Jako, ¿e mia³em dosyæ mordowania siê z ciekn±cym kolektorem ss±cym w na nied³ugo przed przegl±dem (silnik i podwozie uwalone olejem + b³±d emisji spalin - nieszczelno¶æ), postanowi³em zast±piæ swoje klapki przez powszechnie dostêpne korki z o-ringiem. Wyciek u mnie pojawi³ siê na o¶kach klapek, a jak wiadomo, samych klapek nie ma w sprzeda¿y bez ca³ego kolektora, którego warto¶æ opiewa na trochê ponad 2000z³.
Wyci±gn±³em wiêc klapki i wsadzi³em korki. Wcze¶niej dosyæ mocno rozpracowywa³em temat po co one s± i ¿eby¶cie nie musieli szukaæ, racjonalne powody s± dwa: ekologia i bezpiecznik w razie rozbiegniêcia siê turbosprê¿arki. Aspekty zwi±zane z moc± s± ssane z palca, bo BMW to nie auto sportowe i czy do 200km/h przyspieszy w 2s pó¼niej, akurat nie ma wiêkszego znaczenia, tym bardziej, ¿e to diesel.
Niemniej jednak wzi±³em na klatê niebezpieczeñstwa zwi±zane z rozbiegniêciem siê turbo (czego w zasadzie najbardziej siê bojê, bo ju¿ raz to mia³em w moim którym¶ z kolei samochodzie) i ewentualnym zapchaniem siê DPF.
Czyta³em wcze¶niej, ¿e po wyci±gniêciu klapek auto ciê¿ej startuje, ¿e nierówno chodzi, telepie, przy gaszeniu trzêsie motorem bardziej, ni¿ zwykle... U mnie ¿aden z tych efektów nie wystêpuje. Wyczulony jestem przesadnie na ró¿ne szmery, czy nierówn± pracê silnika, ale tutaj naprawdê nie odczuwam tego, ¿e nie mam ju¿ klapek. Jedyn± ró¿nicê, jak± zaobserwowa³em, jest znacznie bardziej g³adka praca skrzyni biegów na zimnym oleju. Gdy startujê rano nie ma wyczuwalnych szarpniêæ z 1 na 2. Ogólnie skrzynia pracuje przyjemniej. Pewnie jest to efekt tego, ¿e skrzynia bierze sygna³ ci¶nieniowy z kolektora ss±cego o aktualnym obci±¿eniu jednostki napêdowej i obecne warto¶ci odpowiadaj± tym zadanym do p³ynnej pracy.
Generalnie, na chwilê obecn±, jestem zadowolony z usuniêcia klapek. Poczekam jednak na ch³odniejsze temperatury, ¿eby sprawdziæ, czy aby na pewno wszystko jest na akceptowalnym poziomie.
Na koniec dodam info, które i mnie nurtowa³o przed zmian± klapek - nie wyskakuje mi ¿aden b³±d zwi±zany z ich usuniêciem. Wcze¶niej mia³em b³±d "Emission limit reached", co te¿ mnie pchnê³o do pozbycia siê nieszczelnych klap z kolektora. Teraz nadal mi b³±d wystêpuje, ale znacznie rzadziej, wiêc jest jaka¶ poprawa -> muszê szukaæ nieszczelno¶ci gdzie indziej.