Trochę z przed roku.
..po dwu miesięcznym poszukiwaniu "nowego auta" trafiłem na to BMW. Zacny stan jak na 24 latka. Trafił do nas w 2008 roku i ktoś zadbał żeby go polskie drogi nie zmęczyły.
Data prod. 1989-11-13
Podstawowe parametry BMW Seria 7 E32 735 i 211KM
Produkowany od 1986 do 1992 roku
Pojemność skokowa 3430 cm3
Typ silnika benzynowy M30
Moc silnika 211 KM przy 5700 obr/min
Skrzynia biegów automatyczna
Maksymalny moment obrotowy 305 Nm przy 4000 obr/min
Montaż silnika z przodu, podłużnie
Umiejscowienie wałka rozrządu SOHC (OHC)
Liczba cylindrów 6
Układ cylindrów rzędowy
Liczba zaworów 12
Stopień sprężania 9,0 : 1 : 1
Typ wtrysku wielopunktowy (MPI)
25% Blokada dyferencjału
Kierownica skórzana z pod.pow.
Dach przesuwno-uchylny elektryczny
Roleta przeciwsłoneczna tylna
Trójkąt ostrzegawczy i apteczka
Podłokietnik przedni kierowcy/pasażera
Regulator zasięgu świateł
Radio BMW Business CD RDS
System głośników HiFi
Wersja krajowa Niemcy/Austria
..klima tez jest :) kupowdepy tez są..
..jeszcze cieszyłem się Moim parkiem maszyn ale sprzedaż drugiej limuzyny była nieunikniona :)
..zajmowaliśmy pod blokiem za dużo miejsca ;)
Oczywiście zaczęło się:
DZIEŃ SEWISOWY
Przeprowadzona regulacja luzu zaworowego (ssące i wydechowe 0.30 mm) w mojej jednostce napędowej M30b35
Regulacja zaworów M20, M30 FILM
Dodatkowo dowiedziałem się o tym że odkręcają się śruby od smarowniczki walka. Oczywiście są sposoby zapobiegania takiej sytuacji.
Zestaw śrub,podkładek i drutu zabezpieczającego
Jako że pojawiał się komunikat o tym iż jest uszkodzone oświetlenie usunięto zimne luty z przekaźnika świateł.
Usunięcie powodu komunikatu o uszkodzonym oświetleniu
Teraz szykuje się na regeneracja zaworu ogrzewania i usunięcie błędu AIRBAGu :)
http://bmwe32.masscom.net/johan/wate...tervalves.html
(błąd AirBagu nadal o sobie przypomina nieznośnym miganiem)
Kolejne sukcesy
Zagazowanie jednostki STAGiem 300 ISA2.
Zamówiony panel nawiewów\klimatyzacji działa. Siłowniki klapek działają i wieje tam gdzie ma wiać.
Jak coś w 7er nie działa z elektryki to najczęściej zimne luty.
Ciekawostka jest to że w tym roczniku fabrycznie nie było klimatyzacji. Klima była dokładana.
Sprawdzałem dziś czas przełączenia się na postoju na LPG i jest szybko co potwierdziło słowa gazownika o bardzo krótkim obiegu wody w 7er :-d
Jeszcze jedna ciekawostka jest to że w mój egzemplarzu została przystosowana zagramanicą do spełniania jakiś norm emisji spalin.
SERWIS CD..
Teraz w wymiana filtrów, oleju wszelakiej maści i pasków się odbyła
Filtr paliwa http://www.aso-bmw.pl/search/view/?n...3+32+1+270+038
Filtr powietrza http://www.aso-bmw.pl/search/view/?n...3+72+1+707+021
Pasek klinowy http://www.aso-bmw.pl/search/view/?n...1+23+1+706+668
Pasek klinowy układu kierowniczego http://www.aso-bmw.pl/search/view/?n...1+23+1+709+636
Olej do skrzyni http://www.aso-bmw.pl/search/view/?numer=81229400272
Filtr oleju do skrzyni http://www.aso-bmw.pl/search/view/?n...4+31+1+218+571
Uszczelka miski olejowej skrzyni http://www.aso-bmw.pl/search/view/?numer=24111217082
Filtr oleju http://www.aso-bmw.pl/search/view/?n...1+42+9+063+138
Olej castrol http://www.aso-bmw.pl/category/view/...tegoria_id/145
przewód powietrzny odpowietrzający http://www.aso-bmw.pl/search/view/?n...1+15+1+276+485
Guma przepływomierza BMW E32 - http://www.aso-bmw.pl/search/view/?numer=13541722847
Olej do dyferencjału http://www.aso-bmw.pl/search/view/?numer=4008177071744
SERWIS CD..
Dodatkowo doszły przednie amortyzatory ze sprężynami, lewy górny wahacz, tylne tuleje belki ze wspornikami tylnych wahaczy.
W planach są sprężyny obniżające MTS -35/-35 i dystanse na tylną oś.
Jako że 7er sprawuje się na chwile obecną bezproblemowo dostała letnie kapcie 235/45/17" na felgach BMW 5er E39 Style 49 17x8 rims (ET20) z dodatkowymi pierścieniami centrującymi 74,1/72,6.
Choć tarcze hamulcowe 324x30 i czterotłoczkowe zaciski nie prezentują się spod nich tak okazale to jestem wstanie to przeżyć :-d
SERWIS CD..
Wymiana blacharki w czterech furtkach. Przypadłością E32 i E34 jest rdzewienie dolnej części drzwi od strony wewnętrznej.
Niestety ale niemiecki inżynier zapomniał o konserwacji wewnętrznej drzwi.
Wymienione także został cztery sprężyny na oryginalny prześwit.
Teraźniejsze czasy
..no się zagotowało aż uszczelkę wydmuchało
Przegoniłem 7er po ustawieniu luzu zaworów - a szła, szła jak kuna w zboże ;) no i niestety na lawecie się zakończyło po upojnym wieczorze :564:
Dobre złego że i tak niedokręcona magistrala olejowa spowodowała spustoszenie w krzywkach wałka i koników tez nie oszczędziła więc wymiana się kroiła a trza do tego zabiegu głowę zrzucać bo wałek długi a jedyny kierunek by go wyciągnąć to "do przodu".
Silnik ciekł z dolnego przedniego simeringa.
Więc gdy głowa spada to robota będzie taka:
- wałek
nieNOWY wałek ale nowy w SUPER stanie
- dźwigienki zaworowe x12
te wytarte
noweNOWE
- uszczelniacze zaworów
- uszczelki przednich dekli
- uszczelka miski olejowej
- oba przednia simeringi
- panewki korbowodowe (nominały)jakieś dwie lubią się bardziej wytrzeć niż reszta więc NowoNowo
- dotarcie zaworów
- pompa wody (wyszło po rozbiórce że 89 i ciężko już kręci)
- termostat (na zaś bo raczej od nowości)
- olej (5w50 Vavolin) 5.75 L
- płyn chłodzący (Dynagel 2000) 12 L plus instalacja gazowa
- magistrala olejowa nad wałkiem
- śruby magistrali olejowej plus wiercenie ich i zabezpieczenie drutem odprężonym
- dodatkowo druga wymiana oleju w ASB 3 L (ATF FUCHS 3000 D II)
- uszczelka kolektora ssącego x6
- uszczelka kolektora wydechowego x2
- śruby głowicy
- uszczelka głowicy
Więc po rozbiórce jak już pisałem okazało się że pompa wody z 89 roku wraz z uszczelką głowicy z logiem BMW.
Napomknę ze przy zeszłorocznej wymianie filtru paliwa niemniej się zdziwiłem jak filtr paliwa z 89 roku zobaczyłem jeszcze z logiem BMW.