-
M30
Wątki omawiające naprawy "bardzo tanio" już były, część zainteresowanych serwisowaniem tej starej jednostki chciała poznać realne koszty serwisu typowych usterek i elementów zużywających się podczas wieloletniej eksploatacji.
Tak więc M30 bez KUTWY, dla nielicznych grzebiących z założeniem "musi być drogo żeby było tanio".
Wrzucam na szybko złożoną listę podstawowych uszczelek i elementów potrzebnych do złożenia tego motoru po jakiejkolwiek wymianie czy naprawie "okołogłowicowej".
Z tego co widać po forum, kilka osób jest na etapie grzebania przy "górze" silnika, być może okaże się to pomocne:
Części oryginalne, ASO BMW (zmieniające się wraz z kursem Euro) aktualne na dziś, bez rabatów i odliczeń:
11121730231 uszczelka dekla zaworów 80.51 pln
11151312176 uszczelka zaślepki głowicy 5.11
11121726725 uszczelka pokrywy zamykającej głowicy 17.04 pln
11611730788 uszczelka kolektora ssącego 8.52 pln x 6 sztuk 51.12 pln komplet
11621723656 uszczelka kolektora wydechowego 86.64 x 2 sztuki 173.28 pln komplet
11141726729 uszczelka górnej obudowy pokrywy skrzyni łańcuchowej lewa 8.98 pln
11141726727 uszczelka górnej obudowy pokrywy skrzyni łańcuchowej prawa 8.52 pln
11311262273 szyna napinająca łańcuch rozrządu 136.97 pln
11331730421 pierścień zaciskowy wałka dźwigienek 1.14 pln
11331730422 element zaciskowy wałka dżwigienek 1.14 pln
11511265654 uszczelka pompy wody 7.16 pln
11531722690 uszczelka obudowy termostatu 17.04 pln
11141715100 simmering wału przód 59.61 pln
11141726731 uszczelka dolnej pokrywy rozrządu lewa 8.20 pln
11141726733 uszczelka dolnej pokrywy rozrządu prawa 6.84 pln
11141271415 uszczelka (pierścień) wałka rozrządu 46.13 pln
07119963042 uszczelka adaptera kopułki zapłonowej 0.14 pln
11131273093 śruba spustowa misy olejowej 6.13 pln
07119963151 uszczelka śruby spustowej misy olejowej 1.55 pln
Większość uszczelek przydaje się przy każdorazowym składaniu, część z nich nie występuje po zamiennikach typu Reinz, Elring, Getze, niektóre tylko w kompletach.
Uszczelki pompy wody i obudowy termostatu zazwyczaj są w kompletach z w/w jednak nie we wszystkich zamiennikach.
Prowadnice "łyżwe" łańcucha rozrządu warto zmienić, jeśli jest fabryczna, gdyż zazwyczaj 20 letnia ulega wytarciu i wykruszeniu.
Elementy dostępne w oryginale, których ceny znacząco różnią się od zamienników, potrzebne przy tej okazji:
uszczelka głowicy ORI występuje w 2 grubościach (różne ceny), zamiennik Elring 749.362 / 231 pln
11120621144 szpilka głowicy 37.05 pln x 14 sztuk 518 pln komplet
po zamienniku Ajusa 29 pln komplet
uszczelka kolektora wydechowego Elring 48 pln x 2 sztuki 96 pln
uszczelka pokrywy zaworów Elring 44 pln
Pompa wody SKF 129 pln, Hepu 153 pln
Termostat Wahler 46 pln (uszczelka w komplecie)
Kto jest zainteresowany oryginałem może sobie zsumować. Zestaw samych podstawowych uszczelek po oryginale to ok. 500 zł bez śrub i uszczelki głowicy.
W następnym odcinku może opublikuje pozostałe przydatne ceny i chemie. Ale to nic pewnego :D
-
Na pewno nie jednego oświeci ten temat także dzięki za taką rozpiskę bo i mi się kiedyś przyda :)
-
Lubię takie tematy :) Takie sciagi powinny wisieć..
Tapnięte z mojego HTC Desire HD
-
również uważam, że post kolegi powinien być widoczny dobrze i łatwy do znalezienia.
PS. jakby Ci się chciało sz4l0ny to poproszę o dalszą część rozpiski :)
-
-
Heh i teraz mamy doskonały obraz jaki można zrobić remont w m03 za "tysiąc złotych" (czyt, żaden)
-
Cytat:
I nie tylko do m30... ;)
Stworzyłem ten temat troche z przekory, wiedząc że ceny części z ASO owiane są od zawsze złą sławą.
Na nieszczęście tych, którzy negują stosowanie oryginałów przejawiam głęboko zakorzenione poglądy w tym temacie :D
Widząc jakikolwiek odzew, pewnie zamieszczę reszte, nie dowierzając że znajdzie się wielu którzy będą skłonni inwestować w e32 w czasach kryzysu i zepsucia...
Co do M70 natomiast, pewnie więcej byłbym w stanie pomóc zapytany jakieś 5 lat temu...
Ceny podstawowych elementów są i były zaporowe. Nie ma sensu rozwodzić się dlaczego. Najprościej kwituje to teza: posiadacza 5 litrówki stać na wache i utrzymanie. Ja niestety wypisałem się z zabawy w M70 kilka sezonów temu, i choć walka była zacięta i niewyrównana to motoryzacyjnie pozwoliła się rozwinąć dużo bardziej niż w przypadku jakiegokolwiek auta w które włożyłem ręce. Jedyne czego pozostaje żałować w kontekście tamtych czasów to troche zbyt ograniczonych środków jakimi dane mi było dysponować.
Mając budżet ograniczony mniej niż bardziej, V12 daje sie rozpracować bardzo intuicyjnie, jest to jednostka wytrzymała i odwdzięczająca się dużym ładunkiem frajdy z jazdy.
Jednocześnie przy za niedbaniach M70 mści się okrutnie, za każdym razem realizując mnożnik x 2.
Tak jest też w przypadku uszczelek kolektorów ssących, które obok sprawnego układu zapłonowego w parze ze szczelnymi dolotami uważam za klucz do sukcesu przy M70. Część nie należy do najtańszych i niejednemu spędziła sen z powiek (oczywiście zanim umiał zdiagnozować poprawnie jej nieszczelność, o czym też jest conajmniej kilka historii zaczynających się od dobrze znanego "rozłącza mi 6 cylindrów w V12")
11611736656 uszczelka kolektora ssącego (kołnierz uszczelniajacy) pierwsze 3 cylindry - 525.89 pln
11611736657 uszczelka kolektora ssącego kolejne 3 cylindry 525.89 pln
1051 pln kosztuje więc pewność szczelności kolektora ssącego na 6 cylindrach przy M70 który ma ich 12...
W czasie posiadania przeze mnie 750i była możliwość zakupu tych uszczelek w kwocie ~1200 pln w ASO i brak zamienników.
Jak sytuacja wygląda na dzień dzisiejszy nie wiem i chyba nie chce wiedzieć. To i tak jedynie wstęp do rozpracowania typowych usterek, a raczej zużycia.
M30 znosi zaniedbania wykluczające M70 z dalszego użytku, mimo toporności i prostoty na którą tu powszechnie się narzeka.
Osoba która zajmuje się M70 w świetle podobnych przekonań, być może wypowie się w tym wątku, jeśli znajdzie czas i cierpliwość.
Rozwinięcie kwestii M30 moge zamieścić, choć z uwagi na przeprowadzkę i ogólny stan rozmycia wątków jest to utrudnione.
Wymaga też by ktoś napisał coś poniżej, bo nie wolno klepać postów jeden pod drugim :D
-
Hej, może ja kiedyś się tu wypowiem tak dokładnie jak Ty, jednakże teraz nie mam czasu. W każdym razie uważam, że nie ma co płakać przy M70, to i tak najtańsze V12 do serwisowania na rynku. Silnik jest prosty i łatwy w diagnozowaniu jeżeli ktoś zna się dobrze na elektryce. Mechanika tego silnika jest niezniszczalna, trochę ciasno, ale w każdym V12 jest ciasno. Cały remont uszczelki głowicy plus planowanie oraz cała góra z regeneracją głowic i nowymi wszystkimi uszczelkami to koszt mniejszy niż 4 PLN za części, robocizna około 3 tych. Spróbujcie chociaż wyremontować w ten sposób V8 Mercedesa 5,6 litra z W126, sama regeneracja pompy wtryskowej to jest niebagatelny problem. Pominę już V12 z W140, ponieważ ten silnik był od początku skierowany do ludzi nie liczących pieniędzy w ogóle.
Małe P.S Uszczelki kolektorów ssących od e38 po lifcie (data produkcji uszczelek od 97) zostały zrobione tak, że mają zamki po obu stronach uszczelki, co umożliwia zakładanie ich wielokrotnie bez utraty szczelności, zatem spokojnie można kupować używki. Uszczelki do e38 przed liftem zamek był tylko po stronie dolotowej, a w e32 nie było w ogóle zamków i to był problem. Także mit obalony przeze mnie już dawno, a sprzedał mi to mój mechanik od BMW. U mnie pracują dwie używki 97 i 98 oraz dwie nowe, wszystko bez zarzutu. Ciężko było dostać używki po lifcie, bo rozebranych e38 750 po lifcie nie ma dużo.
-
Panowie tematy M30 i M70 są bardzo ciekawe więc uważam, że takie "ściągi" serwisowe bardzo się przydadzą nie jednemu więc jeśli będziecie mieć trochę wolnego czasu to podzielcie się swoją wiedzą dalej :)
PS. spr i nr oem uszczelek pod kolektory dla m70 i m73 są identyczne więc zadałem pytanie u swojego ASO ile by sobie liczył za te uszczelki a spr zarówno dla mojego rocznika 88 jak i 2000
a więc tak:
11 61 1 736 656 ok 500zł
11 61 1 736 657 ok 500zł
tak więc wychodzi ok 2000zł za obie strony :(
-
co do M30 to ja moge napisac ceny kompletnego rozrzadu gdyz takowy wymienialem nie tak dawno (ceny z aso inchape) :
nr.czesci nazwa cena (brutto) pln
11311716986 lancuch rozrzadu 158,66
11211265011 kolo lanc.M30 (dolne) 172,11
11311253236 prowadnica 26,30
11311262273 prowadnica 164,83
11417577655 lancuch (pompy) 93,06
11411705055 napinacz 31,68
11310631139 sruba (napinacza) 8,97
11310731115 sprezyna (napinacza) 4,21
11311744347 tlok 104,01
11311278990 kolo lanc.M30 (gorne) 248,36
podkladka 1,37
kulka 1
poduszki silnika 120 szt ceny z ic
czujniki temp. niebieski/czarny 50/40 ceny z ic
uszczelki opisywane byly wczesniej, jedynie dodam ze do wymiany rozrzadu bedzie jeszcze potrzebna uszczelka miski olejowej ktora w ic kosztuje 35zl
dodatkowo jezeli ktos posiada klimatyzacje przy wymianie rozrzadu warto zaopatrzyc sie w osuszacz klimatyzacji koszt ok. 100zl tylko trzeba sprawdzic jaki sie ma bo sa dwa rodzaje, w ic jest tylko jeden.