Strona 2 z 6 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 59

Wątek: Klimatyzacja sporadycznie bez funkcji, brak ogrzewania w e38.

  1. #11
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11
    Panowie, nikt nie wie?


    Ciekawy miałem wczoraj przypadek: Jechałem trasę 180 km, klima cały czas ślicznie chłodziła. Nawet zrobiło się zimno. Potem jeszcze jak był ciepły motor, jechałem 20 km i również działała. Tyle, że jak oszalała - w pewnym momencie dostała jakiegoś kopa i zaczęło wiać tak zimno, że wymiękłem. A po 30 minutach w drodze powrotnej nie załączyła się i zaledwie lekko letnie powietrze leciało.

    kilka tyg. wcześniej sprawdzałem panel klimy na INPIE i regulacja wszystkimi pokrętłami była odzwierciadlana na ekranie komputera. Więc panel jest sprawny.

    Sprawdzałem też wiatrak, wszystkie biegi śmigają, na każdym przewodzie w połączeniu z masą jest rezystancja, wiatrak pracuje za każdym razem, nawet jak wracałem a klima nie chłodziła... Czyli wiatrak nie jest przyczyną... Brak czynnika również, bo przecież klima chłodziła bite 3 godziny wcześniej..

    Co to może być?
    Ostatnio edytowane przez brunoz ; 23-04-2011 o 11:55

  2. #12
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11
    ciekawych spostrzeżeń ciąg dalszy. Klima potrafi chodzić bardzo długo, ale najlepiej sprawuje się jak jest chłodniejszy dzień lub np. wieczorem. Ostatnio, jak było około 20 st. na zewnątrz, miałem klimę włączoną na postoju 10 minut i pięknie chodziła cały czas. Natomiast w ostatnich dniach zauważyłem, że jak jest temperatura jak dziś, tj. około 25 a nawet 30 stopni (w słońcu) to klima chodzi powiedzmy 5 minut i potem wyłącza się. W tym czasie czuć taki zapach jakby wilgoci. Klimę daje się włączyć jak silnik trochę ochłonie (np. po 30 minutach).

    Czyli klima działa jak się jeździ szybko, a przestaje jak jest gorsze chłodzenie (w mieście, na postoju i jak jest na zewnątrz gorąco).
    Wiatrak cały czas śmiga.

    Czy wisko oprócz elektrycznego wiatraka ma w tym procesie także swój udział?

    Ma ktoś pomysł, co może się przegrzewać?

  3. #13
    Vip Vip Awatar seban123
    Dołączył
    Oct 2009
    Posty
    2,291
    BMW
    E65 745d i E32 M30
    Skąd
    Puławy, Lubelskie
    Blog
    1
    Osuszacz, centrum szkoleniowe BOSCH w warszawie zaleca wyminę co dwa lata.
    To normalne że podczas odsysania on się oszroni bo się rozpręża tam czynnik.
    Normalne zjawisko i nie ma co się tym mocno przejmować.

    Przed obsługą auto powinno się zagrzać na klimie co ułatwia odseparowanie oleju od gazu.

    Podczas podłączonej maszyny do momentu zakończenia procesu obsługi silnik powinien być zgaszony ale zagrzany.
    Po zakończeniu obsługi zamyka się zawory w maszynie i odpala silnik aby zobaczyć jakie ciśnienia panują w układzie.
    Tu wychodzi sporo niedomagań z chłodzeniem skraplacza i wszelkimi problemami związanymi z obiegiem gazu. Możesz mieć zapchany układ i dlatego dzieją się takie problemy. Mógł serwisant dodać za dużo oleju lub złego oleju i się coś przypchało. Może być problem z zanieczyszczonym skraplaczem i chłodzenie jest z tego powodu nie wydajne.
    Podłącz inpe i jeszcze raz zobacz co się tam dzieje w momencie usterki a w szczególności zwróć uwagę na temperatury i temperaturę parownika. To właśnie potrafi rozłączać sprężarkę.

    Wycieki sprawdza się barwnikiem.
    Barwnik dodaje się do oleju lub kupuje olej już z barwnikiem. Niektórzy producenci aut nie życzą sobie dodawania barwnika podczas obsługi. Dodaje się go w miarę potrzeby.
    Jak jest duży wyciek to widać barwnik zielony gołym okiem ale jak jest mały to tylko po oświetleniu lampą uv o dużej mocy i przez okulary dopiero widać miejsce wycieku.

    Szczelność można sprawdzać na kilka sposobów:
    maszyną co nabija gaz - jest to sprawdzanie podciśnienia jakie maszyna wytworzyła w układzie i czy jeszcze jest po wskazanym czasie. Ta próba sprawdza tylko ogromne dziury!!!
    Większość zakładów z tej opcji korzysta bo liczy na to że klient wróci i zapłaci za nabicie ponownie.

    Sprawdzanie za pomocą urządzeń do wykrywania gazu. Lecą z detektorem gazu po przewodach i innych elementach i liczą że urządzenie wykryje freon a nie np lpg heheh. Mało skuteczna metoda a gaz musi być wtedy nabity.

    Sprawdzanie azotem - najskuteczniejsza metoda ale nie daje 100 procent pewności.
    Nabija się układ azotem ok 18 barów. Im większe ciśnienie tym szybciej widać wfekty.
    Sprawdza się po jakimś czasie czy nie spadło ciśnienie np po jednej godzinie.
    W zależności od czasu sprawdzania da się określić czy układ jest w miarę szczelny i w jakim czasie ucieknie nabity czynnik. Najlepiej jak się zostawi auto z tym azotem na kilka godzin i zimnym silnikiem. Wtedy pomiar jest bardziej wiarygodny. Jak jest gorący silnik i się nabije azot to ze spadkiem temp potrafi spadać ciśnienie azotu i można to pomylić z drobną nieszczelnością.

    Freon to gaz który przenika przez aluminium a w szczególności przez węże gumowe łączące rurki aluminiowe.

    Gaz zawsze ucieka.

    Zasadą jest że średnia ilość ubytku gazu przez rok to ok 50 - 70 g w sprawnym układzie i jest to normalne!!!

    W układ wchodzi średnio w starszych autach ok 700 gram co oznacza że gazu powinno starczyć na kilka lat.

    Aby się załączyła sprężarka jest potrzebne jakieś 150 gram i jest to ilość wystarczająca aby można było załączyć sprężarkę. Nie będzie wtedy chłodzić ale jest to bardzo szkodliwe dla sprężarki bo ona jest częściowo smarowana gazem wymieszanym z olejem.
    Nie ma wystarczająco gazu nie ma smarowania a sprężarka się kręci i zaciera dlatego należy uzupełniać gaz i nie lekceważyć wycieków bo jak padnie sprężarka to dopiero są koszta aby było dobrze naprawione. Jest wtedy do wymiany sprężarka, osuszać ( czasami jest razem ze skraplaczem i kosztuje 500 z zamiennika ), zawór rozprężny lub dławik. Koniecznie płukanie układu. Aby była gwarancja na sprężarkę muszą być spełnione wyżej wymienione warunki a to potrafi kosztować 2,500 zł.

    Obsługę można robić spokojnie co dwa lata. Za często też nie dobrze bo czasami niektórzy dodają zły olej niż powinien być i od tego potrafi paść sprężarki. Mówi się klientom o obsłudze co roku aby mieć stałych klientów a z tego właśnie są niezłe pieniądze. Miesięcznie w sezonie da się zarobić 20 tyś z klimy.

    Dwa lata jest to odpowiednia częstotliwość do obsługi. Nie mówię to o wymianie filtrów kabinowych bo je powinno się wymieniać przynajmniej raz na rok w okresie wiosennym.
    Odgrzybianie najlepiej robić ozonem bo on oprócz zabijania grzybów to usuwa nieprzyjemne zapachy z całego auta.
    Nie polecam używania pianek z rurką. Można uszkodzić elektronikę w autach podczas nieumiejętnego stosowania a mało kto to wie i się stosuje do tego. Pianki stosuje się tylko i wyłącznie w przypadku fizycznego dostępu do parownika.
    W E38 nie ma takiego dostępu i trzymać się z daleka od takich patentów.
    Pianki pryska się tylko na parownik a nie do kanałów. To właśnie parownik jest miejscem rozwoju grzybów i nic innego.

    Przy klimatyzacji bardzo ważny jest wentylator z przodu. Nie lekceważyć niedomagań bo potrafi rozwalić skraplacz lub ucieknie gaz zaworem bezpieczeństwa. Nie ma wentylatora nie ma chłodzenia to rośnie mocno ciśnienie i bumm.
    Wentylator po włączeniu klimy powinien się złączyć na pierwszy bieg - mowa tu o wentylatorach przed 98/9 bez elektroniki wewnątrz. Jak się nie załączy to może uszkodzić skraplacz, przewody, sprężarkę, może uciec gaz zaworem bezpieczeństwa.

    Jak jest nabite 50gram więcej to się nic nie stanie ale nie jest zalecane nabijać więcej bo podczas upałów rośnie za bardzo ciśnienie a wydajność spada niż by było mniej gazu.
    Jak wentylator jest uszkodzony to klima się załączy w przypadku bmw bo w fordach focusach już nie przynajmniej w tych po 2005 roku. W BMW nie spotkałem się aby się klima nie załączyła w ogóle przy uszkodzeniu wentylatora. Będzie chodziła do momentu osiągnięcia ciśnienia przy którym czujnik ciśnienia rozłącza sprężarkę.

    W każdym aucie jak i w BMW jest czujnik ciśnienia!!!
    Zawór rozprężny służy do rozprężania gazu a nie do załączania sprężarki. Małe pytanie.
    Jak się zachowuje układ bez gazu jak by nie było czujnika ciśnienia tylko sam zawór rozprężny i brak gazu w układzie?
    Ile czasu pochodzi sprężarka bez gazu?
    Po co sprężarce sprzęgło jak jest tylko zawór rozprężny?
    Wiedza o tym, gdzie znalezc informacje i jak ich uzywac to tajemnica sukcesu.
    Albert Einstein

  4. #14
    Vip Vip
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    3,882
    BMW
    750iL840Ci730LiK53
    Skąd
    Bielsk Podlaski
    "Najlepiej jak się zostawi auto z tym azotem na kilka godzin i zimnym silnikiem. Wtedy pomiar jest bardziej wiarygodny. Jak jest gorący silnik i się nabije azot to ze spadkiem temp potrafi spadać ciśnienie azotu i można to pomylić z drobną nieszczelnością."

    a ktos kiedys pisal ze azot napompowany w opony niezmienia cisnienia, pisalem ze głupstwo, nikt mi niewierzyl....

    dodam od siebie tak.

    niezawsze barwnik jest najlepszym wyjsciem, stare auto, wszystko brudne, barwnika niezobaczymy nawet pod lampą, napelniamy azotem, pryskamy mydlinami na przewodach, i widac gdzie robia sie bombelki, szczegolnie przydatne na skraplaczach gdzie jest pelno wbitych owadow itp.

  5. #15
    Vip Vip Awatar seban123
    Dołączył
    Oct 2009
    Posty
    2,291
    BMW
    E65 745d i E32 M30
    Skąd
    Puławy, Lubelskie
    Blog
    1
    Azot nie reaguje tak gwałtownie na zmiany temperatury jak inne gazy ale trochę reaguje ( to jest kwestia 0,1 bara , jak mi spadnie ciśnienie o 0,1 bar przez godzinę uznaję układ za lekko nieszczelny, jak jest ciepły silnik i szczelny układ to ciśnienie nawet o 0,2 bara wzrośnie od temp w komorze silnika). W oponach jest 2,5 bara a ja nabijam ok 17 - 18 a to jest różnica. Z tymi testerami szczelności to dobra sprawa ale jak ma się azot zwłaszcza po wymianie jakichś elementów i sprawdzania szczelności połączeń od nich.
    Wiedza o tym, gdzie znalezc informacje i jak ich uzywac to tajemnica sukcesu.
    Albert Einstein

  6. #16
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11
    Teoria super i fajnie. Bardzo ciekwe informacje dot. klimy, ale ani trochę nie przybliżają rozwiązania mojego problemu.

    Zakładam, że gaz jest, gdyż niedawno nabijałem. Klima i przed nabiciem i po nabiciu zachowuje się tak samo. To znaczy, w trasie potrafi długo chłodzić (jak nie jest za gorąco na zewnątrz), natomiast na postoju wysiada po kilku minutach (chyba, że jest chłodniej na zewnątrz).
    Wiatrak działa, bo go słychać, a jak spojrzeć przez nerki, to widać, że się kręci.

    Tak więc nie jest to jakiś zatarty układ, sprężarka działa, gaz nie ucieka, tylko jakieś coś wyłącza mi układ po spełnieniu jakiegoś warunku (zbyt wysoka temperatura).

    Planuję w Zgorzelcu odessać czynnik oraz wymienić ten osuszacz. Kupiłem Kagera. Być może to jest przycyzną?
    Mam nadzieję, że fachowcy będą mogli mi pomóc na miejscu.

    Ale zbieram informacje, by móc maksymalnie opowiedzieć jakie są objawy. Być może uda się naprawić wtedy szybko.
    Bo jak przyjedzie pacjent i powie "nie działa" to szukaj sobie brachu. A tak, to wiadomo kiedy i jak działa.

  7. #17
    Vip Vip Awatar seban123
    Dołączył
    Oct 2009
    Posty
    2,291
    BMW
    E65 745d i E32 M30
    Skąd
    Puławy, Lubelskie
    Blog
    1
    Podłącz inpa w momencie występowania usterki i obserwuj wartości rzeczywiste.
    Najlepiej jak podłączysz w momencie sprawnego układu, zapamiętasz co tam jest a następnie powtórka w momencie niesprawnego. Analiza danych i jest wynik.
    Tam mocno do gadania ma komputer. Bez wiedzy co widzi komp będzie bardzo ciężko dojść do uszkodzenia.
    Jak nie wiesz jaki parametr za co odpowiada to pisz. Porób screeny w obu przypadkach to się coś pomoże. To nie jest takie proste jak Ci się wydaje. Za dużo zależności i urządzeń mających wpływa pracę układu.
    Ostatnio edytowane przez seban123 ; 22-05-2011 o 12:11
    Wiedza o tym, gdzie znalezc informacje i jak ich uzywac to tajemnica sukcesu.
    Albert Einstein

  8. #18
    Zaawansowany Użytkownik Awatar Dziewon
    Dołączył
    Jun 2009
    Posty
    236
    BMW
    sprzedane
    Skąd
    Oświęcim
    A zastanowił się ktoś nad starą,zabrudzoną chłodnicą?może wystarczy ją wyczyścić.U mnie też jakoś tak dziwnie chłodzi.Lepiej podczas szybkiej jazdy niż na postoju.
    I WANT TO BE AIR RIDED

  9. #19
    Doświadczony Użytkownik Awatar brunoz
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    1,682
    BMW
    E38 740iA
    Skąd
    Katowice
    Blog
    11
    Chłodnica na moje oko wizualnie jest czysta. I z przodu i z tyłu. No chyba, że mówisz o wnętrzu i zapaskudzeniu jakimś kamieniem kotłowym?

    Dzisiaj, żeby było weselej, jest na zewnątrz 28 stopni. Klima chłodzi cały czas. Najpierw tak sobie, ale schładza. Później, po kilku km, nagle dostaje takiego kopa, że przykładając rękę do wylotu nawiewu czuć jak mrozi. No i myślałem, że pewnie w tym upale wyłączy mi się, ale zadziwiła mnie znów: czy to postój przed przejazdem, czy dłuższe oczekiwanie na parkingu... A klima chodzi cały czas.
    Na tym parkingu po minucie słyszałem jak kliknął jakiś przekaźnik i załączył się wiatrak na wyższe obroty. A więc...

    A dot. Inpy: na które patametry w IHKA/IHKR mam patrzeć?
    Ma ktoś może screen z poprawnie działającej klimy? Może będę mógł porównać co powinno być a co jest u mnie?

  10. #20
    Vip Vip Awatar seban123
    Dołączył
    Oct 2009
    Posty
    2,291
    BMW
    E65 745d i E32 M30
    Skąd
    Puławy, Lubelskie
    Blog
    1
    Sprawdź temperatury wnętrza, temp wymienników ciepłą. Temp zewnętrzna ma sporo do powiedzenia, ważne żeby była większa jak 6 ( nie pamiętam dokładnie jaki jest próg ) stopni bo poniżej się klima nie włączy. Masz prawdopodobnie problem z elektrozaworami lub zapowietrzeniem układu. Aby poprawnie działała regulacja temp w aucie musi być sprawne ogrzewanie. Za regulację temp odpowiadają elektrozawory, czujniki temp wewnątrz auta, panel klimy, czujnik nasłonecznienia. Sprawdź czy na wyłączonej klimie działa regulacja temp w samochodzie.
    Jak nie działa to układu klimatyzacji się nie czepiaj po to tylko kilka elementów mechanicznych pod maską i parowniki. Jak masz niesprawne ogrzewanie to klima będzie chodziła na max. Czujniki temp wewnętrznej są wyposażone w wentylatorki które potrafią się zepsuć. One są w panelu od klimy. Porównaj temp na nich w inpa z rzeczywistą temp w aucie.
    Zrób screeny w czasie występowania usterki na odpalonym silniku i ustawionej temp w aucie na jakieś 22 stopnie.
    Jak to zrobisz to może coś się stwierdzi.
    Im więcej screenów porobisz tym lepiej.
    Wiedza o tym, gdzie znalezc informacje i jak ich uzywac to tajemnica sukcesu.
    Albert Einstein

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •