Witam mam problem z niedziałającymi wycieraczkami, nie wiem gdzie znajduja sie bezpieczniki jakies inne niz te pod maską , o ile wogóle są . Chciałbym sprawdzic proste rzeczy zanim rozkopie pół auta :). Z góry dzięki za pomoc
BMW e38 TDS '96
Wersja do druku
Witam mam problem z niedziałającymi wycieraczkami, nie wiem gdzie znajduja sie bezpieczniki jakies inne niz te pod maską , o ile wogóle są . Chciałbym sprawdzic proste rzeczy zanim rozkopie pół auta :). Z góry dzięki za pomoc
BMW e38 TDS '96
Twój temat zostanie na pewno zaraz przeniesiony:Da druga skrzynka z bezpiecznikami znajduje się z tyłu obok akumulatora.
W skrzynce z modułami/przekaźnikami, na dnie masz słynny przekaźnik wycieraczek. Jeśli pływa w wodzie to sprawę masz jasną.
Parę miesięcy temu ratowałem koledze wycieraczki -- mam temat opanowany.
Są 2 przekaźniki do wycieraczek. Jeśli dowolny z nich padnie, system nie działa. Ale częściej awaria spowodowana jest korozją połączeń (wsuwek).
Tu masz dokument PDF traktujący o awarii wycieraczek:
http://www.princeton.edu/~sdepasqu/b...agesFailed.pdf
Po pierwsze - WDS. Po drugie - nie bądź bezkrytyczny dla WDS :!!:
Tu masz schemat:
http://wds.spaghetticoder.org/en/svg...0332.svg?m=e38
Uwaga: w WDS jest błąd -- terminal 30 zawsze powinien być zasilaniem obwodu, a na powyższym schemacie nie jest.
Oba przekaźniki mają ten sam numer części, więc jeśli na diagramie jeden z nich ma inny rozkład terminali niż drugi, to jest to błąd.
Przekaźniki tu użyte mają 5 terminali (bolców):
85, 86 - cewka
30 - zasilanie
87 - styk NO (normally open)
87a - styk NC (normally closed)
Wyjaśnienie co do czego:
85, 86 - zasila cewkę elektromagnesu, tu podajesz prąd sterujący przekaźnikiem
30 - zasilanie obwodu, czyli terminal, który jest przełączany. W spoczynku powinien być zwarty z 87a -- zalecam zawsze sprawdzać multimetrem
87 - styk zwierny NO (normally open) - jak nie zasilisz cewki, jest otwarty -- jak zasilisz cewkę, zwiera się
87a - styk rozwierny NC (normally closed) - jak nie zasilisz cewki, jest zwarty - po zasileniu cewki otwiera się
W lewym przekaźniku pokazane jest, że 87 i 87a są zwarte. To oczywisty błąd.
Załączam rysunek.
Jeśli byś połączył przewody wg oznaczeń z tego diagramu, to przepali się bezpiecznik.
Podłączasz +12V do 30, który jest zwarty z 87a, a 87a jest połączony z masą...
EDIT: Raczej nikt nie produkuje przekaźnika, w którym 87 i 87a są kiedykolwiek zwarte.
Zasilanie w tym przypadku musisz podłączyć do 87, a 30 musi iść do drugiego przekaźnika, żeby było dobrze.
hatecraft, link do pdf nie dziala :/
Bede wdzieczny za niego bo moje wycieraczki raz czy dwa sie zawiesily na kilka minut, idzie wiosna i zacznie sie garazowe dlubanie, to dam ten zabieg jako no1 na liscie :)
załączam PDF
dzieki wielkie za pomoc moze uda mi sie znaleźć chwile na naprawe
cześć wszystko spoko ale co wam powiem to wam powiem jestem laikiem jeżeli chodzi o elektryke a mam taki sam problem moze ktos ma jakis inny opis podlaczenia tych kabelkow np. kolorami czy jakos tak bede wdzieczny pozdro dla wszystkich