witam
po właczeniu klimatyzacji (oba pokrętła ustawione na 16 stopni, wentylator na max) leci ciepłe powietrze, nie włacza się wentylator kilmatyzacji, poruszając ręką kreci sie lekko więc zablokowany nie jest. Co możę być przyczyną????
Wersja do druku
witam
po właczeniu klimatyzacji (oba pokrętła ustawione na 16 stopni, wentylator na max) leci ciepłe powietrze, nie włacza się wentylator kilmatyzacji, poruszając ręką kreci sie lekko więc zablokowany nie jest. Co możę być przyczyną????
Opornik 1go biegu ale to ze leci cieple nic do rzeczy raczej nie ma.. wentylator na chlodnicy bo o ten zapewne chodzi ma za zadanie schlodzic chlodnice a nie bezposrednio czynnik chlodzący. Wczesniej klima dzialala?
Najpierw trzeba sprawdzic czy kompresor klimatyzacji sie zalacza. Jesli nie, to najprawdopodobniej nie ma czynnika w ukladzie i trzeba bedzie uzupelnic i usunac nieszczelnosc. Bez uruchomienia kompresora wiatrak nie zadziala. Domtslam sie, ze i rurki od klimy (aluminiowe cienka i gruba) nie roznia sie temperaturami. Kiedy jest poprawnie, to cienka jest goraca, a gruba zimna. Ale najpierw sprawdz czy kompresor sie kreci i czy sie zalacza. Pozdrawiam
Ostatnio miałem te same objawy i niestety skraplacz( chłodnica klimy ) do wymiany.... :(
po rabacie w Inter Carsie dałem 270pln za Behra czyli taką jak idzie na oryginał + 150 wymiana... ;)
Musisz po prostu podjechać na sprawdzenie szczelności... ;)
wentylator podłaczony na krótko nie działa-padł
Wiatrak powinien się załączyć niezależnie od spręzarki. Jego obwód jest zamykany przez przycisk włączający klimę, a nie przez sprężarkę. Chłodzić ma jak najbardziej czynnik, ponieważ właśnie pod wpływem tego chłodzenia następuje jego, czynnika, skroplenie. Oczywiście chłodzenie za pośrednictwem chłodnicy:)
Jeżeli nie będzie ciśnienia w układzie klimatyzacji to wentylator nie ma prawa się załączyć, a odpowiedzialny jest za to presostat który zezwala na włączenie się wentylatora jak i kompresora klimatyzacji (oczywiście po wciśnięciu przycisku AC), w przypadku zwiększenia się ciśnienia w układzie presostat przełącza na wyższy bieg wentylatora.
Tak wlasnie. Najpierw trzeba obadac czy jest czynnik i czy uklad szczelny. Nie powinno byc problemu, bo M60 jest na nowym czynniku R134a ktory wszystkie stacje maja.
Nie. Presostat jest odpowiedzialny za włączenie wiatraka dopiero w momencie, gdy ciśnienie w układzie przekroczy 18 bar (drugi bieg). Pierwszy bieg wentylatora jest włączany gdy:Cytat:
Zamieszczone przez AdamBMW
-Jego obwód zostanie zamknięty przez wciśnięcie przycisku klimatyzacji (niezależnie od ciśnienia lub jego braku)
-Temperatura cieczy chłodzącej przekroczy 91 stopni (czujnik z boku chłodnicy cieczy)
Drugi bieg natomiast, poza włączeniem przez czujnik ciśnienia, włącza się gsy temp cieczy przekracza 99 stopni.
Tak mają się sprawy w e32, o jakim tu mowa.
Dzieki - i ja sie dowiedzialem nowego.
Tym razem ja się z tobą nie zgodzę ponieważ obwód wentylatora przechodzi napewno przez presostat bo po co miałby pracować gdyby nie miał czego schładzać. :)Cytat:
Zamieszczone przez Banol
Jeżeli w układzie jest powyżej 2.6 bar, a poniżej 21 bar to wentylator chodzi na pierwszym birgu, jeżeli przekroczy 21 bar załącza się drugi bieg wentylatora.
Jeżeli w układzie ciśnienie spadnie poniżej 1.5 bar to nie włączy się ani wentylator ani kompresor klimatyzacji.
oj mądre głowy... ;D
to ja się podepnę pod temat.. u mnie jest tak że jak włączę klimę... to wentylator zakręci i się wyłącza.... wię co to może być.. dodam że klima chłodzi.. może słabo ale zawsze coś już dałem to do sprawdzenia ale nie chcę być wykiwany..
dodatkowo zleciłem wymianę opornika pierwszego biegu na ten drugiego biegu.. czy dobrze??
->Adam, może w e38 tak jest. Tam sygnały dla wiatraka idą przez DME, które może 'wyciągać wnioski' na podstawie różnych innych informacji i decydować co włączyć, a co nie. Jeśli chodzi o e32/34, będę uparty. Zresztą możesz sam to sprawdzić odpinając czujnik ciśnienia. U mnie wiatrak odpala, zresztą schematy, na których się opieram, pokazują dość jasno co, gdzie i kiedy... E38 jest zdecydowanie bardziej zaawansowane elektrycznie niż ukochane e32, a włączanie wiatraka przy pustej klimie generalnie jest niepotrzebnym obciążeniem, więc Niemiaszki pewnie przekminiły system i stąd różnice poglądów ...
->Kronos, jest opornik drugiego biegu w e38? W e32 drugi bieg idzie bezpośrednio... Masz możliwość podpiąć wiatrak z innego egzemplarza? To wskazałoby, czy przyczyna leży w wiatraku, czy instalacji...
Temat byl juz walkowany - wszystkie warunki ktore musza byc spelnione wsadzil Greg na forum jako zalaczniki z WDS.
To co wiem na pewno - ze i w e32 i w e38 byly rozne wersje wentylatorow - i kazdy z nich dzialal na innych zasadach.
Faktem jest ze w e32 - wentylator sie nie wlaczy - jezeli w ukladzie jest za niskie cisnienie - w tym momencie nie zalaczy sie takze kompresor.
Cytat:
Zamieszczone przez Kronos
To jest rozwiazanie przeze mnie sprawdzone - wymienilem rezystor nr. 1 na taki jaki siedzi na pozycji 2. i wszystko chodzi juz od ok. 1,5 miesiaca bez problemow.
Az poszedlem zobaczyc jak to u mnie (E32 740i) jest. Jak zapale silnik to wentylator stoi, a jak tylko wcisne przycisk od klimy - wentylator i kompresor natychmiast startuja.
potwierdzam w m60 b30 jest tak samo
pozdrawiam
Hmmm, moje auto zatem jest jakieś dziwne... i samochody dwóch moich kolegów też... (trzy różne roczniki) Mało tego, schemat, który poniżej zamieszczam, też jest jakiś dziwny... :D (oczywiście zgadzam się z Sebkiem, że kompresor się nie załączy)Cytat:
Zamieszczone przez Sebek
Schematy w takich sporach to podstawa. :)
Tylko poprosiłbym cię jeszcze o wytłumaczenie które sterowanie wentylatora miałeś na myśli.
Przydał by się nowy dział "spory i niejasności" ;D
Nie bardzo kumam pytanie... :? (poważnie i bez sarkazmu)Cytat:
Zamieszczone przez AdamBMW
Jak na razie nie ma ich zbyt wiele niestety... (przynajmniej tych wartościowych) Ich rozwiązywanie czyni forum ciekawym dla użytkowników, a o to nam chodzi, nie? Odpowiedzi na pytania pt. 'jaki olej', są w instrukcjach obsługi :)Cytat:
Zamieszczone przez AdamBMW
Nie byłem pewny czy chodzi o przewód BL/SW wychodzący z modułu A11, poniważ jest on spięty z przekaźnikiem kompresora klimatyzacji, a miał się załączać osobno, ale z tego wynika że to ten obwód.Cytat:
Zamieszczone przez Banol
Moduł A11 to sterownik klimatyacji który znajduję się nad nogami pasażera po lewej stronie i jak widać to właśnie z niego wychodzi sygnał na wentylator i kompresor po informacji z presostatu.
Panel klimatyzacji to S26 na schemacie.
Skąd wniosek, że po informacji z presostatu? Jak jest on połączony z owym sterownikiem?
Wyczodzą z niego cztery przewody: Dwa z nich, sterują drugim biegiem wiatraka, dwa służą do załączania wiatraka. Nic ponadto. Połączenie obwodu wiatraka z obwodem kompresora nie świadczy o niczym, poza tym, że w zamyśle twórcy wiatrak miał się włączać wraz z włączeniem klimatyzacji. Zmknięcie tego obwodu wzbudza cewki w przekaźnikach dwóch różnych urządzeń i działają one niezależnie od siebie.
aż mnie głowa boli :( :( :( :(
prosze o namiary dobrego szpeca od klimatyzacji w Zielonej Górze i okolicach.
Wszystkim dziekuje za pomoc i pozdrawiam drogich uzytkowników BMW 7 :) :)
Nie za bardzo rozumiem tych pytań i tego opisu połączeń, mam wrażenie jakbyś specjalnie przeciągał temat zmieniając delikatnie swoje zdanie (na początku zasilanie przekaźnika wentylatora miało być bezpośrednio z przycisku AC, co nawet nie wynika z twoich schematów), a ty dalej swoje.Cytat:
Zamieszczone przez Banol
Myślę że temat został już wystarczająco wyczerpany (schematy i wiele opisów), jeżeli nadal upierasz się przy swoim to nic nie szkodzi zostawmy to tak jak jest i niech każdy z nas ma o tym takie wybrażenie jakie miał na początku tego wątku.
Niektórych już głowa boli :) od naszego problemu i wcale się im nie dziwię.
@fankabmw przepraszamy za zamieszanie w twoim temacie. :)
:hah: :hah: :hah:
Zawsze wydawało mi się, że fora są po to, żeby prowadzić na nich dyskusje..., skoro komuś mieszam, to więcej nie będę. Zdania nie zmieniam (nawet lekko), bo w przeciwieństwie do Twojego Adam, stoją za nim schematy a także fakty w postaci doświadczeń z trzech samochodów. Pomylenie panelu IHKA wraz ze wspomnianym przez Ciebie przyciskiem, ze sterownikiem klimy nie robi tu wielkiej różnicy (w końcu to za sprawą rzeczonego przycisku układ się włącza). Proponuję sprawdź w jakimś e32 lub e34, jak jest rzeczywiście, a nie pisz co Ci się wydaje, że powinno być. Chyba że potrafisz w czytelny sposób pokazać, że moja teoria jest błędna? Poza tym, czy naprawdę uważasz, że tego typu wymiany zdań są zbędne i nie wnoszą nic dobrego? To po co to forum wogóle?
A więc uporządkujmy to, w/g ciebie jeżeli nie ma czynnika w układzie klimatyzacji to po włączeniu przycisku AC nie załączy się sprężarka (z tym się zgadzam), ale zawsze załączy się wentylator chłodnicy (z tym się nie zgadzam).
Bardzo bym cię prosił abyś wytłumaczył mi to na przedstawionym przez ciebie schemacie.
Jeżeli chodzi o moje doświadczenie z układem klimatyzacji w BMW to miałem już wiele ciekawych przypadków, a po schematach też potrafię się poruszać ponieważ w miarę regularnie z nich korzystam.
Wciśnięcie przycisku na panelu IHKA (powiązanego ze sterownikiem układu, który jak słusznie zauważyłeś jest przedstawiony na schemacie. Omyłkowe nazwanie A11 panelem IHKA dla tematu, w którym się poruszamy nie ma znaczenia, ponieważ to przycisk, a nie cokolwiek w sterowniku może załączyć kompresor. ) powoduje m.in. zamknięcie obwodu wzbudzania cewek dwóch przekaźników:
K21 – przekaźnik pierwszego biegu wentylatora
K19 – przekaźnik kompresora
Wzbudzona cewka powoduje załączenie przekaźnika, a co za tym idzie zamknięcie obwodów w/w urządzeń.
O ile za przekaźnikiem kompresora, znajduje się presostat, który może obwód rozłączyć, to na drodze przekaźnik wiatraka -> wiatrak, poza rezystorem, nie ma żadnego urządzenia, które mogłoby wyłączyć wiatrak w zależności od czegokolwiek. (pin 2, złącze x52 – przewód czarno-niebieski – pin 2 złącze x82)
Druga opcja wzbudzenia cewki K21, to zamknięcie obwodu przez czujnik s36.
Tyle przedstawiony schemat.
Pozostaje Twoja teoria, o powiązaniu załączania kompresora i wiatraka przez sterownik A11 po informacji z presostatu. Tu przyda nam się rysunek z periodyka pt. ‘Klimaautomatik IHKA (Integrierte Heizungs Und Klimaautomatik)’
Nr1. Widać na nim, informacje wchodzące do sterownika IHKA A11. Nigdzie nie pojawia się tam czujnik ciśnienia w układzie. Urządzeniami mogącymi wyłączyć kompresor poprzez ten sterownik jest czujnik temperatury parownika, oraz czujniki temperatury nagrzewnicy.
Jak wspomniałem gdzieś powyżej z presostatu wychodzą tylko cztery przewody (informacja z natury) Dwa z nich, pokazane na schemacie powyżej (Pin 1 i 2, złącze x126) to obwód drugiego biegu wiatraka. Pozostałe pokazane na rysunku nr 2, (pin 1i2, złącze x1010) to zasilanie kompresora + informacja dla dme o jego załączeniu. Nie widać zatem nigdzie powiązania ciśnienia w układzie z załączeniem wentylatora. Jeżeli się mylę, prosze mnie poprawić.
To i ja dorzucę swoje trzy grosze ;D bez czynnika w układzie ani kompresor ani wiatrak nie włączy sie...... testowałem na swoim e32 m60 z 92r za pierwszym razem nie włączył się bo nie było czynnika.... nabiłem (po wymianie nieszczelnej chłodnicy) za drugim razem zatarł się w nim silnik i ciśnienie rozwaliło wymienioną wcześniej chłodnicę za trzecim włączał się na dwa biegi po włączeniu klimy i w momencie kiedy wzrosło ciśnienie w układzie a klima nie chodziła tak jak trzeba 8/ albo było bardzo zimno albo bardzo gorąco..... poddałem się :razz:
a wyciągając wtyczkę z czujnika z chłodnicy i podłączając na "krótko" działał wentylator???Cytat:
Zamieszczone przez Kempes
Tak na 100 % działał. Sprawdzałem na sucho bez czynnika w układzie klimy, nawet gdy włącznik AC był na 0 . Z tego co się orientuję to sterowanie wiatraka jest tak jakby z dwóch stron od czujnika temperatury w chłodnicy i od czujnika ciśnienia w układzie klimy koleś co mi nabijał układ wytworzył w nim najpierw podciśnienie żeby sprawdzić czy niema nieszczelności potem napompował powietrze czy coś tam żeby sprawdzić czy zadziała włącznik ciśnienia i wtedy wentylator włączył się na drugi bieg
Podłączam wentylator klimy na krótko to chodzi na 1 biegu (padniety rezystor). Ale mię ma napięcia na wtyczce do wentylatora. Gdzie są przekazniki i bezpieczniki od wentylatora?
Po podłączeniu na krótko (włączony zapłon) wtyczki, która idzie do czujnika w chłodnicy wentylator nie rusza i słychać cykanie z okolicy dodatkowej "skrzynki" bezpieczników zapewne tam są przekazniki 1 i 2 stopnia prędkości wentylatora.
Trochę nie rozumiem pytania.
Najpierw pytasz gdzie sa przekaźniki a później podajesz gdzie one cykają. Warto może uchylić osłonkę i spojrzec czy to właśnie tam sa przekaźniki od wiatraka? Później posprawdzałbym prądy czy są i czy nic złego nie dzieje się "po drodze".
doczytałem na innym forum, że w tej małej skrzynce są dwa przekaźniki od wentylatora klimy (dotyczyło to co prawda modelu z silnikiem R ale myślę że w V jest tak samo). miernika nie posiadam można sprawdzić przy pomocy kabla i żarówki czy dochodzi prąd do przekaźników? no i czy poza wspomnianymi przekaźnikami są bezpieczniki odpowiedzialne za prace wentylatora?Cytat:
Zamieszczone przez sylwek7
http://img27.imageshack.us/img27/4551/puszkao.jpg
http://arahnet.org/bmw/:e32/ tu znajdziesz całą rozpiskę bezpieczników :)
Bezpieczniki OK! Może być to wina panelu sterowania klima?Cytat:
Zamieszczone przez siudema
Tak - żarówka jest nawet lepsza niz miernik do sprawdzania przekaźników :)
Te dwa co są w boxie to właśnie od wiatraka od dwóch biegów
Powodzenia
Przekrecony kluczyk włączona klima na panelu sterowania przekazniki wyjęte i obu gniazdach brak prądu (żarówka nie święci). Co teraz sprawdzić? Ale dziwne jest to że jak zwieram gniazda we wtyczce do czujnika klimy (3 gniazda) to słychać jak cykaja przekazniki (te dwa odpowiedzialne za wentylator). Może coś źle sprawdzam?
nie chcę zakładać nowego tematu liczę ,że ktoś w tym jest w stanie mi pomóc:
naprawiliśmy z Leszkiem (siudema) elektrozawory wg. jego przepisu i.. nic
dalej leci ciepłe powietrze.
co mogę zrobić dalej???
dodam tylko ,ze nie mogę znaleźć nikogo kto chce się podjąć naprawy tego ustrojstwa..
co prawda mam pod kanapą 4 bezpieczniki (gniazdo) ale żaden nie ma wpływu na ogrzewanie (do elektryka jadę w przyszłym tyg.)
poradźcie. Jestem w stanie podjechać nawet daleko jeżeli tylko ktoś to ogarnie i do tego nabije mi klimę.
Kolejne pytanie: czy jak nabiję klimatyzację i ją odpalę to dalej będę miał ciepłe powietrze (czy elektrozawory wypadają z obiegu) wtedy bym tylko nabił klimę i po problemie ale jak dalej ma lecieć ciepłe to bez sensu.
1 Połowicznie można to naprawić żeby chociaż latem nie grzało aż tak mocno odłanczając wtyczkę od pompki która znajduje się pod elektrozaworami
2 Należy sprawdzić czy silniczki krokowe znajdujące się po prawej i lewej zaraz za radiem nie są wyłamane jeśli tak to:
- odepnij łączniki i ustaw klapki na zamkniete tak aby tylko powietrze leciało od chłodniczki klimatyzacji
- jak je przyklejisz to i tak się za chwile wyłamią
- sprawdzic gumki uszczelniajace te wodziki,,, raczej sa popękane i ceipłe powierdze dostaje sie po panel radia i wszędzie po deske
UWAGA --- ważna informacja dla szukających przekażnika sprzęgła klimatyzacji
Znajduje się on w słupku pod nogami kierowcy !!!!
To praktycznie cały modułek z przekaźnikiem w środku z zieloną wtyczką podwujną
Sciąga się boczek z głosnikiem popuszcza dwie śrbku klucz 7 i wyciąga grupke przekazniczków na dół prosto pod nogi kierowcy
Pozdro
A teraz i ja poprosze o pomoc
Po zapaleniu auta sprężarka załapuje na jakieś 3-5 sekund po czym sie wyłancza na amen
to samo dzieje sie po wyciągnieciu i włożeniu bezpiecznika 29
Podejżewam że wyłancza ją jakiś czujnik tylko który???????????????????????
Co zmostkować ewentualnie gdzie podać napięcie aby chodziła jak należy
Aktualnie mam ją podpiętą pod pierwszy bieg wentylatora jednak zdaje sobie sprawe że to na dłuższą metę grozi rozwaleniem układu
Prosze o pomoc bo ja już nie mam sił do tego
A i jeszcze jedno pytanko,,,
Gdzie znajdują się czujniki ciśnienia,??
Czy jest tylko ten przykręcony do osuszacza czy są jeszcze jakieś inne