Witam wszystkich juz od dłuższego czasu meczy mnie taki temat a mianowice są dwie wersje silnika M30B30 188km i 197km. Czym one sie różnią? A druga sprawa czy z 188 da sie zrobić 197? Z góry dzieki za odpowidź
Wersja do druku
Witam wszystkich juz od dłuższego czasu meczy mnie taki temat a mianowice są dwie wersje silnika M30B30 188km i 197km. Czym one sie różnią? A druga sprawa czy z 188 da sie zrobić 197? Z góry dzieki za odpowidź
Różnica taka, że jedna wersja ma katalizator i jest słabsza....a druga go nie ma i po prostu jest mocniejsza...:RpS_tongue:
No z tym słabszym i mocniejszym można by dyskutować. Różnica praktycznie nieodczuwalna. Faktycznie rozchodzi się tylko o katalizator. Tak czy siak z M30B30 wybrałbym M30B35 ;)
Czyli mam rozumiec wywalam kata z swojej 188 i mam 197?
To nie tak proste - sonda,program... może być lepiej ale szału się nie spodziewaj
Co jeszcze można zrobić z tym silnikiem żeby zwieszyć moc? przesunąć odcinke?
W tym przypadku to wymiana na b35 ;) a ta poważnie to niezbyt wiele się da zrobić,przede wszystkim trzeba dążyć do odzyskania wszystkich koników z jakimi Twoje autko z fabryki wyjechało :) zresztą wątków na ten temat jest sporo na forum,ale konkluzja taka że nie za wiele da sie zrobić niestety,chyba że jesteś gotowy iśc na spore kompromisy
Ale co Ty chcesz zwiększać i w jakim celu? Może najpierw zacznij od sprawdzenia kompresji i ogólnego stanu silnika. Poza tym, co Ci ma niby dać te 10 koni ?
Silnik ma moc bez problemu wkreca sie na obroty i osiąga fabryczyny Vmax. Miałem już kilka E32 M30B30 (188km) żaden jeszcze mi tak nie chodził z czystej ciekawości pojade na hamownie i zobaczymy co pokaże.
Panowie, podstawową różnicą tych silników jest też konstrukcja. 197 koni w B30 i 220 w B35 wychodzi z tego że są w silniku ostre wałki rozrządu. Sprzęgło też na jednomasie. Chyba czymś jeszcze się różnią, czego nie pamiętam. Katalizator a raczej jego brak, oczywiście swoje dokłada, ale nie jest głównym powodem różnicy mocy.
Mi natomiast obiło się o uszy kiedyś że mają minimalnie inny stopień sprężania.
Słyszałem też, że 197km nie ma sondy, ale to tylko zasłyszane :) W autodacie jest napisane, że 197km minimalną liczbę oktan w paliwie powinno mieć 98 a 188km 95oktan. Według workshopa opór cewki był podany inny, a w autodacie bez różnicy.
Liczba cylindrów 6 Średnica cylindrów 89 mm Skok tłoka 80 mm Pojemność 2986 cm3 Stopień sprężania z katalizatorem 9,0:1 Stopień sprężania bez katalizatora 9,2:1 Moc maksymalna z katalizatorem 135 kW przy 5800 obr/min Moc maksymalna bez katalizatora 140 kW przy 5800 obr/min Obroty maksymalne 6000 obr/min (chwilowe 6400 obr/min) Maksymalny moment obrotowy z katalizatorem 255 Nm przy 4000 obr/min Maksymalny moment obrotowy bez katalizatora 260 Nm przy 4000 obr/min
Kolego Dzuda mylisz się. Były dwa warianty stopnia sprężania.
A no to przepraszam :-)
A 3.0 z katem czy nie to i tak jest to samochód spacerowy :-) podobnie z reszta jak 3.5 :-)
widze, ze zboczyliscie z toru i wspominacie o silniku 3,5l mam pytanie, odnosnie mojego silnika o dane techniczne, nie mogłem znalesc, pewnie cos wiecie prosze o info,
a wiec silnik m30b35, 87r, 162kW moc 220kM, jaki dysponuje momentem i stopniem sprezania ? czy posiada katalizator - mysle, ze nie ?
Nie posiada. Wersja 211KM miała kata
Rozpatrywanie samego B30 można rozszerzyć o B35 bo to te same silniki :)
Co do Twojego pytania, to polecam instrukcję obsługi od E23 czylu E28. Tam znajdziesz dokładne dane techniczne i nawet wykresu przebiegu mocy i momentu obrotowego. Generalnie z tego co pamiętam, to jest tam 315Nm. Kolega miał to w E23. Oczywiście katalizatora brak. Stopnia sprężania Ci niestety nie jestem w stanie podać.
Ja miałem kiedyś e32 m30b30 91r sprowadzany z Niemiec-silnik igła-do tej pory jeździ u znajomego na pełnym syntetyku(obecny przebieg 370 tys)-olej od wymiany do wymiany-jedyny minus to ustawianie zaworów co 15 tys jest ten silnik strasznie czuły.Na pewno był na dwumasie i na 4-tym biegu wyciągał 211 km/h bez problemu.Na piątce nigdy nie wypróbowałem V-max. Nie żebym się przechwalał bo to nie ma najmniejszego sensu to było tak zdrowe m30b30 że na zlotach ścigałem się z m30b35 i zawsze wygrywałem.
Dodam że zakładałem kiedyś cały komplet sprzęgła z jednomasą bo myślałem że będą lepsze osiągi i tu ostrzegam-bmw było słabsze,mniej komfortowe i elastyczne oraz większe spalanie-oczywiście na postoju po dodaniu gazu szybciej się wkręcał na obroty ale nie w czasie jazdy, np. podczas jazdy na 5-tym biegu niską prędkością też był dużo słabszy,pod wzniesienia i górki również-buda łapała większe wibracje-a więc ciężka dwumasa jednak rozkręcona magazynuje więcej siły i jestem pewny na 100% przy e32-szybko wróciłem do koła dwumasowego.
Dzuda i bombel89, dziękuje za info
do tego dopiszę że na pewno jest inny sterownik ( kupiłem kiedyś z taką samą końcówką i tam już sonda była wymagana),zamiast katalizatora jest tłumik chyba przelotowy.Kolego bombel89 masz pewność że są ostrzejsze wałki?
Co do jednomasy występowała z wersją i z katem i bez
pzdr.
Ostrzejsze wałki były na pewno w części roczników w rekinach. W początkowych E32 i E34 nie wiem, więc się nie będę mądrzył.