Witam.
Zapewne wielu z Was wie, ze dowa¿anie kó³ na samochodzie to rewelacyjna sprawa bior±c pod uwagê si³y jakie dzia³aj± na niedowa¿enie ze w/g na piasty, tarcze, mieszane wielko¶ci ¶rub itp...
KTO WIE GDZIE w Warszawie lub okolicach mo¿na DOWA¯YÆ KO£A NA SAMOCHODZIE?
ps. Ja znam tylko wulkanizacje na ul. Okaryny 15 w Warszawie.
troche teorii:
Producenci wywa¿arek dopuszczaj± odchy³ki do 10 g – niby dopuszczalne, ale przy du¿ych prêdko¶ciach bêdzie ju¿ czuæ wibracje!
Dlaczego ko³o po wywa¿eniu mo¿e wibrowaæ?
Powodów jest kilka. Po pierwsze najczê¶ciej po zamontowaniu ko³a na samochód, o¶ wirowania zostaje przesuniêta (równie¿ dlatego, ¿e na wywa¿arce o¶ ta jest zwykle wyznaczona przez sto¿ek). A dodajmy, ze przesuniêcie o 0,1 milimetra ju¿ bêdzie odczuwalne.
Z drugiej strony, sposób mocowania ko³a na pia¶cie nie jest tak precyzyjny, bo przy ciasnym pasowaniu by³by du¿y k³opot przy zdejmowaniu ko³a. Jest luz na pia¶cie, wiêc nie ma mowy o precyzyjnym osiowaniu ko³a. Do tego dodajmy sposób chwycenia ko³a, korozjê, nierównomiern± si³a dokrêcenia ¶rub, czy przesuniêcie felgi na pia¶cie.
Oprócz niedok³adno¶ci wynikaj±cych z b³êdów w mocowaniu ko³a, w czasie jazdy wiruje równie¿ piasta, tarcza hamulca (lub bêben), które równie¿ nie s± idealne równe, a to kolejne wibracje.
Dowa¿amy ko³a na samochodzie
Aby ostatecznie wyeliminowaæ niewywa¿enie, trzeba za³o¿yæ ko³o na samochód i rozpêdziæ je do prêdko¶ci 600 – 1300 obr/min. W³a¶nie do tego s³u¿y dowa¿arka, a w³a¶ciwie ca³e stanowisko, na którym ko³o jest unoszone, rozpêdzane i testowane.
Jak to dzia³a? Bardzo podobnie jak wywa¿arka stacjonarna, tyle ¿e zamiast uchwytu na ko³o mamy ca³e zawieszenie auta... Niewywa¿enie wiruj±cego ko³a generuje si³ê od¶rodkow± powoduj±c± wibracjê wychwytywan± przez czujnik. Czujnik ten jest zamontowany w podstawce, na której opiera siê zawieszenie dowa¿anego ko³a. Podstawka umieszczana jest jak najbli¿ej ko³a, najlepiej pod sworzniem zwrotnicy, lub pod przegubem wahacza.