Strona 1 z 4 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 39

Wątek: e38 INPA: 45 Auxiliary water pump, co to za błąd?

Mieszany widok

Poprzedni post Poprzedni post   Następny post Następny post
  1. #1
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11

    e38 INPA: 45 Auxiliary water pump, co to za błąd?

    Kod:
    E R R O R M E M O R Y R E P O R T
    -------------------------------------
    Date: 07/09/11 15:35:31
    ECU: IHKR38
    JobStatus: OKAY
    Variant: IHKR38
    -------------------------------------------------------------
    RESULT: 1 errors in error memory !
    -------------------------------------------------------------
    45 Auxiliary water pump
    Error frequency : 14
    Short circuit to ground
    Error present
    =============================================================
    INPA pokazuje mi taki błąd. Oczywiście nie działa mi klimatyzacja.
    Sprawdzałem wszystko co mogłem, łącznie z podmianką kompresora. Mam b. wysokie ciśnienie w układzie (ok 20 bar) po czym klima wyłącza się i tyle ją widzieli przez resztę dnia.

    Sprawdzałem podwójny czujnik temperatury na chłodnicy od klimy, czujnik ciśnienia na osuszaczu, wiatrak, załączanie się poszczególnych biegów i tym podobne.

    Objaw jest taki, że klima słabnie (szczególnie jak są upały oraz jazda miejska) z minuty na minutę, a potem sprzęgło kompresora zostaje odłączone.

  2. #2
    Moderator Mod Awatar BOSS
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    4,128
    BMW
    740i
    Skąd
    Dolny Slask
    Blad pompki od ogrzewania- nie ma to najmniejszego wplywu na prace klimy
    Każdy człowiek jest jak książka, ma dobre strony, wystarczy tylko przekartkować te złe !!!

  3. #3
    Zaawansowany Użytkownik
    Dołączył
    Aug 2007
    Posty
    233
    BMW
    e38 740i M62
    Skąd
    Warszawa
    Blog
    4
    Cytat Zamieszczone przez BOSS Zobacz posta
    Blad pompki od ogrzewania- nie ma to najmniejszego wplywu na prace klimy
    Dokładnie. Jest to pompka wody, która u mnie znajduje się pod podszybiem.
    U mnie okazało się, żeby były zaśniedziały styki we wtyczce przy pompce.

  4. #4
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11
    No dobra - mam klimę z pokrętłami. Przycisku rest nie mam.

    Dzisiaj rano działała mi klima. Zdążyłem spojrzeć na inpę (ihkr) i wszystkie parametry były w normie. Później jak już klima nie działała, również parametry były w normie... Już nie mam żadnych pomysłów co to może być. Zwierałem czujnik ciśnienia (piny 1-4) celem sprawdzenia czy to spowoduje uruchomienie kompresora, zwierałem też piny 2-3 na czujniku temperatury od chłodnicy klimy, co spowodowało pracę wiatraka na max obrotach... I mimo tego wszystkiego kompresor się nie załączył. Wciskając przycisk a/c obroty silnika na 2 sekundy wzrastają delitkanie poczym wracają do nieco wyższych niż przed włączeniem a/c. Jest to w 100% przypadków powtarzalne.

    Czytam i czytam po angielsku, ale nie wiem do końca czy wszystkie elementy będą występować u mnie lub czy wszystkie będą tam gdzie opisują.
    Zastanawiałem się czy przypadkiem czujnik parownika (evaporator sensor) nie szwankuje (choć o ile mi wiadomo, inpa pokazywała 10 stopni C przy sprawnym i zarówno przy niesprawnym układzie). Czy może w tym aucie jest zaszyty jeszcze jakiś dodatkowy filtr powietrza (oprócz tych dwóch pod maską).. W nowszych modelach bywały schowane koło nawiewu na nogi..


    Panowie - może podpowiecie co mógłbym sprawdzić?

    Kompresor wymieniony i zamiennik zachowuje się identycznie.
    ciśnienie Hi = 18 - 20 bar; ciśnienie Lo = 1 bar - w tych warunkach klima działała rano; wszystkie czujniki podłączone jak w oryginale
    później czujnik ciśnienia do testu ominięty (zwarty)
    później czujnik temperatury chłodnicy klimy zwarty (wiatrak na full obroty)
    osuszacz wymieniony na nowy
    czynnika weszło elegancko 1210g
    czujnik temperatury zewn pokazuje normalne temperatury (widać na MIDzie oraz na inpie)
    brak błędów IHKR oprócz wspomnianego w 1. poście
    klapy wszystkie działają, przełączniki, pokrętła - w inpie wszystkie wskazania są zgodne z nastawami


    Dodam, że jestem nieco skołowany/zawiedziony/poirytowany gdyż dwóch gości od klimy potwierdziło mi że to kompresor jest walnięty, a jednak po wymianie objaw jest taki sam. Zakładam, że zawór rozprężny działa, skoro klima rano chodziła przez dobre 20 minut na jałowym, wiatrak zdążył załączyć się na stopień 2 z 3 przy ciśnieniu bliskim 20 bar a ono momentalnie spadło do jakichś 17-18 bar i tak się utrzymywało. Silnik był uruchamiany i zatrzymywany 4 razy i za każdym razem klima ładnie chłodziła. Po wyjechaniu w trasę 5km nadal działała, choć odnosiłem wrażenie, że jakby słabła (stary objaw). A po 3 godzinnym postoju już nie odpaliła. I tak do końca dnia, mimo, że auto było w trasie 350km na autostradzie a silnik był podczas postoju gaszony...
    Ostatnio edytowane przez brunoz ; 10-07-2011 o 00:26

  5. #5
    Zaawansowany Użytkownik Awatar Ventola
    Dołączył
    Jun 2010
    Posty
    403
    BMW
    e38 740iA (m62b44)
    Skąd
    W-wa
    Opisane przyczyny nie działania pompki: http://www.meeknet.co.uk/E31/AuxPump...mp_Repairs.htm
    i jeszcze http://dd.jpn.org/BMW_HP/20080408/index.shtml (po japońsku).
    Spróbuje to zlokalizować u siebie, bo czasami też ten błąd mi się pojawiał, ale co ciekawe Rest działał.
    Prowadzę swoje życie, a nie BMW ...

  6. #6
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11
    Obczytałem się, że 20 bar jeszcze jest akceptowalne i przy takim ciśnieniu powinien się załączyć wentylator na poziom 2. I tak też zrobiło się wczoraj. Zaraz po załączeniu ciśnienie spadło gdzieś w granice 18 bar i tak też się utrzymywało. Klima wtedy chłodziła idealnie (na warsztacie).
    Niskie ciśnienie było początkowo wyższe, około 2,5 bar, ale spadało z minuty na minutę do poziomu około 1 bar. Ale klima cały czas ładnie chłodziła.
    Kompresor kazali wymienić bo któryś zmartwił się, że to niskie ciśnienie jest za niskie i kompresor nie zasysa odpowiednio.. Tak tłumaczyli. Więc dla świętego spokoju wymieniłem kompresor (eliminuję po kolei wszystkie zmienne)

    Temat wałkuję już 3 miesiące i bywały takie cykle że klima pracowała dobre 3 godziny, nawet przed wymianą kompresora i osuszacza..

    Wilgoci w układzie nie ma prawa być, bo w ciągu 2 tygodni system był opróżniany 3 razy, a ostatnio został wymieniony osuszacz który powinien usunąć wilgoć z układu. Na samym początku podejrzewałem właśnie zamarzający klocek w rurkach ale to nie jest to.

    INPA pokazuje że kompresor powinien być załączony jak mam aktywny przycisk na panelu, ale kompresor nie zostaje uruchomiony. Również informacja o zwiększeniu obrotów silnika zostaje prawidłowo wysłana. Poza tym klima potrafi wyłączyć się podczas jazdy (cykl miejski), silnik ogólnie radzi sobie dobrze i jedyne błędy, które mi się pojawiają są związane z sondami lambda (temperature to high).

    Dzisiaj sprawdzę ten test przekaźnika. Myślałem jeszcze żeby spróbować w momencie niedziałania klimy podłączyć sprzęgło kompresora na krótko do 12V żeby sprawdzić czy w ogóle w tych warunkach mógłby chłodzić.

    Wyjaśniam: w momencie niechłodzenia, kompresor powinien być załączony, ale nie jest; system myśli że jest i wskazuje na to że kompresor jest aktywny, ale on jest fizycznie rozłączony. Sprawdzę jeszcze dzisiaj czy jest w tym momencie podawane napięcie na sprzęgło kompresora.


    A przypchany układ olejem to by chyba przy takim ciśnieniu 20 bar sam się odetkał, co nie? Poza tym jak już wspomniałem, elegancko wtrysnęli czynnik, wszelkie testy na szczelność wyszły ok, nic nie cieknie i nie ulatuje.. Czy warto w tym przypadku zrobić jeszcze płukanie układu?

  7. #7
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11
    no właśnie - ale odnoszę wrażenie, że jest to jakiś istotny element systemu, gdyż jest monitorowany przez moduł IHKR.

    Szukam już wszędzie informacji, także na zagramanicznych forach. I znalazłem, co prawda do innego modelu, taki oto opis

    Control of the interior temperature is carried out by the control unit cycling the water
    valve to regulate the temperature of the heater core. During heater operation the
    auxiliary water pump will be switched on to increase coolant circulation through the
    heater core. The service station feature is carried over to the E39 IHKR.


    Mimo wszystko chciałbym zlikwidować ten problem z tą pompą wody. Być może ma ona wpływ na funkcjonowanie albo zamarzanie całego układu? Kurczę pieczone...

  8. #8
    Moderator Mod Awatar BOSS
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    4,128
    BMW
    740i
    Skąd
    Dolny Slask
    Niestety zle odnosisz wrazenie - tak jak napisalem wczesniej nie ma to wplywu na prace klimy.
    Modul IHK monitoruje to ze wzgledu na przycisk REST ktory masz na panelu klimy- przy niesprawnej pompce aktualnie nieaktywny
    Oczywiscie wymien ja na sprawna a blad zniknie, ale klimy to nie usprawni.
    Każdy człowiek jest jak książka, ma dobre strony, wystarczy tylko przekartkować te złe !!!

  9. #9
    Vip Vip Awatar seban123
    Dołączył
    Oct 2009
    Posty
    2,291
    BMW
    E65 745d i E32 M30
    Skąd
    Puławy, Lubelskie
    Blog
    1
    Pompa ta wspomaga chłodzenie silnika po zgaszeniu. Na dodatek powoduje szybsze nagrzanie wnętrza pojazdu. Jest wykorzystywana w funkcji rest a dokładnie praca tej pompki wykorzystywana jest do grzania kabiny w zimie na wyłączonym silniku i pierwszwj pozycji stacyjki oraz jak ktoś ma webasto jest ona mocno potrzeba bo bez niej się będzie przegrzewało i wyłączało. Znajduje się przy ez.

  10. #10
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11
    faktycznie nie powinno to wpływać na pracę A/C. Ale sprawdzę sobie w wolnej chwili co tam się stało. Może zapiekł się silnik albo zwarło uzwojenie...

    Siedzę od rana i szukam co jeszcze mógłbym sprawdzić w klimie... WDS pokazuje, że jeszcze jest evaporator sensor B14, który monitoruje temperaturę parownika. I jeśli spadnie poniżej 2 stopni to wyłącza a jak wzrośnie powyżej 3 stopni to załącza ponownie... Może kutafon jest połowicznie sprawny i np. jak się wyłączy, to już nie załączy...

    Bo na ludzki rozum, to jadąc przez dwie godziny w temperaturze 30 stopni, parownik siłą rzeczy powinien odmarznąć gdyby nawet zamarzł.
    Może czujnik zawiesił się na wskazaniu 10 stopni a faktyczna temperatura jest zupełnie inna..

    Bo rozumiem, że klima ma więcej do roboty jak jest postój bo nie ma wymuszonego obiegu powietrza. Może wtedy zamarza ten parownik?



    EDIT: mimo, że mam IHKR, czytam też o IHKA... tu dotarłem do informacji o podstawianych wartościach zastępczych jeśli w systemie zostanie wykryta usterka czujnika. I IHKA sobie ustawi taką wartość na 0 *C co spowoduje reakcję jak niżej.

    The substitute value for the evaporator temperature sensor is below the A/C
    compressor cycling point (1-3 *C). Therefore, if the evaporator temperature sensor
    signal is not plausible, the substitute value will switch the A/C system off.


    Czy to oznacza, że jeśli czujnik wykryje inną temperaturę (np jeśli czujnik jest uszkodzony, zawieszony na 10 stopni C) to wyłącza się system? Czy parownik zawsze powinien mieć temperaturę około 3 stopni?
    Ostatnio edytowane przez brunoz ; 10-07-2011 o 09:57

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •