Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 17

Wątek: [ elektronika] stare vs nowe zegary problem

  1. #1
    Doświadczony Użytkownik Awatar sz4l0ny
    Dołączył
    Sep 2007
    Posty
    2,755
    BMW
    e32
    Skąd
    Kraków

    [ elektronika] stare vs nowe zegary problem

    Problem przedstawia sie w skrocie tak:

    - w posiadanym 730i '89 powoli umieraly zegary (problem kondensatorow) co przejawialo sie raz po raz padajacymi poszczegolnymi wskaznikami, tolerowalem to do momentu az padl wskaznik paliwa i temperatury - bez ktorych nie jestem w stanie uzytkowac auta


    - zegary podmienilem na "nowe" z 750i '93 (z zegarami po '91 PODOBNO nie ma juz problemow z "bledem 299 960 km" oraz z kondensatorami) jednak ku mojemu zdziwieniu rozmieszczenie wtyczek w tych zegarach rozni sie nieznacznie od starych, wszystkie wtyczki maja jednak swoje gniazda wiec zegary zostaly podpiete i oto co sie okazalo:

    - pole pracy skrzyni i polozenia biegu skrzyni jest martwe
    - brak podswietlenia zegarow
    - "nie moj" przebieg - czyli przebieg auta z ktorego pochadza zegary (najmniej istotne dla mnie)
    - zapisane bledy z auta z ktorego pochadza zegary, niestety komunikaty dotycza podstawowych parametrow i nie moge ich zignorowac chcac uzytkowac auto

    zaznaczam ze "dawca" zegarow nie mial zadnych problemow z podswietleniem zegarow, dzialalo takze pole z pozycja skrzyni!

    Czy ktokolwiek ma doswiadczenie w przekladaniu "nowych" zegarow w miejsce starych lub wie jak skasowac bledy zapisane w nowych zegrach oraz jak uruchomic reszte funkcji - zwlaszcza podswietlenie?

    Wskazniki ktore byly martwe w starych zegarach czyli poziom wachy w baku oraz temperatura dzialaja w nowych zegarach jednak to nadal troche mao zeby uzytkowac auto, zwlaszcza na trasie w nocy

    EDIT:

    wstepne rozpoznanie wykazuje ze wystepowaly trzy rodzaje zegarow ktore roznia sie przedewszystkim wtyczka CODE, rozpiska wersji ponizej

    Application date Back plate colour Code plug type Size Extra information

    start ->02/89 Grey HML 075 2048 bytes No self test or diagnosis via Modic. Stops at 299960. code plug is non-standard

    02/89 -> 09/90 White PIC 93C46 1024 bytes Self test + diagnosis via Modic. Code plug is standard EPROM

    09/90 -> end Blue PIC 93C56 2048 bytes Self test + diagnosis via Modic. Code plug is standard EPROM

    moje stare zegary to wersja 86-89 z szarym deklem, bez self testu, zegary ktore mam na podmiane to wersja po '90 czyli niebieski dekiel, self test oraz dodatkowa wtyczka CODE (jest w zestawie)

    czy ktos ma pomysl jak przelozyc kosci CODE tak aby nowe zegary mogly dzialac na starej wtyczce ktora jest jak rozumiem zintegrowana z koscia?
    Czarne e32 w benzynie!


  2. #2
    Z tego, co się orientuję, należałoby sczytać zawartość tej kostki kodowej ze starych zegarów i zawartość wpisać do nowej. Czyli robota dla elektronika - trochę w aucie, trochę na stole z lutownicą. O ile dobrze pamiętam, w tej kostce przechowywanych jest coś około 20 bajtów, zatem nie ma problemu przepisać je po prostu na kartkę i później zapisać do kości jakimś programatorem.

  3. #3
    Zaawansowany Użytkownik
    Dołączył
    Apr 2008
    Posty
    223
    BMW
    e32 735iL
    Skąd
    Kraków
    Cześć, podjedz do mnie w poniedziałek ,mam dwa zegary luzem to możesz sprawdzić może któryś będzie ok to ci dam.

  4. #4
    Doświadczony Użytkownik Awatar sz4l0ny
    Dołączył
    Sep 2007
    Posty
    2,755
    BMW
    e32
    Skąd
    Kraków
    Od początku wiedziałem że temat nie należy do łatwych!
    Wedle mojej wiedzy problem tkwi w tym że z posród trzech wersji zegarów te robione do 02/89 czyli z szarym deklem są najbardziej podatne na awarie, na dodatek kończy się w nich licznik na 299 960 (co już wszyscy wiedzą) w tychże zegarach kość CODE jest wbudowana we wtyczkę, natomiast we wszystkich późniejszych wersjach jest ona oddzielnie wpięta w obudowę i z tyłu i można ją podmieniać.
    Dla janości posłuże się obrazkami z mojej ulubionej strony Johan&Sean:



    tak wygląda rozebrana wtyczka odsłaniajaca kosć z płytką Atmel w starych zegarach



    w nowych zegarach kość Code znajduje się tu:



    Przy pierwszej próbie przekładki wpiąłem nowe zegary razem z istniejącą w nich kością, mimo że we wtyczce istnieje moja dotychczasowa kość, teraz spróbuję wpiąć nowe zegary bez umieszczonej w nich kosci CODE, może to przyniesie porządany efekt?

    Strona Johan&Sean opisuje że można stworzyć nową kość na podstawie płytki z mikrokontrolerem Atmel 90S2313, sposób na to podany jest na rosyjskiej stronie Diakom, jednak jako zupeny elektroniczny ignorant odpuszczam sobie tą opcję.

    Strona opisuje, że w przypadku źle dobranej kości występowac będą błędy "kuhlwasser temp" "getriebenprogramm" (i takie też wyświetlają sie u mnie na "nowych" zegarach) co podobno da się zmienić zamieniając piny na płytce Atmel, mimo wszystko nie zdecyduję się na rozebranie mojej istenijącej kosci Code z obawy przed utraceniem wszystkich informacji w niej zawartych.

    Jeżeli wypiecie istniejacej w nowych zegarach kości Code nie pomoże, pozostaje mi duzy problem gdyż będe zdany na szukanie "starcyh" zegarów (z przed 02/89) a te zazwyczaj mają tak jak moje skończone kondensatory lub licznik kilometrów dobity do 299 960 km.

    W zwiazku z tym jeśli ktoś ma doswiadczenie z przeprogramowaniem nowych zegarów pod kośc ze starej wiazki bardzo prosze o komentarz!

    / wszystkie zamieszczone przezemnie zdjęcia pochodzą ze strony Johan&Sean bmwe32.masscom.net

    marek-ogi dzięki za propozycję, jesli nic nie uda mi się wyrzeźbić to na pewno zadzwonię!
    Czarne e32 w benzynie!


  5. #5
    Ktoś kiedyś opisywał też, że te kostki kodowe można dokupić w ASO....

  6. #6
    Doświadczony Użytkownik Awatar sz4l0ny
    Dołączył
    Sep 2007
    Posty
    2,755
    BMW
    e32
    Skąd
    Kraków
    Cytat Zamieszczone przez sylwekk
    Ktoś kiedyś opisywał też, że te kostki kodowe można dokupić w ASO....
    zrobiłbym to bez wachania, jednak nie w tym tkwi problem:

    - moje stare zegary jeszcze nie wymagały zmiany kości (miały 250 000) problem w nich dotyczył kondensatorów

    - moje nowe zegary nie będą potrzebować nowej kosci po przekroczeniu 300 000 jednak zapisane w ich pamięci błędy nie pozwalają normalnie użytkować auta

    wierzę że zakup nopwej kosci do nowych zegarów nie rozwiązałby problemu, gdyż zgodnie z tym co opisałem powyżej komunikaty błędów są sumą błędów zapisanych w tych zegarach jeszcze z czasu gdy siedziały w "dawcy" oraz blędami spowodowanymi niekompatyblinością starej wiązki pod którą próbowałem je podpiąć?
    Czarne e32 w benzynie!


  7. #7
    Właśnie zerknąłem do ETK i ceny kostek raczej nie zachęcają. W zależności od rocznika koszt kostki to 455 do 555 zł. Jeśli Twoja instalacja posiada kodowanie we wtyczce, to może warto zastanowić się nad przeróbką wiązki (żeby tej kostki nie było). Czysto teoretycznie warto byłoby też zastanowić się nad możliwościami zamienienia układów w kostkach kodujących (układ z wtyczki przełożyć do kostki nowego licznika). To są tylko moje rozważania. Do czynienia z tym tematem miałem tylko przy okazji zabawy w dołożenie BC do e34 z 89 roku.

  8. #8
    Zaawansowany Użytkownik Awatar chester
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    361
    BMW
    E66 730Ld
    Skąd
    Górny Śląsk
    Cytat Zamieszczone przez sz4l0ny
    Strona opisuje, że w przypadku źle dobranej kości występowac będą błędy "kuhlwasser temp" "getriebenprogramm" (i takie też wyświetlają sie u mnie na "nowych" zegarach) co podobno da się zmienić zamieniając piny na płytce Atmel, mimo wszystko nie zdecyduję się na rozebranie mojej istenijącej kosci Code z obawy przed utraceniem wszystkich informacji w niej zawartych.
    Czy w przypadku komunikatu Getriebenprogramm automat w czasie jazdy przełącza biegi czy tylko trójeczka?

  9. #9
    Doświadczony Użytkownik Awatar sz4l0ny
    Dołączył
    Sep 2007
    Posty
    2,755
    BMW
    e32
    Skąd
    Kraków
    Cytat Zamieszczone przez chester
    Czy w przypadku komunikatu Getriebenprogramm automat w czasie jazdy przełącza biegi czy tylko trójeczka?
    automat z tymi zegarami pracowal normalnie - wydaje mi sie ze komunikat pojawial sie dlatego ze "dawca" '93 mial skrzynie z trybem adaptacyjnym (A/E/M) natomiast moja jest normalna (S/E/M)

    zdjalem te zegary i na razie jezdze ze starymi
    Czarne e32 w benzynie!


  10. #10
    Zaawansowany Użytkownik
    Dołączył
    Jan 2010
    Posty
    156
    BMW
    mk2
    Skąd
    Kraina deszczowców
    a jaj mam inne pytanie gdyż po zgaszeniu auta kasuje mi sie przebieg dzienny co mam zrobic w zwiazku z tym??

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •