Witam mam pytanie. Jak uruchomić wentylator na 3 piny bo muszę sprawdzić czy działa
i jakie powinny być wartości jeśli będę sprawdzać miernikiem w kostce (znajdująca się z przodu przy lampię , prawa strona)
Wersja do druku
Witam mam pytanie. Jak uruchomić wentylator na 3 piny bo muszę sprawdzić czy działa
i jakie powinny być wartości jeśli będę sprawdzać miernikiem w kostce (znajdująca się z przodu przy lampię , prawa strona)
wentylatora poliftowego na da się sprawdzić w warunkach garażowych.
Potwierdzam...tylko wymiana.
Z INPY można go aktywować, jeśli nie zareaguje to niestety wymiana.
Ale w warunkach garażowych nie - jak napisałem
Tym tropem idąc, to nie trzeba inpy - tylko poliftowy wóz. Podłączenie wtyczki i wszystko jasne :cool:
Poliftowego? , inpy ?" :D nie rozumiem:DCytat:
Zamieszczone przez sylwek7
Oizo masz poliftowy wiatrak poniewaz posiada 3 piny....
INPA program do komputerowy do diagnostyki BMW...
Coś jeszcze?
Edit:Moja pomylka widze...3-pinowy byl przedliftowy. :x
ok:D auto było podłączane i nie udało sie wymusić zeby wentylator zaczął sie kręcić ,
no a jak ktoś ma 4 piny jaka to jest roznica ?
A może na początek ustalić, czy faktycznie chodzi o auto poliftowe?
oizo_pl, na forum były opisywane różnice w wentylatorach przed i po lifcie.
Druga sprawa - skup się trochę na poprawnym pisaniu...
trudne jest życie dyslektyka:d
no tak bo moje auto jest z 94 :D
Raczej trudne jest życie z dyslektykiem.... ;)Cytat:
Zamieszczone przez oizo_pl
No i sprawa jasna. Silnik 3-pinowy czy 4-pinowy ale od wersji przedliftowej, można próbować reanimować. Sprawdzanie miernikiem.... hmmm... Raczej najłatwiej sprawdzić podając zasilanie bezpośrednio na piny wiatraka. Jeden jest wspólny i to jest "-". Do pozostałych dwóch na zmianę podajesz "+" i patrzysz, czy silnik startuje. Jak nie startuje na żadnym biegu, to wiesz, że silnik wymaga inspekcji. Jeśli na jednym biegu ruszy (obstawiam najszybszy ;) ) to masz do wymiany rezystor.Cytat:
Zamieszczone przez oizo_pl
hmmm no tak ale niewiem który to jest (-) a kótry (+) kable mają dziwną kolorystyke
kable od wentylatora moją kolor niebieski, brazowy , i jakis nijaki
a kable które idą do kostki od strony auta to mają dziwne kolory
Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem, co napisałem. "-" jest wspólny czyli to jest jedyny kabelek podłączony tylko i wyłącznie do silnika, bez dodatkowych odczepów. "+" podłącza się do dwóch pozostałych. Nie mam pod ręką dokumentacji, ale jest to tak prosta sprawa, że po chwili obserwacji, mając odrobinę pojęcia o elektryczności dojdziesz, co i jak.
To racja - w pierwszych E38 były wiatraki 2-biegowe (czytaj: 3-pinowe - piny jednakowej grubości)
Podłączając napięcie gdziekolwiek można spalić silnik.Najlepiej omomierzem pomierzyć i w tedy wiadomo co i jak.Jedno jest pewne,że największa oporność to najszybszy bieg a drugi wyjdzie na mierniku z mniejszą opornością. :D
Mirek, jakim cudem najszybszy bieg będzie miał największą oporność?? :faint:
No i jakim cudem w banalnym układzie chcesz spalić silnik? Co najwyżej puścisz z dymem rezystor.
W niemieckich autach masa(minus) to przewód brązowy najczęściej.
Na pewno tak jest w e38.
Ach sylwek trochę sam sie zakręciłem z tymi opornościmi :D Tak poważnie to myślałem o mierzeniu bez tego opornika ale cóż ja bym dał radę to rozszyfrować ;) Proszę o zrozumiałość jak to pisałem to dopiero co się obudziłem i byłem jeszcze bez kawy :what:
nie działa podłączyłem i cisza żadna reakcja
No to sprawa prosta - albo zmienisz wentylator, albo rozbierzesz to co masz i doprowadzisz go do ładu. Zdalnie tego ogarnąć się nie da.Cytat:
Zamieszczone przez oizo_pl
W przedlifcie to możliwe.
Sprawdzono :]
Właśnie jestem po zabawach z wentylatorem więc.
1. Nie rozumiem dla czego nie można sprawdzić poliftowego? W sumie jest też banalny!
Przewód brązowy gruby- masa
Przewód czarny gruby- stały prąd o stałym maksymalnym napięciu
Przewód żółty z czerwonym paskiem, cienki- prąd o napięciu zmiennym podawanym w zależności z jaką prędkością ma się kręcić wentylator, nie sprawdzałem jakie napięcie idzie gdy zasuwa pełną mocą podejrzewam, że minimum 12V, gdy chodzi najwolniej to napięcie jakie jest na tym przewodzie jest coś ok 3,5-4V
Zanim zabierze się ktoś za wymianę tego wentylatora należy sprawdzić czy po włączeniu klimatyzacji idzie jakieś napięcie na tym cienkim kablu bo często to on gdzieś zawodzi.
Po włączeniu klimatyzacji na 16*C wentylator powinien załączyć się po chwili z reguły nie trwa to dłużej jak 2 minuty.
Różnice na oko pomiędzy elektronicznym a elektrycznym wentylatorem są takie, że ten pierwszy ma wyraźnie 2 grube przewody i jeden sporo cieńszy kolory jak wyżej a wentylator elektryczny ma 3 przewody tej samej grubości lub względnie jeden z nich może być minimalnie cieńszy w zależności od modelu auta z jakiego pochodzi.
ale jesteście pewnie ze da się uratować wentylator? bo jest co rozbierać i nawet nie wiem jak się za to zabrać
Elektryczny (przedliftowy) da się uratować wymieniając opornice.
Elektronicznego (poliftowego) nie da się naprawić, teoretycznie może tak, na pewnym znanym forum elektroników bawili się tym ale nie wiem czy ktoś dał radę, operacja tak czy owak bardzo trudna i skomplikowana czt. szkoda czasu i kasy.
Ja naprawiałem silnik w moim aucie, robiliśmy też z S7 reanimację wentylatora w jego 7er. Jeśli nie dysponujesz kowalskimi narzędziami i nie wiesz, z której strony się zabrać za demontaż, to raczej odpuść sobie samodzielną walkę - szkoda Twoich nerwów.Cytat:
Zamieszczone przez oizo_pl
No właśnie. A czy sprawdzałes napięcie tylko miernikiem czy oscyloskopem?Cytat:
Zamieszczone przez coboss
Jeśli tylko miernikiem sprawdziłes sobie napięcie to taki pomiar wsadź sobie bardzo głęboko w poważanie.... Serio. I nie doradzaj innym żeby sobie przytknęli cienki do plusa. Bierzesz odpowiedzialność za spalony wiatrak?
Otóz podpowiem, że w tym cienkim przewodzie jest fala prostokątna. O zmiennym natężeniu stad na mierniku widać właśnie to zmienne napięcie. Pomierz sobie centralę CAN i tez Ci wyjdzie jakies napięcie. Czyli że też pracuje centrala na zmiennym napięciu?
czasami krew mi sie gotuje jak czytam takie bzdury, a ze nie mogę usunąc posta to po prostu odpisuję ;D
Dokładnie. Zanim coś napiszesz to sprawdź najpierw sam czy twoja "teoria" jest prawdziwa. Najwyżej będziesz parę setek złotych w plecy, ale inni już nie.
Chcesz sprawdzić wentylator to odpal DIS lub Inpę i uruchom go ręcznie. Inna opcja to generator, pytanie tylko jaką częstotliwość zadać, jakie napięcie na wyjściu oraz jakie wypełnienie impulsu.
Tylko miernikiem, nawet nie wiem co to jest to drugie :)Cytat:
Zamieszczone przez sylwek7
Skoro jest to takie skomplikowane to ok, napisałem co sprawdziłem i co widziałem i to wystarczy ludziom na sprawdzenie czy wszystko działa skoro wentylatora elektronicznego nie można podłączyć pod aku to może pod jakiś dużo słabszy zasilacz? W celu jego sprawdzenia oczywiście gdy nie ma możliwości podłączyć go pod auto :P
Nie drzyjcie się tak od razu na mnie, na oko to wygląda banalnie prosto a że nie jeden na nie umarł to przyroda ;D
Masz bana na google? :PCytat:
Zamieszczone przez coboss
Powtórzę to co już było napisane NIE MA TAKIEJ MOŻLIWOŚCICytat:
Zamieszczone przez coboss
Sygnał na przewodzie sterującym wygląda mniej więcej tak:
http://www.asimo.pl/image/teoria/enkodery_3.jpg
A co zrobisz jak ktoś sobie uszkodzi w ten sposób sprawny wentylator? Dodasz, że nie bierzesz odpowiedzialności na to co wypisujesz? To może lepiej nie pisać wcale?Cytat:
Nie drzyjcie się tak od razu na mnie, na oko to wygląda banalnie prosto a że nie jeden na nie umarł to przyroda
Spoko po to jest to forum, że się prostuje błędne teorie. Każdy to tutaj ceni.
Nie zmienia to faktu, że nie można porozmawiać i pokombinować.
Jak stawiacie wszystko w ten sposób, że nie można nic pisać jeżeli się nie wie czegoś na 1000% to może w ogóle należy zamienić forum na płatny serwis informacyjny?!
Będzie 20 znawców a reszta będzie tylko pytała, broń boże dyskutowała...
Owszem napisałem to zbyt pewnie ale w tym i tak daleko jest mi do mistrzów rzemiosła na tym forum.
Usunąłem błędną informację i wszystko na temat!
Na przyszłość- "jak człowiek" też można wytłumaczyć, że coś działa w bardziej skomplikowany sposób niż się wydaje. Bez sadzenia na kask bo xxxxx też mogę być :mad:
(jakby co, to nie jest to uwaga do cursora tylko całkowicie ogólna)
Właśnie dlatego się poruszyłem w fotelu, bo wielu nie rozumie jak działa wentylator a Ty piszesz ze jest banalny. Do tego była szybka instrukcja jak sprawdzić, ponieważ byłeś po walkach ze swoim i wszystko wiadomo ;)Cytat:
Zamieszczone przez coboss
Oczywiście nikt tu nie jest zadnym guru ale takich głupoty się z całą pewnościa nie pisze :)
A pytań nigdy Za wiele. Pytaj kolego - pytaj śmiało. Bo pytać to nie wstyd - wstydem jest sadzić błędne informacje na tematy banalne (jak to określiłeś)
Tak czy owak sprawa się przynajmniej częściowo wyjaśniła więc głowa go góry! :)
Problem w tym, że twój post zabrzmiał jak pewnik(nie tej jeden z resztą, ale nieważne).
Nie uważam się za wszechwiedzącego(bo to oznaka głupoty) i jak czegoś nie wiem, to wolę wybrać formę pytającą, gdzie jak popełnię gafę, to ktoś mnie poprawi i spoko.
A teraz wyobraź sobie sytuację, ktoś szuka informacji przez google, na forum wejść nie może, ale boty indeksują całą zawartość. Zobaczy listę wyników i, w krótkim tekście przed linkiem, akurat trafi się twój post. Uzna to za pewnik. Co wtedy?
Przez takie rzeczy powstają później mity na forach z którymi jest na prawdę ciężko walczyć.
Jak pisałem, na oko sam wentylator wyglądał banalnie, myślałem, że cały sekret kryje się w jego sterowniku. U mnie była zrobiona dziurka od miernika w cienkim przewodzie i po latach śniedzenia w końcu się przerwał, oprócz tego zrobiłem troszkę pomiarów, które dały takie złudzenie, że to tylko kwestia zwiększania napięcia...Cytat:
Zamieszczone przez sylwek7
Czasami mnie wkurza, że w tym aucie nic nie może być proste, standardowe i pospolite jak w pospolitym golfie :razz:
Spoko luzik :cool:Cytat:
Problem w tym, że twój post zabrzmiał jak pewnik(nie tej jeden z resztą, ale nieważne).
Nie uważam się za wszechwiedzącego(bo to oznaka głupoty) i jak czegoś nie wiem, to wolę wybrać formę pytającą, gdzie jak popełnię gafę, to ktoś mnie poprawi i spoko.
;) A to nowina. Bo te co ja rozbierałem maja więcej elektroniki niz mój telefon komórkowy :evil: Poważnie i wcale nie jest najgorszy ;)Cytat:
Zamieszczone przez coboss
A tak poważnie to najbardziej podoba mi się ostatni post:
Właśnie o to chodzi :)Cytat:
Spoko luzik :cool:
Trzymajcie się Pany :cool:
I wszystko byłoby ok, gdyby nie najbanalniejszy fakt.... Większość poruszanych tutaj kwestii jest opisana w ogólnodostępnej w sieci dokumentacji. WDS on-line, TIS... To są narzędzia, które z marszu weryfikują błędne przekonania. Wystarczy chcieć się im przyjrzeć bliżej. Coboss, jeśli chcesz być wyrocznią, poświęć trochę czasu lekturze i będzie spoko - luzik :)
witam panowie pojawił się problem z wentylatorem klimy 750 z 99roku z tego co zdołałem wyczytać jest to wentylator3 pinowy sterowany elektronicznie z modułu dme problem dotyczy dziwnego działania wiatrak rano działał prawidłowo włączał się po chwili od uruchomienia klimy temperatura płynu idealnie w pionie zostawiłem auto na parkingu na 15 min zapalone żona dzieciaki itp. wchodzę do buni a tam temperatura z pół centla od czerwonego pola wysiadam podnoszę mache żar jak w piecu sprawdzam visko zblokowane ok ale wentylator klimy stoi widać że dostaje jakiś impuls bo próbuje się załączyć raz pół obrotu w prawo po chwili lewo nie czekając pojechałem aby schłodzić auto po 4-5 kilometrach temperatura wróciła do pionu zatrzymałem się wentylator klimy działa stoje z 15 min i wszystko ok parkuje idę na basen po 5h wsiadam zapalam a tam temperatura w pionie a bunia stała w cienu trochę zwariowałem dojeżdżam do domu klima ok visko ok wentylator działa gaszę odpalam ponownie a wiatrak zaś nie może wystartować znowu podrygi prawo lewa 20 min klima na max działa temperatura w pionie nie wiem co o tym myśleć za tydzień Chorwacja gdzie szukać DME CO MNIE MARTWI CZY NOWY WENTYLATOR BO TE SĄ PONOĆ NIENAPRAWIALNE pisze w starym wątku z nadzieją że utonie pozdrawiam SŁAWEK
DME raczej nie. Prędzej wentylator. Tym bardziej że próbuje startować. Czyli dme wysyła sygnał. Takie ruszanie to normalna usterka wentylatora.
JA NIE MAM POLIFTOWEGO AUTA A WIATRAK KLIMY MAM NA 3 PINY:) ktos moze mi powiedziec o co tu chodzi?:) + do tego on nie dziala i musze poszukac innego na allegro i oszlaalem:) mam przedlift a wiatrak z poliftu wiec?: ) jakiego szukac?(rok dzialal dobrze... wiec na bank pasowal:))
Były wiatraki na 3 piny, ale bez sterownika. Po prostu miały tylko 2 a nie 3 biegi.
Sprawdź czy masz 3 tej samej grubości przewody, czy jeden znacznie cieńszy
dzisiaj zauważyłem że podczas jazdy wentylator zalacza sie na postoju zachowuje się podobnie do silnika 230v z uszkodzonym kondensatorem podczas jazdy jakby pęd powietrza pomagał mu wystartować ktoś rozbierał taki wentylator z tego co zrozumiałem mierzy się go oscyloskopem czyli działa na zasadzie zmiany częstotliwości prądu na zasadzie falownika chyba że zabłądziłem są zamienniki w granicach 700zł ktoś ma coś do powiedzenia na ich temat w aso boli 1800zł po rabatach