Czy kto¶ posiada wiedzê na temat dzia³ania "kuli ci¶nieñ" czyli odpowiednika serva? Jak to siê obs³uguje, naprawia.
Czy kto¶ posiada wiedzê na temat dzia³ania "kuli ci¶nieñ" czyli odpowiednika serva? Jak to siê obs³uguje, naprawia.
Kula (tj. akumulator ci¶nienia) jest w ¶rodku przedzielona membran± i wype³niona azotem. Z biegiem lat ubywa gazu, a im jest go mniej, tym mniejsz± masz pojemno¶æ akumulatora ci¶nienia. Objawy zu¿ycia kuli to opó¼nienie w dzia³aniu wspomagania hamulców. Przy gwa³townym hamowaniu najpierw samochód tylko lekko zwalnia i dopiero po up³ywie 1-2 sekundy hamuje prawid³owo.
Kuli siê nie naprawia, trzeba kupiæ now±. Jak masz silnik M30, to kula jest dostêpna w zamienniku Febi.
Hmm...ciekawy temat, bo akurat mam u siebie w aucie ten wynalazek...
Zg³êbiaj±c nieco wiedzê na ten temat natrafi³em na tak± stronkê, gdzie w opisie dotycz±cym wymiany tej "gruszki ci¶nieñ" jest podana informacja aby przed wymian± sprawdziæ te 2 prze³±czniki elektryczne w regulatorze.
http://www.bmpdesign.com/product-exe...earch_model/21
Chodzi o to zdanie:
"Prior to replacing check the 2 electrical switches at the regulator to make sure they are not leaking a pink colored power steering fluid. If those are leaking you need to replace them as well."
Po t³umaczeniu przez google:
"Przed wymian± sprawdziæ dwa prze³±czniki elektryczne w regulatorze, aby upewniæ siê, ¿e nie s± kolorowe ró¿owy wycieka p³yn uk³adu wspomagania kierownicy. Je¿eli te s± nieszczelne nale¿y wymieniæ je dobrze."
Pytanie nasuwa siê takie...czy np. nieszczelno¶æ b±d¼ niesprawno¶æ którego¶ z tych prze³±czników nie bêdzie oddzia³ywaæ negatywnie na sposób dzia³ania wspomnianej "kuli ci¶nieñ"...???![]()
Je¿eli uk³ad bêdzie nieszczelny, akumulator bêdzie oddawa³ ci¶nienie równie¿ podczas postoju poprzez up³yw oleju. £atwo to sprawdziæ ile razy mo¿na wpompowaæ peda³ hamulca na na³adowanej kuli oraz wy³±czonym silniku, je¿eli uk³ad jest szczelny I kula poprawnie trzyma ci¶nienie gazu, to mo¿na peda³ wpompowaæ powy¿ej 15 razy. W praktyce ma³a nieszczelno¶æ na regulatorze nie wp³ynie na poprawno¶æ dzia³ania uk³adu, chyba, ¿e bêdzie ona na tyle du¿a, ¿e pozbêdziecie siê oleju wspomagania w krótkim okresie czasu. Wiêkszo¶æ tych uk³adów poci siê tu I tam, aczkolwiek mo¿na to wyeliminowaæ.
Do M70 (przedlift i polift maj± inne akumulatory) mo¿na kupiæ ATE, do M30 ATE lub FEBI.
Ja wymienia³em u siebie na ATE oraz ten czujnik ci¶nienia, który jest u³o¿ony horyzontalnie, przecieka³. Czujniki dostêpne tylko w ASO.
Ostatnio edytowane przez ttrol ; 04-05-2015 o 07:35
pozdrawiam Bartek
Podepnê siê pod temat, mianowicie przymierzam siê tak¿e do wymiany akumulatora ci¶nienia w uk³adzie hamulcowym w swoim E32 750iL 1992 rok czerwiec po lifcie i pytanie > gdzie kupiê co¶ takiego w rozs±dnej cenie? Oczywi¶cie chodzi mi o now± czê¶æ :D
Perkozj, za du¿ego wyboru nie masz... Mo¿esz kupiæ ATE za ok. 850z³, albo udaæ siê do ASO - 1300z³, je¶li dobrze pamiêtam. Przerabia³em temat rok temu, mogê podaæ na PW namiar do sklepu. Ewentualnie jeszcze mo¿na trafiæ na ebay.de pod has³em "Druckspeicher"
PW ode mnie ju¿ posz³o.
pozdrawiam Bartek
Z ciekawo¶ci sprawdzi³em u siebie t± kulê robi±c tak:
Odpali³em auto na chwilê, zgasi³em, a kluczyk zostawi³em w pozycji pal±cych siê kontrolek.
Nastêpnie pompowa³em peda³em 30 razy i mi si³y w nodze zabrak³o, wiêc zaprzesta³em dalszych testów...
Czyli u mnie kula ci¶nieñ jest jeszcze w dobrej kondycji...?
To Ci powiem, ¿e dziwne, bo nowa u mnie trzyma³a nie wiêcej ni¿ 20 razy. Ale skoro tak piszesz, to tak musi byæ :) Peda³ ca³y czas miêkki rozumiem?
pozdrawiam Bartek
Tak miêkki...ale z tego co mi kiedy¶ mechanik mówi³, tak ma byæ...ogólnie to ja nazwa³bym go gumowym...ale hamulce wg mnie s± mocne.