To "bangladełko" zwane przez sprzedawcę "chipem" najprawdopodobniej jest dzielnikiem napięcia podpinanym do linii sygnału przepływomierza. Wskazuja na to spinki montażowe, gdyby był to zwykły rezystorek podpinany pod czujnik temperatury, koniecznie byłoby przecięcie przewodu sygnału temp w przepływce - dopięcie rezystora równolegle, a nie w szeregu da zupełnie inny efekt od zamierzanego - trzeba pamietać, że czujnik temp jest czunikiem NTC.
Generalnie wygląda na to, że to "coś" służy do oszukiwania sygnału przepływki.
Ok, przeanalizujmy możliwości takiego urządzenia...
Przypadek 1 - pośrednie obciążenia - closed loop - działa wsparcie z sondy.
Jak wiemy podczas pośrednich obciążeń sterownik stara sie ustalić skład mieszanki bliski 14,7:1 czyli lambda=1 (piszę o benzynie 95 i 98). Zakładamy, że dokonujemy niewielkich zmian w sygnale przepływomierza - tzn sterownik nie wykrywa nieprawidłowego sygnału. Zwiększając napięcie powodujemy, że sterownik widzi "większy przepływ" powietrza, ale że obciążenie nie jest kalkulowane wyłączenie z przepływomierza dalej utrzymywany jest "closed loop" czyli sterownik dąży do lambda=1 przy wsparciu sondy. Ale nie możemy mówić o samej dawce... Mamy jeszcze kąt wyprzedzenia zapłonu. Jak każdy wie: większe obciążenie - późniejszy zapłon. Zapłon jest realizowany bezpośrednio z map (nie jest on realizowany w zamkniętej pętli) więc zwiększając "sztucznie" przepływ powdujemy opóźnienie zapłonu... czyli dupa... auto jest słabsze....
Obniżenie napięcia na linii przepływki nie ma też większego sensu ponieważ sterownik dalej będzie starał się utrzymać lambda=1 a samym obniżeniem napięcia czyli sztucznym zmniejszeniem obciążenia nie przyspieszymy zapłonu wystarczająco, zeby uzyskać jakieś efekty...
Przypadek 2 - WOT - brak wsparcia z sondy lambda.
Teoretycznie możemy regulować skład mieszanki, ale... tak naprawde możemy tylko "przesunąć" wartość całego napięcia na linii przepływki. Nie ma to żadnego zastosowania praktycznego. Nie możemy dokonać zmian w funkcji obrotów ani obciążenia. Kompletny bezsens.
W starszych sterownikach DME 3.3 i 5.2 całkiem nieźle dało się zestroic takie autka przy pomocy piggy-backów SMT6 (zabytek, ale działający) lub Ecumaster2 i 3. BMW posiada bardzo prosty trigger zaplonowy oparty o koło 60-2 zęby więc modyfikacja takiego sygnału nie stanowi żadnego problemu. Przeplywka liniowa 0-5 volt, więc wcześniej wspomniane urzadzenia dawały sobie bez problemu radę z modyfikacja takich sygnałow. Dodatkowo na Ecumasterze można było latwo pozbyć się przepływomierza, dzięki bardzo dobremu algorytmowi przejścia na sterownie alpha-n.
Jednak taki sposób to też "leczenie syfa pudrem". Najlepiej jest zrobić porządny remap. W DME 3.3 jest to calkiem prosto zrobić, w DME 5.2 i 5.2.1 jest trochę ciężej, ponieważ Bosch uraczył nas w tym sterowniku układem CC460 zamiast zwykłych pamięci 28F010.
Prawidłowe zestrojenie też nie jest najprostszą rzeczą. Większośc początkujących osób "masturbuje się" nad składem mieszanki. Tak ma on duże znaczenie, ale zapewniam, że różnice 0,5 w AFR maja bardzo mały wpływ na emitowana moc (np. moce prz 12,9:1 i 12,4:1 będą prkatycznie identyczne) Najważniejsze w zestrojeniu silnika benzynowego jest dobór odpowiedniego kąta wyprzedzenia zapłonu. Do tego też potrzebny jest sprzęt. W sinikach R6 (np 2.8 litra) Potrzebny jest knock-box z dwoma czujnikami spalania stukowego, ze wzgledu na to iż jeden czujnik nie da nam odpowiednich informacji (długość bloku ma duże znaczenie) W silnikach M60 i M62 też musimy zastosować knock-boxa z dwoma czujnikami spalania stukowego, dlaczego.. nie bede już tłumaczył.
Reasumując... nie ma sensu zakładania "magicznych" pudełeczek dających milion, dwa, lub trzy miliony koni mechanicznych za 99,99zl plus 12,99zl koszty przesyłki. Poprawnie da się zestroić silnik tylko i wyłącznie mając wpływ na parametry (ilość paliwa, kąt zapłonu) w funkcji obrotów i funkcji obciążenia. Jak znajdę troszkę czasu to może napiszę krótki kurs "chipowania" na przykładzie BMW e30 318 IS. To bardzo dobry przykład do nauki i zrozumienia podstaw sterownia silnikiem.
Pozdrawiam
Kuba