-
Zaawansowany Użytkownik
siemka i czekamy za kolejnymi fotkami-nie dosyt czuć
-
Początkujący Użytkownik
Dobra to jak na spowiedzi, może komuś się przyda :).
1. Opis i historia
BMW E38 728iA z kwietnia 2000r.



Samochód zakupiony w dniu 2015-03-02, sprowadzony na zlecenie z Niemiec przez osobę sprowadzającą pojazdy z zagranicy. Samochód kosztował mnie po wszystkich opłatach 23 500 zł. Sam koszt sprowadzenia wyniósł 1500 zł.
Po przyjechaniu auto miało 259k km przebiegu. Książka serwisowa BMW prowadzona do czerwca 2010 roku (do przebiegu 142k km). Później jedyny dokument dokumentujący przebieg (który jest w moim posiadaniu) to kwit z GTU (niemiecka stacja diagnostyczna) z lipca 2012r. z przebiegiem 193k km. Zdaje się więc, że przebieg jak najbardziej oryginalny.

Wyposażenie jest w mojej opinii bardzo rozsądne. Nie jest to ani biedna, ani jakaś bogata wersja. Z rzeczy ponad standardowych które regularanie wykorzystuję to: podgrzewane, elektryczne, skórzane siedzenia, mała nawigacja (4:3, mk2), PDC, zmieniarka na 6 CD i głośniki HiFi (czyli lepsze niż standard, ale gorsze niż DSP). Cieszy mnie również obecność pełnoprawnego ESP czyli DSC. Jest szyberdach (metalowy), ale gdybym mógł to bym się go pozbył na rzecz jeszcze kilku cm nad głową (mam 198cm :P). Jak widać niemal wszystko się przydaje.
Jest też telefon, który potrafi częściowo zastąpić zestaw głośnomówiący - w swoim smartfonie ustawiłem przekierowanie na telefon z BMW w przypadku odrzucenia połączenia.
Brakuje ksenonów, ale z drugiej strony eliminuje to sporo potencjalnych problemów z nimi.
Samochód miał kiedyś stłuczkę parkingową ponieważ tylne prawe drzwi były szpachlowane. Niestety naprawa była dość nieudolna (poza lakierowaniem), tj. szpachla dość grubo nałożona (tak, że bolce listwy środkowej nie chcą do końca się zahaczyć), a tapicerka zamiast przymocowana na spinkach jest przykręcona śrubami i słychać z niej lekkie poskrzypywanie na większych dziurach. Ogólnie słabo to zrobione chyba przez komis w którym auto stało (choć z odległości nie widać, że coś było robione). Tyle dobrze, że drzwi idzie łatwo i relatywnie tanio wymienić.
Ogólnie jestem bardzo zadowolony z zakupu akurat tej sztuki. Nie wiem na ile było to szczere, ale 2 z 3 mechaników u których serwisowałem samochód zachwalali (sami z siebie, nie pytani) ogólny stan pojazdu i pytali gdzie go znalazłem, co napewno poprawiło morale.
2. Koszty (1 rok i 2 miesiące)
Paliwo (9 112,46 zł):
- Przejechane kilometry: 16 844 km
- Średnie spalanie: 11,44 l/100km
- Średnia cena paliwa: 4,50 zł
Eksploatacja/naprawy (12 824,94 zł) - tylko te ważniejsze:
- 03.2015 Serwis po zakupowy 450 zł - wymiana oleju silnikowego (Castrol Edge 5W30), wymiana oleju wspomagania kierownicy, uzupełnienie płynu chłodniczego, wymiana filtra oleju, ogólny przegląd stanu podwozia
- 03.2015 Naprawa 4 100 zł - wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów, wymiana tylnych wahaczy i kolumn McPersona, wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych (z czujnikiem), wymiana płynu hamulcowego
- 05.2015 Naprawa 850 zł - wymiana przednich wahaczy i łączników stabilizatora
- 11.2015 Naprawa 664 zł - wymiana tylnych tarcz i klocków hamulcowych (z czujnikiem)
- 01.2016 Naprawa 120 zł - sprawdzenie układu chłodzenia, odpowietrzenie, uzupełnienie płynu i wymiana korka odpowietrzającego (niepełna diagnoza jak się okazało)
- 04.2016 Felgi style 5 z oponami letnimi w dobrym stanie (4x rocznik 2014, ok. 6 mm bieżnika) 1 200 zł
- 04.2016 Serwis okresowy i naprawa 2054 zł - wymiana oleju (Castrol Edge 5W30), wymiana świec zapłonowych, wymiana filtrów kabinowych, powietrza, oleju, paliwa; wymienione elementy w ramach naprawy: termostat cieczy chłodzącej, korek chłodnicy, zbiornik wyrównawczy, obudowa wentylatora, przewód układu chłodzenia
Pozostałe elementy to np. kabel do diagnostyki, wycieraczki Bosch Twin Spoiler, wymiana przednich lamp przeciwmgłowych (pękła szybka), środki do konserwacji skóry Gliptone, 1x cewka zapłonowa, nowe wkłady lusterek, mechanizm podnoszenia szyby (w lewych tylnych drzwiach pękło mi to różowe plastikowe kółko), jakieś uszczelki, spinki i inna drobnica.
Ostatnio doszła jeszcze polerka wszystkich lamp (250 zł) i wymiana wszystkich żarówek przednich na Osram Night Breaker 110% (mijania H7, drogowe HB3, przeciwmgłowe H3) i postojówki 5W Philips Vision White (całość ~250 zł).
Do zrobienia w najbliższym czasie:
- Pod koniec ubiegłego lata pojawił się wyciek czynnika z kompresora klimatyzacji - trzeba będzie ponownie uszczelnić, "nabić" i odgrzybić całość. (< 600 zł, jestem już umówiony)
- Lakier i usunięcie ognisk rdzy - standardowo na progach drzwi i klapie pojawiła się rdza, dodatkowo (chyba) w komisie, gdzie stało auto chcieli nadać błysk lakierowi, a spartolili robotę i spalili lakier (widać kręgi od polerki w ostrym świetle). (~3000 zł ?)
- Wymiana tylnych prawych drzwi razem z wewnętrzną tapicerką (~ 400 zł).
- Wymiana przedniej szyby (i dolnej uszczelki) (~1400 zł)
- Wymiana/renowacja spękanych elementów drewnianych wewnątrz i gałki skrzyni biegów. (?)
- Wymiana siłownika wlewu paliwa (nie działa). (~50 zł)
- Wymiana uszczelek atmosferycznych tylnych drzwi. (< 50 zł)
3. Przemyślenia i plany
Uwagi/obserwacje (niektóre oczywiste):
- Nie opłaca się oszczędzać na filtrze kabinowym. Kupiłem filtr(y) HART za 59zł, ponoć z węglem aktywowanym, ale wyraźnie więcej zapachów dostaje się do wnętrza niż przy starym filtrze (oryginalnym z BMW).
- Spinki/kołki/nity i inne groszowe rzeczy opłaca się zawsze kupić w sporym nadmiarze - koszt wysyłki często jest dość wysoki w stosunku do tych elementów, a jak coś trzeba będzie poprawić, to będzie jak znalazł.
- W wycieraczkach przegubowych montowanych w E38 da się wymienić same gumki - ja jak ostatni deb** wyrzuciłem dobre oryginalne wycieraczki do kosza i kupiłem nowe z Bosch-a. Ponad 100zł poszło do kosza, a można było kupić gumki za parę złotych :(.
- Nie bać się wymiany oleju w skrzyni biegów - po wymianie i kilkuset kilometrach dowiemy się w jakim stanie jest skrzynia, a nie, gdy nagle padnie w dalszej trasie. Jeżeli nie zamierzamy od razu pozbywać się samochodu to wymiana oleju w skrzyni obowiązkowo zaraz po zakupie (w dobrym serwisie!).
- Awarie (nawet niewielkie) starać diagnozować niezwłocznie. Ja np. wywaliłem ponad 200zł na płyn chłodniczy (ubywało ok. 1l na 1500km), bo zwlekałem, a okazało się, że przeciekał termostat (nowy kosztował mniej niż 180zł), choć zdiagnozował to dopiero drugi serwis.
- Lampy najlepiej spolerować samodzielnie - ja dałem 250zł za wszystko tj. lampy przód i tył + kierunki przód (tak, za to naciągnęli osobno), a za te pieniądze można kupić już jakiś szlifierkę do polerowania z regulacją i pasty. Tym bardziej, że w E38 żółknie również wnętrze lamp. Mądry leń po zapłacie ;(.
- W trasie przy oszczędnej jeździe (~90-110 km/h) da się zejść do ~8 l/100km, przy 140 km/h spalanie to ~10,5 l/100km. Dotyczy to przynajmniej mojego silnika czyli M52TUB28.
W dalszej perspektywie:
- Wymiana foteli na komfortowe.
- Wymiana kierownicy na podgrzewaną.
- Montaż czujnika deszczu/zmierzchu (automatyczne działanie wycieraczek i włączanie świateł po zmierzchu).
- Instalacja własnego systemu multimedialnego o roboczej nazwie WelCAR, o którym kiedyś opowiem więcej. W dużym skrócie, będzie to centrum multimedialne z nawigacją i obsługą telefonu. Oparte ma to być na mikrokomputerze Banana Pi M3 i dotykowym wyświetlaczu 1280x800, a całość wbudowana w obudowę dużej nawigacji (16:9), tak by wyglądało jak fabryczne. Oprogramowanie tworzone przeze mnie :). Zdjęcie koncepcyjne/zrzuty ekranu wersji roboczej niżej.


Aktualne zdjęcia samochodu i wnętrza dodam za niedługo jak będzie czas wypucować i odkurzyć :).
-
Początkujący Użytkownik
Na liczniku pojawiło się 288000 km.
Koszty (05.2016 - 04.2017)
Paliwo (6 232,09 zł):
- Przejechane kilometry: 12 339 km
- Średnie spalanie: 11,32 l/100km
- Średnia cena paliwa: 4,50 zł
Eksploatacja/naprawy (9 829,02 zł) - tylko te ważniejsze:
- 06.2016 Naprawa 650 zł - wymiana naprawa alternatora, wymiana łożyska kompresora klimatyzacji, demontaż i montaż alternatora, wymiana pasków (wielorowkowych)
- 10.2016 Zakup opon zimowych 1 672 zł - 4x Dunlop Winter Sport 5 215/65 R16 98 H
- 11.2016 Naprawa 1 220 zł - wymiana opon lato/zima, naprawa modułu ABS, naprawa zaworów sterowania ogrzewania
- 01.2017 Naprawa 1 489 zł - wymiana amortyzatorów tył (2x sprężyna tył, 2x amortyzator tył SACHS, 2x poduszka amortyzatora KAYABA, odboje)
- 01.2017 Naprawa 626 zł - wymiana sprężyn przód (2x łożysko kolumny MP, 2x sprężyna zawieszenia przód)
- 03.2017 Naprawa 2 170 zł - wymiana uszczelki pokrywy zaworów, wymiana przewodu wodnego, wymiana oleju wraz z filtrami, demontaż/montaż kolektora (wymiana odmy oraz wszystkich przewodów odpowietrzających), wymiana uszczelki miski olejowej, wymiana opon zima/lato
- 04.2017 Naprawa 420 zł - wymiana pompy wody
Ubezpieczenie OC za 2017 (marzec) kosztowało mnie 1001,00 zł (Allianz). Około 100 zł poszło na środki czystości. Ogólnie było bezproblemowo, aż do początku zimy, gdzie wiek auta dał o sobie znać. Do wymiany pozostały mi sondy lambda.
-
Uprawnienia umieszczania postów
- Nie możesz zakładać nowych tematów
- Nie możesz pisać wiadomości
- Nie możesz dodawać załączników
- Nie możesz edytować swoich postów
-
Zasady na forum