

Adaptive Hydraulic Pressure Control
Pressure adaptation has been a feature of ZF automatic transmissions since the 4HP22EH.
The TCM will maximize shift quality by adapting to transmission wear over time. The TCM
will adjust transmission shift pressures to compensate for wear in the multi-plate clutches.

This is accomplished by monitoring the input and output speeds of the transmission. When
the transmission shifts, the TCM monitors the time that it takes to accomplish the shift. The
time change in gear ratio is monitored and compared to an internal time value in the TCM.
If the ratio change takes more time than the stored value, the TCM will compensate by
adjusting the transmission shift pressures via the EDS valve solenoids. The adaptation
value is stored in the TCM. This adaptation values can only be cleared by the diagnostic
tester (DIS plus or GT-1).
Note: DO NOT clear adaptation values unless directed to do so by technical assistance.
Clearing pressure adaptations should not be done to resolve a customer
complaint. The only time that you would need to do so is after a transmission or
valve body replacement or software change.
Also it is important not to confuse pressure adaptation with AGS features. AGS
features will be discussed later in this chapter. AGS features are not stored on a
long term basis and will not be cleared when the pressure adaptations are
cleared. Note: Driving style is NOT stored.