Szczerze - to tylko boss740i i ac_kotlet przedstawili argumenty zgodnie z ideą tego wątku, rzeszta luźno "popłynęła" na temat swoich impresji... ;D

Od siebie dodam tyle, że następujące argumenty:
Cytat Zamieszczone przez boss740i / ac_kotlet
- wyzsze spalanie jakies 10-15%
- strata mocy na prace skrzyni / gorsze osiągi
- wieksza masa auta (okolo 50-70kg)
są wg mnie mocno przesadzone. Tzn. myślę że realny wpływ na cokolwiek ma to w przypadku dużo słabszych aut, jak jakieś Peugeoty, itp.
__________

Znakomita większość przytoczonych "argumentów" to nie żadne fakty, tylko własne preferencje piszących. Z łatwością "obalę" kilka z nich: ;)
- "Władza nad samochodem"? ja znakomicie władam swoim autem, jeździ do przodu, do tyłu i skręca.
- "Radość z dożynek"? mam radość z wielu rzeczy w życiu, ale akurat nie z tego.
- "Nuda"?? mi się nie nudzi, ale zawsze można układać kostkę Rubika w czasie jazdy...

Widać więc że są to wyłącznie subiektywne preferencje - czyli w sumie nie powinny były się znaleźć w tej dyskusji.
__________

Główny arugment dla którego wymyślono automaty - zawsze był jeden:
- pozbycie się (dla większości klientów w USA - niepożądanej) upierdliwości mielenia wajchą
__________

Co do kosztów ew. naprawy, to trudno powiedzieć. Generalnie - manual tańszy - ale akurat w E38, ze względu na ich rzadkość, słyszałem że też może pociągnąć po portfelu.
__________

Na koniec uwaga - to:
Pozycja P - uzywanie recznego mija sie z celem
mi ja się z prawdą :) Jak najbardziej używanie jest celowe przy parkowaniu na wzniesieniu. Zatrzymujemy się - noga na hamulcu - wrzucamy Park - wrzucamy emergency break - gasimy silnik - puszczamy hamulec. Ruszając najpierw noga na hamulec - zapalamy silnik - potem wrzucamy Drive lub Reverse - zwalniamy emergency - i dopiero jedziemy odpuszczając hamulec.
A chodzi o to, że inaczej całe auto "wisi" sobie na takim bolcu w skrzyni biegów :)