-
Zaawansowany Użytkownik
Nikt nie odpowiada więc napiszę, co mówią o tym wszystkim mądre książki. Wnioski pozostawiam czytającemu bo jeszcze nie do końca czuję się na siłach upubliczniać swoje teorie ;)
według książki "Sam naprawiam samochód BMW serii 5" dotyczy silników M30B35:
"Nastawnik biegu jałowego jest sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące układu wtryskowego benzyny (DME)."
według książki "Autoporadnik: Wtrysk Benzyny" wydawnictwa Haynes
"Motronic wysyła sygnał sterujący do automatycznego zaworu regulacyjnego prędkości biegu jałowego który utrzymuje stabilną prędkość biegu jałowego we wszystkich warunkach. Jest to prawda w nowszych wersjach. W niektórych odmianach wersji M1.1 (pierwszej generacji) zawór regulacyjny prędkości obrotowej biegu jałowego jest sterowany przez oddzielne urządzenie sterujące".
"Obciążenie i prędkość silnika decydują o punkcie zapłonu. Głównym czujnikiem obciążenia jest przepływomierz powietrza, Prędkość obrotową reprezentuje sygnał z czujnika położenia wału korbowego. Dane z tych czujników są korygowane współczynnikami których wartość zalezy od warunków pracy silnika [...] Największy korygujący wpływ ma temperatura silnika. Mniejszy wpływ na zmiany punktu zapłonu i składu mieszanki mają sygnały z czujnika temperatury powietrza, czujnika położenia przepustnicy (wyłącznika lub potencjometru)."
"Motronic ma odrębną mapę dla jałowego biegu silnika. Prędkość biegu jałowego podczas nagrzewania i normalnej pracy jest regulowana przez urządzenie sterujące biegu jałowego". Motronic dokonuje także niewielkich zmian prędkości biegu jałowego przez opóźnianie lub przyspieszanie zapłonu."
metoda na sprawdzenie według książki "Sam naprawiam samochód BMW serii 5" dotyczy silników M30B35:
"Podłączyć omomierz do styków złącza zaworu regulacyjnego i zmierzyć rezystancję, która między stykami 1 i 3 powinna wynosić około 40 omów, a między stykami 2 i 1 lub 2 i 3 - ok. 20 omów".
"Sprawdzanie dynamiczne:
- podłączyć złącze zasilające.
- otworzyć lub zamknąć całkowicie tłok obrotowy zaworu
- włączyć zapłon. Tłok obrotowy powinien przyjąć i utrzymać położenie, w którym jest odsłonięte ok. 50% powierzchni przekroju otworu."
według książki "Autoporadnik: Wtrysk Benzyny" wydawnictwa Haynes:
"25. Zawór regulacyjny prędkości obrotwej biegu jałowego:
3. Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym
4. Sprawdzić czy prędkości biegu jałowego mieści się w dopuszczalnych granicach (dla M30B35 jest to 850 +/- 50 )
5. Obciążyć układ włączając reflektory przednie, ogrzewanie tylnej szyby i silnik dmuchawy ogrzewania pojazdu. Prędkość biegu jałowego nie powinna się prawie w ogóle zmienić.
6. Jeśli to możliwe ścisnąć jeden z przewodów powietrza. Prędkość biegu jałowego powinna nagle wzrosnąć a następnie powrócić do normalnego poziomu.
7. Jeżeli układ regulacji prędkości biegu jałowego zachowuje się w opisany wyżej sposób raczej nie jest uszkodzony.
8. Przed przystąpieniem do sprawdzania zaworu regulacyjnego prędkości obrotowej biegu jałowego trzeba najpierw wyeliminować wymienione niżej usterki, bo mają one wpływ na prace silnika na biegu jałowym:
a) mechaniczne uszkodzenie silnika
b) źle ustawiony zapłon
c) nieszczelności układu dolotowego
d) nieprawidłowy poziom CO
e) zatkany filtr powietrza
f) źle wyregulowana przepustnica
g) przepustnica zanieczyszczona nagarem
h) źle wyregulowany czujnik położenie przepustnicy (wyłącznik lub potencjometr)"
i dalej:
"41. Podłączyć ujemną końcówkę pomiarową woltomierza do masy silnika
42. Podłączyć dodatnią końcówkę pomiarową lub końcówkę pomiarową miernika kąta zwarcia do jednego z dwóch zacisków sygnału sterującego zaworu regulacyjnego prędkości obrotowej.
43. uruchomić silnik i pozostawić pracujący na biegu jałowym
44. jeżeli silnik jest gorący współczynnik wypełnienia impulsu ma mieć wartość około 31% lub 69%. Wartość wskazania zależy od tego, do którego zacisku miernik jest podłączony.
45. Gdy silnik jest zimny lub obciążony współczynnik wypełnienia impulsu wzrośnie
Uwaga! woltomierz wskaże średnie napięcie
46. obciążyć silnik włączając reflektory itp. Średnie napięcie zmaleje a współczynnik wypełnienia impulsu wzrośnie.
46. Jeżeli z powodu nieszczelności lub innych przyczyn więcej powietrza omija przepustnicę to współczynnik wypełnienia impulsu będzie mniejszy niż wymagany gdyż sygnał sterujący z urządzenia sterującego powoduje mniejsze otwarcie zaworu regulacyjnego.
47. Gdy silnik jest mocniej obciążony urządzenie sterujące bardziej otwiera zawór regulacyjny prędkości biegu jałowego (większy współczynnik wypełnienia impulsu), by zwiększyć prędkość obrotową biegu jałowego.
48. Gdy silnik nie jest sprawny mechanicznie lub przepustnica jest bardzo zanieczyszczona urządzenie sterujące bardziej otwiera zawór regulacyjny prędkości obrotowej biegu jałowego aby zwiększyć prędkość biegu jałowego. Kończy się to nieregularnością biegu jałowego. Współczynnik wypełnienia impulsu ma wartość większą niż zwykle."
pomiar należy przeprowadzić dwukrotnie, za drugim razem na innej parze zacisków.
Mam nadzieję, że to coś pomoże. Ja bym się skupił głównie na przepustnicy - sprawdzić wyłącznik, sprawdzić czy czysta i czy się domyka.
Uprawnienia umieszczania postów
- Nie możesz zakładać nowych tematów
- Nie możesz pisać wiadomości
- Nie możesz dodawać załączników
- Nie możesz edytować swoich postów
-
Zasady na forum