Cytat Zamieszczone przez dprxp Zobacz posta
silniki 2 zaworowe mają lepszy "dół" natomiast przy wyższych prędkościach obrotowych tracą oddech

4 zawory na cylinder lubią się kręcić wysoko i efektywnie ale dolne partie obrotów wyraźnie odstają na korzyść silnika z 2 zaworami
oczywiście to tylko przykład z silników benzynowych - pozwalający organoleptycznie doznać znaczenia napełnienia cylindrów w zależności od konstrukcji układu dolotowego
Na przykładzie opla. 2.0 16V 150KM i 2.0 8V 115KM w starym kadecie i astrze F do 2800obr wykresy momentu i mocy praktycznie pokrywają się. Później 16V jedzie nadal, a 8V słabnie. Więc gdzie tu ten mocny dół? Jemu po prostu góry brakuje.




Cytat Zamieszczone przez dprxp Zobacz posta
w naszym klekocie jak zwykle chodzi o spaliny i ekologie, na pewno nie o moc - do tego są turbosprężarki.
Moim zdaniem mylisz się. Klapy w dolocie są od zmiennej geometrii dolotu. O ile pierwsze 3.0D nie miały klap, tak później dodali je, żeby dodatkowo wymusić tą zmienną geometrię.


Cytat Zamieszczone przez dprxp Zobacz posta
klapy gaszenia? na pewno nie, czemu? bo i te zamontowane w naszych bmw i tak nie stłumią gaszone silnika ze względu na to że jest ich 2 razy za mało
w niektórych VW taka klapa występuję ale centralnie blokując dopływ powietrza do silnika - i tylko wtedy pełni taką rolę
W nowszych modelach od tego jest przepustnica przed EGR