co sadzicie o oponach calorocznych..czy ktos z was mial doswiadczenie z takimi oponymi?
Wersja do druku
co sadzicie o oponach calorocznych..czy ktos z was mial doswiadczenie z takimi oponymi?
Ja przerabiałem temat. Powiem tak. Generalnie jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Opona jest zbyt miękka na lato i bardzo niebezpieczna podczas jazdy w deszczu. Ja miałem opony wielosezonowe GoodYear, nie pamiętam już modelu opony. Na prawdę szczerze nie polecam.
ups... :?
to fakt jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego... :sad:
Nie chcę się za bardzo zagłębiać w temat , ale podam szybki przykład. Trasa Kołbaskowo-Berlin , deszcz od kliku godzin więc nawierzchnia 100% mokra, 180km/h Audi A6 , lecę lewym pasem, przede mną pan w dostawczym IVECO zaczyna manewr wyprzedzania TIR'a , wcale nie wyjechał mi przed maskę, widział mnie w lusterku (tak myślę) odległość była dość duża. naciskam hamulec dość energicznie i zaczynam jak to mówią nurkować 8/ , auto zachowuje się prawie jak na śniegu. No może z tym śniegiem trochę przesadziłem, ale na prawdę było dość niebezpiecznie. Dobrze że jest ESP i było baaardzo czuć jak ratuje mi auto. Ewidentnie była to wina owych GoodYearów allseason , auto na drugi dzień miało już założone Pirelli P6000, problem zniknął.
:D ale jak będziesz jechał 130 w deszczu to wystarczą normalne opony ;)
Koleś z IVECO źle ocenił twoją prędkość, może przypuszczał, że w deszczu nikt nie pojedzie tak szybko jak piszesz :x
Wszystko zależy od predkosci, opony całoroczne np do e38 chyba nie występują, jeśli już to są opony przeznaczone do aut terenowych z indeksami prędkości chyba ok 190, więc w BMW7 powinny gościć sporadycznie... :D
sa sa.. dzisiaj widzialem z indexem H ale 16"
Uwierz mi na słowo, że droga hamowania nawet z prędkości 100 km/h jest o wiele dłuższa na mokrej nawierzchni przy oponach wielosezonowych niż na oponach letnich. Jest w ogóle inna budowa bieżnika.Cytat:
Zamieszczone przez Flashpointman
Oczywiście to jest wybór którego dokonuje właściciel auta, ja tego nie neguję.
Szczerze mowiac nie wiem nie mam pojecia jak sie sprawuja takie opony w 7er..
Natomiast moja matka ma w corsie załozone nowe wielosezonowki i teraz jezdzilem nimi przy 8 stopniach w deszcz sprawowaly sie rewelacyjnie , predkosci mialem i male i duze ..
W lato tez bylo ok..
nie wiem jak w zimie :)
Drodzy koledzy i koleżanki :)
Miało być bez wywodów, ale co tam.
Bezpieczeństwo oponą się toczy
Opony - jak buty - powinny być dostosowane do warunków pogodowych. Gdy temperatura powietrza spada poniżej 6 st. C powyżej zera, letnia opona przestaje już spełniać swoje zadania.
Opony wielosezonowe ani tym bardziej letnie nie są w stanie sprostać warunkom pogodowym panującym w czasie zimowych miesięcy. Jeśli więc zimą nie rezygnujemy z jazdy samochodem, to warto na sezon chłodu, śniegu i śnieżnej brei założyć specjalne, zimowe opony. Dlaczego?
Trochę fizyki
Tarcie to zjawisko, które przy przyspieszaniu zdecydowanie nam przeszkadza, przy hamowaniu natomiast wspiera nasze wysiłki. To także ono decyduje o przyczepności naszego samochodu do drogi, a z nią auto styka się za pomocą opon. Latem, kiedy nawierzchnia jest sucha, z optymalną przyczepnością nie ma zwykle większych problemów. Sytuacja ulega zmianie zimą, gdy śnieg na drodze pełni taką samą funkcję jak warstwa teflonu na kuchennej patelni. Czyli zmniejsza tarcie, a co za tym idzie - przyczepność opon naszego pojazdu.
W przypadku opon dostosowanych do letnich warunków wcale zresztą nie potrzeba śniegu. Już przy temperaturze 6 st. C powyżej zera mieszanka gumowa letniej opony zaczyna tracić elastyczność, robi się twarda, a jej przydatność eksploatacyjna staje się znikoma. Patentem na zwiększenie przyczepności mogą być specjalne kolce, czyli ćwieki odpowiednio zamocowane w oponie. Używanie opon z kolcami jest jednak u nas po prostu zabronione, pomijając to, że straszliwie niszczą one nawierzchnię dróg.
Problemy, które zimą stwarza opona letnia, najprościej rozwiązać można poprzez kupno opon zimowych. Ze względu na specyficzny kształt bieżnika, zastosowanie do ich wyrobu specjalnej mieszanki gumy oraz wykorzystanie tzw. lameli (siatka precyzyjnych nacięć) taka opona podczas mrozu i na śniegu zachowuje odpowiednią przyczepność. Ponadto jej budowa przeciwdziała buksowaniu kół i przyczynia się do sprawniejszego hamowania na śliskiej nawierzchni oraz utrzymywania właściwego kierunku jazdy na pokrytej śniegiem drodze.
Letnie opony, jak wyżej zaznaczyłem, błyskawicznie twardnieją, natomiast do niedawna popularne opony całosezonowe są odpowiednie co najwyżej na miesiące przejściowe, między porą ciepłą i suchą a zimną i mokrą. W lecie i zimie tego typu opony nie są w stanie całkowicie sprostać wymaganiom stawianym przez aurę.
Nie wiem czy o czymś nie zapomniałem . :)
Pozdrawiam
bosman
no Bosman brawo..wyklad niekulawy.. ;)
i powiem co napisales..
opony caloroczne nie spelnia tego co typowa zimowa w zime a letnia w lato
moje zdanie na temat tych opon jest takie,
opona zimowa jest ten sposob skonstruowana aby guma byla miekka przy ujemnych temperturach, czesto dodawana jest krzemiona aby guma mniej sie scierala, najwazniejsze jak juz wspomniane post wczesniej sa lamerki, najlepiej nierownolegle i ponacinane do konca bieznika (a z tym jest bardzo ronieznie i jak ktos jest zainteresowany to moge podpowiedziej jaka zimowa bedzie jezdzic do konca :D ) i to wlasnie te laperki przy nacisku opony do podloza zamykaja sie i opona lapie podloze, letnie opona dziala w inny sposob, najwazniejszy jest jak najwiekszy kontakt z podlozem, w zimowce odwrotnie, im wiecej "usunietego" bieznika tym wiejszy nacisk na cm3, opone caloroczna produje sie w ten sposob tz bieznika z opony letnie + lamelki + mieszanka gumowa z zimowki, i mam taka hybryde ktora szybko sie sciera latem, jest glosna i bezsensowna na zime, oczywiscie przy mniejszych szerokosciach i srednicach jest OK, sam kiedys zalozylem dla matki do yarisa wielosezonowke i po miescie w miare dobrze bylo, ale w wiekszym aucie niezaryzykowal bym napewno,
Całoroczny to jest "Ludwik" do mycia naczyń ... w sumie nadaje się do niczego - takie samo zdanie mam o oponach całorocznych .
ja się całkowicie zgadzam, a na fizyce się też znam... auto jadące 180km/h w deszczu to nawet allah nie pomoże :D ;)
Zastanawiam sie czy są jeszcze produkowane opony całoroczne ? ;) Słyszałem (zaznaczam), że po wstąpieniu do Uni, zakazane jest produkowanie i jazda na takich oponach po autostradzie ! :hihi: Ile w tym prawdy ? :? A tak na marginesie do E38 całoroczne ? :cool: To chyba pomyłka ! :medit:
Jest w tym trochę racji. W takich krajach jak np. Niemcy jest nakaz jeżdżenia na oponach zimowych z symbolem gwiazdki czy jak kto woli płatka śniegu w okresie zimowym. Także opony wielosezonowe w Niemczech nie mają racji bytu jak i tak i tak trzeba mieć drugi komplet zimówek. No i bardzo dobrze moim zdaniem . Bezpieczeństwo jest najważniejsze.Cytat:
Zamieszczone przez ArekLand
a skad masz takie informacje?Cytat:
W takich krajach jak np. Niemcy jest nakaz jeżdżenia na oponach zimowych z symbolem gwiazdki czy jak kto woli płatka śniegu w okresie zimowym. Także opony wielosezonowe w Niemczech nie mają racji bytu jak i tak i tak trzeba mieć drugi komplet zimówek.
z tego co ja wiem to nie ma nakazunatomiast jest przepisCytat:
od do
nie ma powiedziane ze np. od listopada powinno sie miec opony zimowe.. jesli jest snieg musisz w te opony sie zaopatrzyc...inaczej grozi to mandatem... a czemu tak jest?? bo nie w calych Niemczech jest tak samo.. na polnocy Niemiec sporadycznie jest snieg..na poludniu jest on obfity.. takze przepisu nakazujacego zakladania opon zimowych nie ma.. jest za to przepis ktory mowi o tym aby przygotowac auto do warunkow panujacych na drodze.Cytat:
gdzie nalezy przystosowac auto do panujacych warunkow na drodze
opony caloroczne w Niemczech nie sa zakazane...dlatego zadalem to pytanie bo bedac u mechanika zaproponowal mi takie opony za bardzo dobra cene..na cale szczescie niektorzy tutaj maja wieksze doswiadczenie ode mnie ;)
Nie wiem czy jest nakaz czy przepis, natomiast wiem , że dostałem mandat w wysokości 60 euro w Niemczech jak jechałem z Francji to Polski na Boże Narodzenie. Jechałem na oponach letnich ponieważ w Szkocji nie ma sensu zaopatrzać się w opony zimowe. Mandat był za brak opon zimowych ze znaczkiem o jakim wcześniej wspominałem (płatek śniegu lub M+S). Jak go odkopię w papierach to mogę zrobić skana i wrzucić na forum.
W związku z tym iż nienawidzę być osobą gołosłowną robiącą z gęby du...ę bardzo proszę osoby zainteresowane tematem o przeczytanie tego artykułu.
Niemcy
W Niemczech wprowadzono nowy przepis odnoszący się do korzystania z opon zimowych. Zgodnie z niemiecką ustawą dotyczącą przystosowania samochodów do szczególnych warunków zimowych (StVO §2, 3a) przyjętą 1 maja 2006 roku, kierowcy zobowiązani są do wyposażenia samochodu w opony odpowiadające warunkom zimowym. W przypadku zatrzymania przez policję, kierowcy jeżdżący na letnich oponach po drogach pokrytych śniegiem, mogą zostać ukarani mandatem. Dotyczy to również samochodów blokujących lub utrudniających ruch na drogach. Jeśli samochód na letnich oponach spowoduje zimą wypadek, ubezpieczyciel kierowcy może odmówić pokrycia całości kosztów związanych ze spowodowaną szkodą, jeśli zastosowanie opon zimowych mogły zapobiec wypadkowi.
Austria
Na niektórych austriackich drogach, zwłaszcza w wyższych partiach gór, opony zimowe z bieżnikiem o głębokości co najmniej 4 mm mogą być obowiązkowe. Poza taką indywidualną regulacją w Austrii nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych. Na niektórych drogach istnieje obowiązek stosowania łańcuchów zimowych, o czym informują znaki drogowe.
Szwajcaria
Mimo srogich zim, w Szwajcarii nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych. Kierowcy jeżdżący na oponach letnich mogą być pociągnięci do odpowiedzialności z tytułu konsekwencji wypadku, jeśli zastosowanie opon zimowych mogło zapobiec wypadkowi. Reguła ta ma zastosowanie również do opon zimowych z bieżnikiem o głębokości mniejszej niż 4 mm. Ogólna polisa ubezpieczenia zazwyczaj nie pokrywa takich kosztów.
Wielka Brytania
W Zjednoczonym Królestwie nie ma przepisów dotyczących opon zimowych. Jednakże, kierowcy z regionów, o których powszechnie wiadomo, że występują w nich duże opady śniegu, takich jak Szkocja, Góry Penińskie i Cumbria znają korzyści płynące z ich stosowania, podobnie jak osoby podróżujące zimą na kontynent. Wielu brytyjskich kierowców odczułoby znaczną korzyść stosując w niskich temperaturach opony zimowe.
Francja
We Francji nie ma przepisów dotyczących opon zimowych. Kierowcy w wielu częściach kraju, zwłaszcza na północy, wschodzie i południowym wschodzie, skorzystaliby na zastosowaniu opon zimowych. Na niektórych drogach we Francji kierowcy mogą napotkać obowiązek stosowania specjalnego wyposażenia zimowego, jak np. łańcuchy na koła lub kolce.
Belgia, Holandia i Luksemburg
Ostatnie wyjątkowo chłodne zimy udowadniają konieczność stosowania opon zimowych w krajach, w których wcześniej nie istniał typowy rynek tego typu ogumienia. „Zimówki” stają się coraz bardziej popularne wśród kierowców w Luksemburgu oraz we wschodnich częściach Belgii, w Ardenach. Tamtejsi kierowcy zauważyli już, że opony zimowe zapewniają większe bezpieczeństwo w nieprzewidywalnych zimowych warunkach. Stosowanie opon zimowych nie jest jednak w krajach Beneluksu obowiązkowe, choć są one szczególnie zalecane, zwłaszcza dla kierowców, którzy wykorzystują swoje pojazdy każdego dnia.
Dania
W Danii nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, jednak są one szczególnie polecane ze względu na srogie warunki panujące zimą w tym kraju.
Norwegia
W Norwegii brak powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak prawo norweskie wymaga „stosowania opon o odpowiedniej przyczepności” oraz bieżnika o głębokości co najmniej 3 mm. Policja rozpatruje każdy przypadek z osobna, a Skandynawska Organizacja ds. Ogumienia i Obręczy (STRO) zaleca jazdę zimą w Norwegii wyłącznie na dobrych oponach zimowych. Przepisy te odnoszą się również do osób odwiedzających Norwegię.
Finlandia
W Finlandii, gdzie klimat jest wyjątkowo surowy, opony zimowe są obowiązkowe między 1 grudnia a 1 marca, zarówno dla mieszkańców Finlandii, jak i turystów. Bieżnik opony zimowej musi mieć co najmniej 3 mm głębokości; w przeciwnym razie policja może ukarać kierowcę wysokim mandatem.
Szwecja
W Szwecji stosowanie opon zimowych jest wymagane prawnie od 1 grudnia do 31 marca, w przypadku wystąpienia warunków zimowych. Przepis zaczyna obowiązywać w momencie, gdy drogi lokalne pokrywa śnieg lub błoto pośniegowe. Przepis ten nie dotyczy turystów podróżujących do Szwecji, jednak powinni zwrócić oni uwagę na obowiązek korzystania z opon o głębokości bieżnika co najmniej 3 mm. Ogólnie, turyści nie powinni wybierać się zimą do Skandynawii na letnich oponach.
Estonia
Opony zimowe są wymagane od 1 grudnia do 1 kwietnia. Okres ten może ulec zmianie w zależności od warunków pogodowych.
Litwa
Stosowanie opon zimowych jest wymagane od 10 listopada do 1 kwietnia.
Łotwa
Od 1 grudnia do 28 lutego kierowcy mogą prowadzić jedynie samochody wyposażone w opony zimowe. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 3 mm. We wszystkich krajach bałtyckich regulacje prawne dotyczą także turystów.
Polska, Bułgaria, Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry
W krajach tych nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak ze względu na występujące w większości krajów wschodnioeuropejskich surowe zimy, zalecane jest zakładanie „zimówek”. Na Węgrzech, zimą, w samochodach należy wozić komplet łańcuchów zimowych. Turyści nie posiadający ze sobą łańcuchów mogą nie zostać wpuszczeni do kraju. Na Słowacji trzeba wziąć pod uwagę, że od 15 listopada do 15 marca muszą być stosowane opony zimowe o głębokości bieżnika co najmniej 4 mm. Przepisy mówią, że wystarczy założyć dwie opony tego rodzaju.
Rosja
W Rosji nie ma jak dotąd przepisów dotyczących opon zimowych. W południowych i zachodnich częściach Rosji, w regionach położonych w pobliżu granic europejskich, wystarczą opony zimowe o normalnej charakterystyce. Jednak na Syberii i we wschodnich częściach Rosji zaleca się stosowanie opon z kolcami.
Włochy
We Włoszech nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak na niektórych drogach w północnej części Italii są one szczególnie zalecane ze względu na zmieniające się warunki pogodowe.
Albania, Bośnia, Hercegowina, Serbia i Czarnogóra
Opony letnie są dozwolone zimą, jednak tylko w przypadku, gdy głębokość bieżnika wynosi co najmniej 4 mm. Alternatywnym rozwiązaniem jest stosowanie łańcuchów zimowych. Przepis dotyczy jedynie osi napędowej.
Chorwacja
Zimą należy stosować albo opony zimowe, albo opony letnie z zamontowanymi łańcuchami. Oba typy opon muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm.
Słowenia
Od 15 października do 15 marca samochody w Słowenii muszą być wyposażone w opony zimowe. W przypadku wystąpienia opadów śniegu, turyści mogą poruszać się jedynie samochodami wyposażonymi w opony zimowe. Jeśli na drogach nie leży śnieg, odwiedzający Słowenię powinni stosować się do przepisów obowiązujących w ich krajach ojczystych. Zimą turyści nigdy nie powinni wybierać się do Słowenii bez opon zimowych, zwłaszcza jeśli planują podróż przez północną część tego kraju. Prawo dopuszcza zamontowanie tylko dwóch opon zimowych.
Turcja
W Turcji nie ma obowiązku stosowania opon zimowych o określonych porach roku, jednak prawo nie precyzuje, jak pojazdy muszą być technicznie przygotowane do warunków pogodowych panujących zimą. Oznacza to, że jeśli prognozy przewidują srogą zimę, kierowcy powinni wyposażyć swoje samochody albo w opony zimowe, albo w łańcuchy. Dlatego też w wielu częściach Turcji, zwłaszcza na północy i we wschodnich regionach kraju, zaleca się montowanie opon zimowych.
cyzli tak jak mowilem ;)
Niemcy
Cytat:
W Niemczech wprowadzono nowy przepis odnoszący się do korzystania z opon zimowych. Zgodnie z niemiecką ustawą dotyczącą przystosowania samochodów do szczególnych warunków zimowych (StVO §2, 3a) przyjętą 1 maja 2006 roku, kierowcy zobowiązani są do wyposażenia samochodu w opony odpowiadające warunkom zimowym. W przypadku zatrzymania przez policję, kierowcy jeżdżący na letnich oponach po drogach pokrytych śniegiem, mogą zostać ukarani mandatem. Dotyczy to również samochodów blokujących lub utrudniających ruch na drogach. Jeśli samochód na letnich oponach spowoduje zimą wypadek, ubezpieczyciel kierowcy może odmówić pokrycia całości kosztów związanych ze spowodowaną szkodą, jeśli zastosowanie opon zimowych mogły zapobiec wypadkowi.
W Polsce ten przepis niestety nie obowiązuje. A szkoda.
a czemu szkoda... ;)
ogolnie Polska chcialaby miec wiecej przepisow niz zachodnie kraje unii europejskiej.. :razz:
Trochę odbiegamy od tematu. Poza tym myślę , że sprawa opon wielosezonowych została już przedstawiona w dość obiektywnym świetle.Cytat:
Zamieszczone przez 7ka
Opony zimowe to inna para kaloszy , yyyyy opon :)
Powiem tak.... kupiłem opony całoroczne... ale to było auto przednionapędowe... więc jakoś dawałem rade ale tylko w miare dobrych warunkach pogodowych... niestety przy nagłych opadach śniegu... czy też na podjazdach nie dawały rady... z doświadczenia mogę odradzić zakup takich opon do 7demki... dodatkowo nie wyobrażam sobie takich opon przy tylnym napędzie.... i muszę się zgodzić z kolegami że jak coś jest do wszystkiego to tak naprawdę jest do niczego.... takie opony to tylko na przedni napęd i dla kogoś kto jeździ tylko po mieście w dobrych warunkach zimowych...
dokladnie porzadek musi byc ;)Cytat:
Trochę odbiegamy od tematu.
oczywiscie...juz wiem jakich nie kupowac ;)Cytat:
Poza tym myślę , że sprawa opon wielosezonowych została już przedstawiona w dość obiektywnym świetle.
Tak sie milo sklada ze dosc dokladnie analizowalem ten niemiecki przepis napisany w jezyku niemieckim- to co tu przytoczyliscie to niestety ale dosc nieudolne tlumaczenie - sedno sprawy a mianowicie fragment :Cytat:
Zamieszczone przez 7ka
" W przypadku zatrzymania przez policję, kierowcy jeżdżący na letnich oponach po drogach pokrytych śniegiem, mogą zostać ukarani mandatem[/u]. Dotyczy to również samochodów blokujących lub utrudniających ruch na drogach. "
powinien brzmiec:
"W przypadku zatrzymania przez policję, kierowcy jeżdżący na letnich oponach po drogach pokrytych śniegiem POWODUJACY PRZEZ TO UTRUDNIENIA DLA RUCHU INNYCH POJAZDOW mogą zostać ukarani mandatem"
W praktyce znaczy to tyle ze jadac 10 stycznia przy temp -10 po suchym asfalcie na oponach letnich policja w D moze ci ewentualnie zwrocic uwage ze przydalyby sie zimowki :D
ale w momencie jak lezy snieg na drodze a ty mielisz w miejscu bo letnie opony nie pozwalaja na ruszenie z miejsca to mili panowie z Bundespolizei na bank sprzedadza ci 6dych "sztrafki" ;D ;D
Odnosnie zakazu jazdy na wielosezonowkach- bzdura.
Cytat:
Zamieszczone przez BOSS
Czy istnieje gdziekolwiek taki zakaz ?
Raczej nie.
Gdzie kolega to wyczytał ?
korzystałem z opon wielosezonowych ale nie w bmw i powiem tak wogóle się to nie sprawdza bynajmniej w zimie, w lato nie mialem okazji
Klika postow wczesniej w tym temacie... ;)Cytat:
Zamieszczone przez bosman