Witajcie, co trzeba zrobić aby mieć w E38 z USA tylne światło przeciwmgielne? Wystarczy kupić lampę z EU? Jest już wiązka gdzieś podciągnięta?
Witajcie, co trzeba zrobić aby mieć w E38 z USA tylne światło przeciwmgielne? Wystarczy kupić lampę z EU? Jest już wiązka gdzieś podciągnięta?
1997. Myślałem żeby podpiąć pod przednie (wiem że mało profesjonalnie ale nie chcę nic "doklejać" do deski). W wersji EU jest ten przełącznik standardowo przy kolumnie kierownicy w przełączniku zespolonym świateł? Muszę sprawdzić to o czym piszesz. Dzięki.
Przełącznik przeciwmgłowych znajduje się po prawej stronie kierownicy, przy środkowej kratce nawiewu.
Różnica między przełącznikiem US a EU jest taka, że przełącznik US ma dwie pozycje, a EU 4 lub 3, w zależności od rocznika produkcji.
Nie musiałbyś nic extra doklejać do deski.
Cały myk w e38 polega na tym, że sygnał z przełącznika idzie nie bezpośrednio do lampy tylko przez moduł LCM.
Także aby to zrobić poprawnie, należy dołożyć przewód z przełącznika do LCM i najpewniej z LCM do lamp tył. Ponieważ z dużym prawdopodobieństwem w aucie nie masz wiązki pod przeciwmgłowe tylne.
Podpięcie przeciwmgłowych tył pod obecny włącznik przednich może też być ryzykowne. Dodatkowe obciążenie z żarówek tylnich może się nie spodobać LCM i może się coś usmażyć.
Można spróbować zrobić to na przekaźniku gdzie przełączenie przełącznika byłoby sygnałem do załączenia cewki przekaźnika, a nie załączaniem świateł tył bezpośrednio.
Zgadza się. Do przełącznika idą u mnie 3 kabelki a jak patrzyłem na wersję EU to są 4. Wiec temat pewnie na wiosenne cieplejsze wieczory połączone z praniem dywanow. Pytanie czy w LCM mogę wykorzystać którykolwiek z pinów czy muszę podpiąć sie pod konkretny? Oraz czy z tego samego pinu jeden kabel do lampy i drugi do przełącznika?
Dokładnie. Masz 3 przewody, czyli uziemienie, sygnałowy do przeciwmgłowych przednich i zasilanie podświetlania przycisku.
W LCM są dedykowane piny do przeciwmgłowych tylnych.
Pytanie czy twój LCM, w wersji USA ma zakodowane tylne przeciwmgłowe i na ich pinie pojawia się napięcie.
Poniżej przykład podłączenia świateł przeciwmgłowych w e38.
Z LCM z wtyczki X10117 pin17 sygnał wychodzi na pin4 wtyczki przełącznika.
W momencie przełączenia na pozycję 2 (przeciwmgłowe tylne) sygnał do lamp tył zostaje przekazany z LCM pinami 15 (wtyczka X38) lewa lampa i pin1 (wtyczka X12) prawa lampa.
![]()
Bardzo dziękuję @yaz za świetny materiał.
Apropos kodowania. Mam chyba jakieś biedne te moduły. INPA pokazuje LCM II. Ściągnąłem do pliku zawartość i nie widzę nic co by mogło kojarzyć się z lampami przeciwmgielnymi. Wrzucam tu zawartość, gdyby ktoś mógł podpowiedzieć co zmienić:
CODIERUNG_ERFOLGT
codierung_erfolgt
MOTOR_ART
benziner
BREMSFLUESSIGK_INV
aktiv
GURTWARNUNG_GONG
aktiv
WARNUNG_GESCHW_LIMIT
nicht_aktiv
FEHLER_3.BREMSLEUCHTE
melden
KALTUEBERWACHUNG
wert_01
KALTUEBERWACHUNG_NSW
aktiv
ZUENDSCHLUESSEL_WARNUNG
aktiv
RDKS
nicht_aktiv
LUFTFEDERUNG
nicht_aktiv
ABBLENDLICHT_PRUEF
melden
ANHAENGERLI_PRUEF
melden
BREMSBELAG_PRUEF
melden
BREMSFLUESS_PRUEF
melden
BREMSLICHT_PRUEF
melden
EINSPRITZANLAGE
melden
FERNLICHT_PRUEF
melden
FEUERLOESCH_PRUEF
melden
FUNKSCHL_BATTERIE
melden
GETRIEBE_NOTPROGR
melden
GURT_ANLEGEN
melden
GURTWARNUNG_TEXT
aktiv
I_GONG_GURT
melden
KAT_ZU_HEISS
melden
KENNZEICHENLI_PRUEF
melden
KOFFERRAUM_OFFEN
melden
KUEHLMITTELSTAND_PRUEF
melden
KUEHLMITTELTEMP
melden
LICHT_AN
melden
LIMIT
melden
LUFTANLAGE_PRUEF
melden
MELDUNG_KATALYSATOR
nicht_aktiv
MOTOR_KENNFELD
m62b44
MOTOR_NOTPROGRAMM
melden
MOTOR_TYP
m62b44
MOTOR_UEBERTEMP
130_grad_celsius
NEBELLI_HI_PRUEF
melden
NEBELLI_VO_PRUEF
melden
NIVEAUREG_INAKTIV
melden
OELDRUCK_MOTOR
melden
OELST_MOTOR_PRUEF
melden
PANZERTUER_OFFEN
melden
PARKBREMSE_LOESEN
melden
RUECKFAHRLICHT_PRUEF
melden
RUECKLICHT_PRUEF
melden
SCHWELLEN
m62b44
SICHERHEITSFAHRZEUG
nicht_aktiv
STANDLICHT_PRUEF
melden
TUER_OFFEN
melden
VORGLUEHEN
melden
WASCHWASSER_FUELL
melden
ZUENDSCHL_STECKT
melden
ABFRAGEZEIT_AHM
wert_01
ABSCHALTUNG_UNTERSPG
wert_01
ENTPRELLZAHL_FEHLERERK
wert_01
FEHLER_ABBLENDLICHT
melden
FEHLER_ANHAENGER
nicht_melden
FEHLER_BREMSLICHT
melden
FEHLER_FERNLICHT
melden
FEHLER_KENNZ_LICHT
melden
FEHLER_NSL_LINKS
nicht_melden
FEHLER_NSL_RECHTS
nicht_melden
FEHLER_NSW
melden
FEHLER_RUECKFAHRSCHEINW
melden
FEHLER_RUECKLICHT_INNEN
melden
FEHLER_SCHALTER_BREMSL
melden
FEHLER_STANDLICHT
melden
KALTUEBERWACHUNG_AL
aktiv
KALTUEBERWACHUNG_FL
aktiv
MELDUNG_AENDERUNG_DIMMER
wert_01
PROGRAMMPARAMETER_LCM
us
SCHALTER_BREMSL_SCHWELLW
wert_01
SCHALTER_BREMSL_WARTEZEIT
wert_01
TASTVERH_KL_58G_MIN
wert_01
WARNBLINKER
einfachimpuls
ZUWACHS_TASTVERH_KL_58G
wert_01
ABSTAND_HOLD_NORMAL_MODE
wert_01
BEWERTUNG_FEHLER
nicht_aktiv
BEWERTUNG_FEHLER_30
nicht_aktiv
BEWERTUNG_FEHLER_31
nicht_aktiv
BEWERTUNG_FEHLER_32
nicht_aktiv
BORDNETZ
e38/e39_high
DELAY
wert_01
DFAMH
wert_01
DFAMK
wert_01
DFAML
wert_01
DFAMV
wert_01
EEPROM_LCMC
melden
EINSPRITZANLAGE_CAN
aktiv
FEHLER_RUECKLICHT_AUSSEN
melden
FKT50
wert_01
GONG_1
kein_gong
GONG_2
gong_t3
GONG_3
interm_gong
GONG_4
doppelgong
GONG_5
gong_t1&t2
GONG_6
gong_t2
HALB/VOLLSCHRITT
halbschritt
HEIZK
wert_01
HEIZW
wert_01
HYSTERESE_STARTBEDINGUNG
wert_01
HZMAX_H
wert_01
HZMAX_L
wert_01
HZMIN_H
wert_01
HZMIN_L
wert_01
I_GONG_PARKBREMSE
melden
KALTUEBERWACHUNG_BLK_HI
aktiv
KALTUEBERWACHUNG_BLK_VO
nicht_aktiv
KUEHLMITTELUEBERTEMP_CAN
aktiv
KUMAX_H
wert_01
KUMAX_L
wert_01
KUMIN_H
wert_01
KUMIN_L
wert_01
MANUELLE_LWR
nicht_aktiv
MOTKALT
wert_01
MOTOR_NOTPROGRAMM_CAN
aktiv
NNORM
wert_01
NORMH
wert_01
POSITION_0
wert_01
POSITION_2
wert_01
R_POTI_STELLUNG_0
wert_01
R_POTI_STELLUNG_2
wert_01
R_V
wert_01
REIFEN_DEFEKT
melden
SCHN._KLEMMENW-ERKENNUNG
2_sec
SCHN._KLEMMENW-UNT.DRUECK
1_sec
SCHRITTABSTAND_GRENZE
wert_01
SCHRITTABSTAND_STARTPHASE
kennlinie_01
SENKO_H
wert_01
SENKO_L
wert_01
SENMUL
wert_01
SENTG
wert_01
TEMPERATUR_GRENZE
grad_-20
TESTBETRIEB
nicht_aktiv
TOGKALTS
wert_01
TOKRI
wert_01
TOMAX
wert_01
TTX_S_(CODE)
melden
TTX_S1_1
melden
TTX_S1_2
melden
TTX_S1_3
melden
VORGLUEHEN/KAT_HEIZEN_CAN
aktiv
DRL_DIMMUNG
wert_01
LADEZST_BATT
nicht_melden
OELST_SENS_DEF
nicht_melden
OELST_SENS_DEF_WARNUNG
nicht_aktiv
TANKDECKL_OFFEN
nicht_melden
ZUENDSCHLUESSEL_KBUS
aktiv
REIFENCONTR_INAKTIV
melden
BL_DIMMEN
wert_01
TAGFAHRLICHT
nicht_aktiv
To są wpisy dotyczące świateł przeciwmgłowych, ale dotyczą tylko ich kontroli, czy np. żarówka nie jest przepalona.
NEBELLI_HI_PRUEF - Nebel Licht Hinten Pruefen - sprawdzenie świateł przeciwmgłowych tylnych
NEBELLI_VO_PRUEF - Nebel Licht Vorne Pruefen - sprawdzenie świateł przeciwmgłowych przednich
Chyba że ja coś źle robię. U mnie zrzuca się moduł LCM.16. i to co wyżej to jego zawartość. W NCS Dummy przeglądałem wszystkie które są podpięte pod E38 i np w LCM.17 jest sporo więcej rzeczy (zarówno o przeciwmgielnych jak i chciałem zrobić ze świateł długich DRL - a w tym moim LCM.16 nie ma tych wpisów umożliwiających taką modyfikację).