Cytat Zamieszczone przez cursor Zobacz posta
Moim zdaniem mylisz się. Klapy w dolocie są od zmiennej geometrii dolotu. O ile pierwsze 3.0D nie miały klap, tak później dodali je, żeby dodatkowo wymusić tą zmienną geometrię.
nie bardzo rozumiem, zmienna geometria dolotu? czy turbosprężarki?


Cytat Zamieszczone przez cursor Zobacz posta
Na przykładzie opla. 2.0 16V 150KM i 2.0 8V 115KM w starym kadecie i astrze F do 2800obr wykresy momentu i mocy praktycznie pokrywają się. Później 16V jedzie nadal, a 8V słabnie. Więc gdzie tu ten mocny dół? Jemu po prostu góry brakuje.
no fakt może zły przykład - chciałem tylko zwrócić uwagę na róznicę w napełnianiu cylindrów i zawirowaniu powietrza w zależności od konstrukcji układu dolotowego

wstawie opis działania klap kierujących zaczerpnięty z zeszystu szkoleniowego audi - system identyczny jak w bmw:

Klapy kierujące
Otwarta klapa kierująca
Dzięki otwarciu obu kanałów dolotowych powietrze
może swobodnie napływać, co daje dobre
napełnienie cylindra.

Klapa kierująca w położeniu pośrednim
Przez precyzyjne dobranie stopnia zawirowania
powietrza (i w związku z tym przebiegu spalania) do
warunków pracy silnika można ograniczyć
powstawanie szkodliwych składników spalin.
Warunkiem jest możliwość bezstopniowego
przestawiania klap kierujących.

Zamknięta klapa kierująca
Silne zawirowanie powietrza przy małym obciążeniu
silnika daje optymalne spalanie i niską emisję
spalin.