Montaż oryginalnego haka holowniczego BMW Brinkmatic - krok po kroku
Witka,
Jestem świeżo po zamontowaniu haka w mojej E38 przedlift.
Sprawa nie jest taka prosta i piękna jak np. w E34 czy E30 a nieznalazłem takiego opisu w necie więc zrobiłem małą fotorelację :)
Uwaga! Jest z tym sporo roboty!
Omawiam montaż oryginalnego haka firmy Brink (Brinkmatic) z wysuwaną kulą na zatrzask.
Zdjęcie z Ebay z nieoryginalną wiązką:
http://imageshack.us/a/img208/2066/hakbrinke38.jpg
Demontaż zderzaka tylnego.
1.Demontujemy wykładzinę bagażnika, osłonę zmieniarki i akumulatora, wyjmujemy lewarek oraz plastikowe osłony podłogi bagażnika (czarne wokół koła)
2.Od strony koła (bez potrzeby lewarowania auta) - wyjmujemy po dwa kołeczki plastikowe i jeden wkręt pod klucz 8mm
3.Okręcamy po trzy główne śruby mocujące zderzak (dwie trzymają uchwyt lewarka)
4.Wysuwamy zderzak - uwaga na nadkola - warto je wysunąć przed zderzak.
5.Zderzak kładziemy na jakimś kocu wąsami do góry.
6.Na dolnej części zderzaka widzimy szablon do wycięcia zaślepki. Czytałem gdzieś na forum że tylko oryginalny zderzak takie coś ma ale nie spotkałem się z zamiennikiem więc nie wiem. Ja wycinałem frezem założonym do dremela. Polecam ciąć po wewnętrznej stronie rysunki a potem pilnikiem dopiłować - będzie jak fabryka, zresztą zaślepka to zakrywa.
Montaż haka
1. Przykładamy tylną część haka (bez kuli i wąsów) do tyłu auta. Od dołu znajdziemy wtedy 4 otwory z gwintem do wkręcenia śrub. Oczyszczamy solidnie te otwory bo przez kilkanaście lat nazbierało się tam tonę syfu i rdzy. Potem wkręcamy w nie śruby aby przetrzeć szlak. ja robiłem to śrubą, nie chciałem ryzykować gwintownika. Teraz możemy przykręcić hak na 4 śruby od dołu, dokręcając je aby nie było luzu ale nie mocno.
2.Na tylnym pasie są zaznaczone 4 punkty do wycięcia otworów, widzimy je teraz dokładnie. Wiercimy na wylot. Zabezpieczamy otwory przed korozją (ja użyłem spreyu cynkowego wurth). Przykładamy dwie metalowe sztaby od strony bagażnika. Skręcamy mocno, potem dokręcamyu śruby od dołu.
3. Teraz niefajna rzeczy. Opuszczamy wydech. W połowie auta od spodu jest wspornik na 6 śrub, potem przy wahaczach po bokach mocowania po dwie śruby każde oraz mocowania tylnych tłumików - też po dwie śruby do podłogi (nie odkręcamy klamr na tłumikach - nic do nie da). Potem ściągamy osłony termiczne. Pic polega na tym że przykręcone są ba blaczki przetłoczone na 6-kątną nakrętkę. U mnie 3 na 4 na stronę przekorodowały od temperatury. Usuwalem je bocznymi szczypcami do cięcia drutu i płaskim śrubokrętem. Nowe 8szt. kupiłem w ASO (part nr. 07 14 6 949 380) Bywa że osłony terminczne bo wyjęciu mają dizury fi 30 i przelecą przez nowe nakrętki - na dociąłem okrągłe blaszki z profila do GK i podłożyłem między osłonę a nową nakrętkę. Wystające śruby z nadwozia oczyściłem i zabezpieczyłem cynkiem.
4. Wiercimy otwory w bagażniku pod sztaby boczne. Również zaznaczone są w bagażniku. Łapiemy wąs do belki haka na jedną śrubę i przykręcamy dwoma śrubami od podłogi bagażnika. Potem przykręcamy wąsy do belki haka. Robimy to z obu stron.
5.Wydech montujemy od środkowej podpory, przez boczne przy kołach i na końcu tylne przy tłumikach.
Hak mamy przykręcony!
Elektryka
1. Wyjmujemy akumulator. Przez prawy otwór znajdujący się obok odbojnika zderzaka przekładamy wiązkę haka (w tym samym miejscu przechodzi wiązka PDC). Zdejmujemy osłonę materiałową za akumulatorem i przykręcamy moduł haka AHM (2x 16 13 1 176 747 + "blaszana spinka i śruba"). Kabel plusowy podłączamy do rozdzielni prądu - jest wolne miejsce pierwsze z prawej. Kostkę z "masami" przykręcamy przy reflektorzy. Przelotki do świateł - wiadomo gdzie. Kabel do gniazda haka idzie wzdłuż pasa - ja nie chciałem wiercić pod fabryczne mocowania więc użyłem trytytek (czy jakośc tak) i takich palsticzków z tasmą dwustronną.
Na koniec montujemy zderzak i zaślepkę (part nr. 51 12 8 204 410 + spinki 51 12 2 231 623)
Generalnie nie jest to super prosta sprawa, wymaga odrobiny umiejętności i narzędzi, szczególnie mówię o osłonach termicznych i opuszczaniu wydechu. Śruby mogą się pourywać itp.
Tutaj zdjęcia instrukcji montażu BMW, bardzo przydatne, widać gdzie jakie śruby, podkładki itp. A także moje fotki ale g.. bo robiłem komórką.
Schemat:
Duży plik: http://imageshack.us/a/img217/7453/hake38.jpg
http://imageshack.us/a/img684/1307/hake38manual.jpg
http://imageshack.us/a/img207/7453/hake38.jpg
http://imageshack.us/a/img853/2902/hake38otwory.jpg
I moje foty:
Otwory pod belkę haka w tylnym pasie
http://imageshack.us/a/img577/3370/montahakae386.jpg
http://imageshack.us/a/img839/1246/montahakae383.jpg
Otwory pod wąsy z podłodze bagażnika
http://imageshack.us/a/img821/3741/montahakae385.jpg
Mocowanie belki do pasa tylnego
http://imageshack.us/a/img822/5875/montahakae3810.jpg
Mocowanie sztaby do belki
http://imageshack.us/a/img854/4723/montahakae3811.jpg
Wąs przykręcony do podłogi
http://imageshack.us/a/img694/8237/montahakae381.jpg
Za tą osłoną montujemy moduł haka
http://imageshack.us/a/img822/575/montahakae382.jpg
Moduł haka AHM
http://imageshack.us/a/img217/6393/montahakae387.jpg
Podłączenie plusa do rozdzielni prądu
http://imageshack.us/a/img684/6121/montahakae388.jpg
Masa wiązki haka
http://imageshack.us/a/img210/9881/montahakae389.jpg
I teraz już można podpinać kemping, motorówkę lub skuter wodny!
Powodzenia w montażu!