Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4

Wątek: Rozbudowa audio

  1. #1
    Początkujący Użytkownik
    Dołączył
    Oct 2024
    Posty
    7
    BMW
    BMW E65 745i
    Skąd
    Gdańsk

    Rozbudowa audio

    Planuję w swoim BMW rozbudować system audio ponieważ fabryczne subwoofery pod fotelami miecz z nią wystarczająco satysfakcjonująco wobec czego planuje dołożyć subwoofer w bagażniku. Jako że nie chcę zbyt mocno sugerować we wnętrzu wzmacniacza Logic7, pomyślałem żeby zamontować konwerter sygnału który pobierałby sygnał okablowania fabrycznego które idzie do subwooferów pod fotelami. Konwerter ten pobierając sygnał przekazywałby również sygnał RCA do wzmacniacza i nowego subwoofera w bagażniku. Plus zasilający wiadomo Aku Na dobrym bezpieczniku masa albo spod kanapy albo z aku
    Teraz pytanie czy ktoś ma znajomość który PIN odpowiada za co na wtyczce z wzmacniacza Logic7. Na innym forum znalazłem jakiś opis pinów ale wiadomo najlepiej to zweryfikować miejsca. Od razu bardzo proszę o powstrzymanie się ze złotymi radami typu "przecież to dobrze gra nie montuj żadnego subwoofera" tego typu bezcenne wskazówki

    Wysłane z mojego 23117RA68G przy użyciu Tapatalka

  2. #2
    Vip Vip
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    4,250
    BMW
    Nie mam
    Skąd
    Racibórz(Śląsk)

    Post

    Zamiast montować kolejny subwoofer, sprawdź jak podasz więcej prądu na oryginalne głośniki.
    Fabryczna końcówka mocy we wzmacniaczu logic7 szału nie robi, a jeśli wzmacniacz był już "regenerowany" to zamontowane są tam jeszcze słabsze końcówki, bo oryginalne już dawno nie są produkowane.

    Gdy subwoofery pod fotelami dostaną realne 2x70W RMS lub więcej to zaczynają grać wyraźnie lepiej(jednej osobie z forum zamontowałem wzmacniacz 2x200W RMS, bo akurat taki miałem :-P )


    Co do sygnału to konwertera, to kable do głośników są skręcone ze sobą. Każdy kanał to osobna skrętka.
    W głównym wtyku wzmacniacza znajdziesz dwie skrętki niewiele cieńsze od kabli zasilających, to będą przewody do subwooferów.
    Ten z brązowym paskiem to minus.

    Osobiście wolałbym zacząć od przecięcia tych przewodów, z wyjścia wzmacniacza L7 pobrać sygnał na konwerter do zewnętrznego wzmacniacza, a odcięte przewody podłączyć do wzmacniacza.
    Głośniki pod fotelami mają impedancję 4 Ohm, co umożliwia użycie wzmacniacza 4-ro kanałowego spiętego w mostkach, a to pozwoli użyć taniego wzmacniacza, który wygeneruje nam co najmniej 120W RMS na kanał, zależnie od sprzętu, który użyjemy
    Celem wykształcenia nie jest napełnienie umysłu człowieka faktami; zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do.. myślenia. A często zdarza się, że człowiek lepiej umie myśleć, nie będąc krępowany wiedzą przeszłości.
    Henry Ford

    Nie pomagam przez tel, chcesz coś, jest pw, mail, gg, w ostateczności sms

  3. #3
    Zaawansowany Użytkownik
    Dołączył
    Mar 2016
    Posty
    130
    BMW
    E65 730d
    Skąd
    Wodzisław Śląski
    Ja miałem kiedyś dziwny problem z prawym wooferem, nie wiedzieć czemu po prostu grał bardzo cichutko. Było tak od samego początku, kiedy kupiłem 10-letnie już wtedy przedliftowe e65. Z racji, że głośnikami bawię się od dzieciństwa, nie spodziewałam się, że może być uszkodzony głośnik, obstawiałem wzmacniacz. Cewka była idealna, nie było przetarć, ani śladu przeciążenia termicznego, rezystancja taka jak w lewym głośniku a impedancja w zakresie 10-100Hz prawidłowa. Wyglądało to na zanik pola magnetycznego. Nigdy wcześniej ani potem nie spotkałem się z czymś takim, więc do dziś mnie to trochę nurtuje.
    Kupiłem więc woofer z polifta, bo niby jest taki sam. Okazało się, że jednak nie do końca. Po podłączeniu było głośniej, ale najniższe rejestry "zdechły". Z doświadczenia bardzo dobrze mi znane zjawisko, od razu wiedziałem, że to niezgodność fazowa, ale zanim przeciąłem przewody, upewniłem się regulacją balansu L/R.

    Więc gdyby ktoś zmieniał woofer, trzeba mieć to na uwadze. Drugą kwestią jest to, że kiedy ustawiam balansem na skraj L lub R, jestem przekonany, że woofer z polifta, czyli prawa strona, gra głośniej. Więc albo u mnie lewy woofer nie gra tak jak powinien, albo po prostu w poliftach woofery mają nie tylko odwrotną fazę, ale też wyższy SPL. W sumie, mam sprzęt do pomiaru, więc zmierzę charakterystyki przy najbliższej okazji.

    Cursor, mam pytanie... co do oryginalnych wzmacniaczy subwooferów i ich wymiany... Jak wygląda kwestia wyjścia diagnostycznego? Pomijałeś je? Z tego co pamiętam, te fabrycznie montowane TDA mają komunikację z prockiem, ale nie pamiętam już na ilu pinach. Niektóre TDA mają dwa osobne piny, jeden informuje o awarii (zwarcie, przegrzanie) a drugi o przesterowaniu.
    Ja też chcę poprawić audio w moim aucie, nie mam L7 tylko Hi-fi, jednak sumarycznie odłożyłem ten temat "na potem", gdyż końcówki o większej mocy to nie jedyny sposób. Zwiększenie mocy o 100%, podnosi wypadkowe SPL o 3dB (na jeden głośnik). Do mnie bardziej przemawia wzmocnienie układu magnetycznego, poprzez dołożenie magnesu neodymowego, lub całkowita wymiana na neodymowe. Z racji zastosowania w tym przypadku kompaktowych wooferów z frontalnym układem magnetycznym, w grę raczej wchodzi całkowita wymiana magnesów.
    A ten zabieg może podnieść SPL takiego głośnika nawet o ponad 3dB. Więc można mieć dwa razy głośniej przy tej samej mocy. Jednak to już wymaga nieco więcej doświadczenia.

    Zasilanie tych wooferów okazjonalnie, raz na jakiś czas mocą ponad 100W RMS nie powinno im zaszkodzić. Jednak jeśli ktoś lubi trochę dłużej poszaleć, to długo to nie potrwa. Przyglądam się im właśnie, gdyż leżą mi na półce przede mną dwie sztuki z polifta. Cewki są konkretne, trudno takie przegrzać. Z nimi niespodzianek raczej nie będzie. Ale co do reszty... Nie oszukujmy się, to już przestarzałe konstrukcje, do tego nadszarpnięte zębem czasu. Klej w końcu puści, jeśli nie wzmocni się połączenia (cewka/membrana/zawieszenie). Zawieszenia dolne i tak zaskakująco sztywne jak na swoje lata, ale w końcu i tak pękną, bo najzwyczajniej parcieją. Wiele zależy od tego, jak mocno były wysilane przez te prawie 20 lat i jakie miały warunki. Jeśli co jakiś czas są dobrze rozruszane, to jeszcze pożyją. Ale jeśli przez 15 lat ledwie co drgały i nagle wymagamy od nich x-max, do tego podając im porządny prąd, to cewka klepnie o nabiegunnik, puści klej lub zawieszenie.

    Dlatego po oględzinach doszedłem do wniosku, że można tym wooferom podawać sporo większy prąd, ale na dłuższą metę ma to sens jedynie po odpowiednim ich przystosowaniu.

    Sumarycznie... Najlepszą opcją będzie zmienić końcówki i podrasować woofery.

  4. #4
    Vip Vip
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    4,250
    BMW
    Nie mam
    Skąd
    Racibórz(Śląsk)

    Post

    Co do końcówek mocy to tam są jeszcze standardowe scalaki mające tylko styki DIAG i MODE, bez żadnej komunikacji.
    W nowszych nawigacjach stosują już układy z komunikacją I2C

    W przypadku ASK są to układy TDA8563Q tylko napylone na płytę PCB
    W przypadku centralnego i tylnych drzwi, we wzmacniaczu logic7, są to te same układy, tak samo napylone
    Do subwooferów w logic7 były używane TDA1562Q, które niestety nie są już produkowane, ale jest sposób na sprawne wyluty ;-)

    We wzmacniaczu Hifi masz układ TDA8566Q i subwoofery o impedancji 2 Ohm.
    Subwoofery logic7 mają impedancję 4 Ohm(minimum dla TDA1562).

    TDA1562 i TDA8566 mają wejście symetryczne. TDA8563 już nie


    Poliftowe subwoofery z logic7 na pewno mają magnesy neodymowe, podobnie jak subwoofery logic7 w nowszych modelach. Różnica jest taka, że Fxx mają w większości przypadków subwoofery o impedancji 8 Ohm, jedynie F20 miała ułomniejszy system Harman Kardon i tam subwoofery mają impedancję 2 Ohm
    Przedliftowe subwoofery Logic7 mają wyraźnie większy i inaczej zbudowany układ magnetyczy. Moim zdaniem to może być głośnik neodymowy, tylko inaczej skonstruowany

    Ciekawą opcją jest subwoofer z system B&W z Gxx. Mający jeszcze większą cewkę niż te z logic7. Te z E65 ma cewkę 2", a ten z B&W ma 2,5 lub nawet 3" cewkę. Jakbyś chciał to na whatsapp mogę podesłać Ci fotki kilku fabrycznych subwooferów.


    Mając system Hifi bardzo łatwo zmienić wzmacniacz na mocniejszy.
    Między ASK a wzmacniaczem Hifi nie ma żadnej wymiany informacji, to standardowe rozwiązanie znane z car audio, czyli sygnał niskopoziomowy i Remote do włączenia.
    Jedyną odmiennością jest symetryczny sygnał z ASK, który należy desymetryzować.
    Bardzo dobrze sprawdza się do tego tani konwerter sygnału hi-low, z transformatorkiem wewnątrz




    ProAudio Tychy poleca aktualnie najnowsze subwoofery marki Helix. Wyglądają bardzo ciekawe, a z opisu można wywnioskować, że grają wyraźnie lepiej od tych z logic7. Dokładając zewnętrzny wzmacniacz nie ma obaw o brak prądu dla nich
    Celem wykształcenia nie jest napełnienie umysłu człowieka faktami; zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do.. myślenia. A często zdarza się, że człowiek lepiej umie myśleć, nie będąc krępowany wiedzą przeszłości.
    Henry Ford

    Nie pomagam przez tel, chcesz coś, jest pw, mail, gg, w ostateczności sms

Podobne wątki

  1. Rozbudowa CIC F01 o Android Auto i Car Play
    Przez mk37475 w dziale Diagnostyka / AUDIO / VIDEO / NAVI
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 23-05-2021, 15:54
  2. Rozbudowa webasto e65 z Aux do Stationary heater
    Przez yendrek w dziale instrukcje / schematy
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post / autor: 03-04-2018, 19:04
  3. [audio/video] e 38 rozbudowa audio podłączenie wzmacniacza
    Przez mati-e28 w dziale Diagnostyka / AUDIO / VIDEO / NAVI
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 29-10-2011, 09:43
  4. [audio] Audio(navi,cd,tv) brak dzwięku
    Przez wiking44 w dziale Diagnostyka / AUDIO / VIDEO / NAVI
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 28-09-2008, 23:30

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •