Szanowni koledzy siódemkowicze,
tym razem napiszê nietypowy w±tek. Nietypowy, bo do¶æ ogólny i pewnie nikt nie da mi odpowiedzi "zrób tak, a nie inaczej", niemniej jednak co mechanik to inna opinia, wiêc chêtnie pos³ucham i Waszych.

Zacznê od pocz±tku. Jak wiecie z mojego profilu autko naby³em niedawno. Uczê siê go, wiem ju¿ co mam do wymiany i co mu doskwiera. Trochê tego jest.
Najbardziej martwi mnie silnik. Podejrzewam, ¿e czeka mnie wymiana, ale tu w³asnie chcia³bym, ¿eby¶cie siê wypowiedzieli.

Po przejechaniu samochodem oko³o 150 km od zakupu zapali³ siê check engine, auto straci³o moc i pomimo moich prób diagnostyki auto trafi³o na lawetê. Tu te¿ temat rzeka, INPA dzia³a mi w przypadku sterownika silnika tylko po niemiecku, wiêc rozumiem z tego tyle co nic, ISTÊ wgra³em, dzia³a, ale chyba nie mam bazy, bo pokazuje tylko numery b³êdów... Nie wa¿ne teraz.
Auto trafi³o do mechanika, który dobrze radzi sobie z BMW, zna te samochody dobrze, jest polecany m.in. na tym forum jako osoba rozs±dna. Pogrzeba³ w silniku, znalaz³ uszkodzon± cewkê (kolejn±, bo jedn± sam wymieni³em, pomierzy³em oporno¶ci i by³em pewien, ze reszta jest OK), odkrêci³ selenoidy, bo wywala³o b³êdy VANOSa, a na selenoidach pe³no opi³ków w kolorze z³otym. Poczy¶ci³, uda³o mu siê auto przywróciæ do ¿ycia.
Pojecha³em do mojego mechanika, który obs³uguje wszystkie pozosta³e samochody, zacny i dobry warsztat w Poznaniu. Tam wymieni³em olej na Valvoline. Podczas wymiany z silnika wylecia³o sporo jaki¶ skwarek (podejrzewaja moto-doctora, albo inne ustrojstwo), ponadto w filtrze znalaz³o siê sporo opi³ków równie¿ z³otego koloru.

Na ten moment b³êdy nie wyskakuj±, auto je¼dzi, czasami szarpie przy mocnym przyspieszaniu, ale tylko przez pierwsze 20 minut jazdy, potem ju¿ nie. Na zimnym silniku wyra¼nie s³yszalne stuki na lewym banku, na prawym cisza. Gdy auto jest mocno rozgrzane, stuków w zasadzie prawie nie s³ychaæ. Ostatnio pojawi³ siê wyciek p³ynu ch³odniczego, wiêc czeka mnie wymiana rury. Konsultowa³em sprawê silnika z trzema mechanikami zwi±zanymi z BMW. Ka¿dy z nich typuje co¶ innego - jeden z nich, ¿e mo¿e byæ Vanos lub zacieraj±cy siê t³ok. Spore to "lub"... Drugi twierdzi, ze to pewnie sypie siê rozrz±d, a trzeci, ¿e mo¿e to byæ panewka. Szukaj±c rozwi±zania w necie trafi³em na ró¿ne posty i powiem szczerze, generalnie wszystko pasuje... do ka¿dej z powy¿szych wersji wydarzeñ. Ka¿dy z w/w mechaników bardzo chce rozbieraæ silnik, co kosztowaæ mnie bêdzie za sam± diagnozê oko³o 2k. Silnik ma potwierdzne 172 000 km przebiegu.

I teraz moje pytania:

1. Jak± diagnozê Wy by¶cie postawili na podstawie tego, co wyczytali¶cie powy¿ej
2. Czy warto mi ³adowaæ 2k w diagnostykê silnika, je¶li za 8-9 mogê nabyæ silnik z wymiana i gwarancj± - i jakie s± Wasze do¶wiadczenia na tym polu?
3. Silnik dzia³a na ten moment, nie odczuwam ubytków mocy, poza sporadycznym szarpaniem. Mam do wymiany rurê (ubytek wody) i st±d pytanie, czy w ogóle bawiæ siê w wymianê (teleskopowa) czy olaæ to, na razie dolewaæ wody i dozbieraæ na nowy motor.

Wiem, ze byæ mo¿e to za ma³o informacji i czê¶æ z Was podzieli zdanie w/w mechaników. Niemniej jednak bêdzie mi l¿ej je¶li pogadam z Wami i na podstawie Waszych przej¶æ dojdê do jakiego¶ m±drego wniosku.

A siê rozpisa³em...