ASC -> Automatic Stability ControlZamieszczone przez maniakowy
DSC -> Dynamic Stability Control
Jak masz w aucie przycisk ASC- to nie masz DSC.
Jak masz guzik z napisem DSC- to masz te¿ ASC.
DSC to inna nazwa ESP (Elektronisches Stabilitätsprogramm). Polega na ingerencji jednostki steruj±cej w prêdko¶ci obrotowe poszczególnych kó³ jezdnych w momencie przyczepno¶ci bliskim krytycznemu- czyli najzwyczajniej mówi±c na pocz±tku po¶lizgu i wytworzeniu momentu obrotowego dzia³aj±cego na pionow± o¶ auta. Celem jest wytworzenie takiego momentu, aby by³ przeciwny do zaistnia³ej w danej chwili sytuacji- czyli nadsterowno¶ci albo podsterowno¶ci.Do tego dochodzi ingerencja w moc silnika.
DSC (lub ESP) wystêpuje zawsze w po³±czeniu z ABSem. Czêsto z ASR (Antriebsschlupfregelung)- czyli systemowi zapobiegaj±cemu buksowaniu kó³ w momencie ruszania.
ASC to system ingeruj±cy tylko w o¶ napêdow±. Polega na "odjêciu" mocy silnikowi w chwili bliskiej krytycznej (czyli momencie w którym zaczyna brakowaæ przyczepno¶ci) i ewentualnemu przyhamowaniu poszczególnych kó³.
ASC to taki rozwiniêty system ASR- z t± jednak ró¿nic±, ¿e dzia³a tak¿e przy wiêkszych prêdko¶ciach.
Warto dodaæ, ¿e wszystkie te systemy dzia³aj± "od do³u" do momentu krytycznego- czyli je¶li np jedziemy w zakrêcie, zwiêkszamy prêdko¶æ i w pewnej chwili auto zacznie traciæ przyczepno¶æ, to wtedy systemy trakcji zaczn± dzia³aæ i wyprowadz± auto (i to nie zawsze!)
Je¶li jednak wpadniemy w zakrêt 150km/h, w którym danym autem mo¿na jechaæ max 100km/h do momentu u¶lizgu kó³, to nie ma co liczyæ na ¿adne systemy, tylko trzeba zacz±æ sie modliæ i obserwowaæ jako statysta jak auto leci w zagony :D
Pozdro i szerokiej drogi