Akurat nie ma to żadnego związku z obrotami przy jakich pracuje ten układ. Jest to typowy EGR, czyli układ recyrkulacji spalin. Zasada działania układu polega na wprowadzaniu do układu zasilania silnika pewnej ilości spalin. Zastosowanie takiego rozwiązania powoduje: przyspieszenie odparowania paliwa (poprzez jego podgrzanie); obniżenie temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej; utlenienie pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów (HC).
Skutkiem działania układu jest obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) – spowodowane obniżeniem temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki oraz obniżenie emisji HC poprzez ich utlenienie. Do optymalnej pracy systemu niezbędne jest odpowiednie dawkowanie ilości spalin dostarczanych do komory spalania, które jest zależne od aktualnego obciążenia silnika (możliwości zubożenia mieszanki). W silnikach o zapłonie iskrowym z powrotem wprowadza się do 25% objętości spalin o temperaturze blisko 650 °C. Natomiast w silnikach o zapłonie samoczynnym do 50%, w wyniku czego temperatura jest ograniczana do 400–450 °C. W związku z tym wymagane bywa stosowanie dodatkowej chłodnicy spalin. W celu osiągnięcia zadanych parametrów system współpracuje z układem wtryskowym oraz zapłonowym, a także wykorzystuje odczyty z sond tlenu oraz czujników temperatury.
Uszkodzony wąż i brak zasilania w spaliny, może mieć wpływ na spalanie, ale w jakim stopniu, tego nie potrafię powiedzieć.