Witajcie,

ponieważ ostatnio zacząłem zastanawiać się nad jakością działania mojego przepływomierza (skądinąd oryginalnego od 15 lat), oczywistym była wizyta w kilku sklepach on-line celem wywiedzenia się na temat cen tego ustrojstwa.


RZECZYWISTOŚĆ/FIKCJA

Cena oryginalnego przepływomierza BOSCH do silnika M62B44 waha się od 800 do 1700 zł. Jako, że mam czasem do czynienia z techniką i elektroniką, nie wydaje mi się absolutnie adekwatne do tego, co jest w środku. Najwyraźniej wielu innym ludziom również, skoro ktoś pofatygował się i jednak sprawdził jakie są alternatywy.

Część ludzi do silników po 98r (czyli do 'TU') po prostu zamawia oryginalną część z Land Rovera, gdzie jest identyczny silnik. Przepływomierz już na starcie kosztuje o połowę mniej niż ten od BMW. Jeśli jest ktoś purystą i denerwuje go logo Land Rovera (nr MHK 000230), może przełożyć sobie sam czujnik do swojej oryginalnej obudowy.

Ale mnie takie rozwiązanie i tak nie satysfakcjonuje. Mimo wszystko mówimy tu jeszcze o kosztach około 800 zł, co za kilka blaszek i garstkę komponentów ma się jak piernik do wiatraka. Obecnie za mocno skomplikowany nowoczesny procesor z 50 mln tranzystorów musimy zapłacić 50% tej kwoty. Cóż więc jest takiego drogiego w tym przepływomierzu? Chyba tylko logo BOSCH. A drugie tyle logo BMW na obudowie.

Jako osoba nieustannie szukająca ideału za rozsądną cenę, postanowiłem spędzić jeden wieczór na poszukiwania innego rozwiązania.


ROZWIĄZANIE

Wiele osób zgłasza, że idealnie sprawują się zamienniki od aut VW. Kosztują przy tym grosze. Np. nowy oryginalny przepływomierz kosztuje około 200 zł. Dla aut z 'TU', które mają przepływomierz z płaską 5-pinową wtyczką i zintegrowanym miernikiem temperatury powietrza, jest to zadanie typu: odczep wtyczkę, wykręć stary mechanizm, wkręć nowy i podłącz wtyczkę.

Natomiast wydawałoby się, że użytkownicy silników M62 i M60 z początków produkcji E38 są skazani na jedynie słuszne oryginalne rozwiązanie. Bo i Land Rover nie montował innych silników niż 'TU' i VW nie ma takich przepływomierzy. Chińskie gadżety oczywiście pozostawiamy w tyle i nie wracamy do tej kwestii więcej.

Otóż jest nadzieja. Należy przeto dostosować starą wtyczkę w aucie do nowego przepływomierza. Stara wtyczka ma 4 piny, a nowa 5. Nadzieją jest jednak to, że sygnały na poszczególnych pinach są kompatybilne.

Będę posiłkował się oryginalnymi źródłami
http://forums.bimmerforums.com/forum...52&postcount=7

It's really pretty simple on the new Bosch MAF.
Pin 1 nie jest używany,
Pin 2 otrzymuje 12V z oryginalnej 4 pinowej wtyczki,
Pin 3 to masa pojazdu (minus) również z istniejącej 4 pinowej wtyczki,
Pin 4 jest 5V jako napięcie referencyjne, które nie jest dostępne w oryginalnej wtyczce, ale można je pobrać z czujnika TPS (od położenia przepustnicy)
Pin 5 jest to napięcie wyjściowe, które jest generowane w zależności od przepływu powietrza przez miernik i jest przesyłane z powrotem do komputera silnika, który wykonuje odpowiednie regulacje w mieszance paliwowo-powietrznej. Zazwyczaj pomiędzy 1.5V a 4.5V w zależności od warunków.

w 740i z 96 roku oryginalna 4-pinowa wtyczka ma następujące połączenia
Brązowy jest masą pojazdu (podłącz do pin 3 w nowym MAF)
Szary/Żółty jest napięciem wyjściowym z MAF do komputera (podłącz do pin 5 w nowym MAF)

Szary/Niebieski jest masą przepływomierza, która nie jest używana w nowych przepływomierzach, więc zostaje niepodłączona (nie wygeneruje błędu w inpie)

Czerwony/Niebieski jest napięciem zasilania 12V (podłącz do pin 2 w nowym MAF)
PRAKTYCZNY PLAN

Zamierzam spróbować tą drogę. Ale z drobnymi modyfikacjami:

1. Zakup przepływomierza VW
2. wynaleźć skądś wtyczkę 5 pin do tego przepływomierza
3. jakiś stary uszkodzony przepływomierz przeciąć tak, żeby mieć okrągłą nagwintowaną wtyczkę z pinami.
4. połączyć odciętą wtyczkę 4 pinową z nową 5 pinową według powyższego schematu
5a. doprowadzić 5V z czujnika TPS
5b. podłączyć stabilizator 7805 pod pin 12V (wejście) i pin 5V (wyjście) oraz masę
6. cieszyć się tanim, działającym przepływomierzem, który będzie można wymienić za jakiś czas bez diety w portfelu.


FAKTY, ZALETY

Nie psujemy oryginalnego okablowania, więc w przypadku gdyby jednak to nie zadziałało, można zawsze wrócić do rozwiązania za 1600 zł poprzez odpięcie protezowej wtyczki i zainstalowanie oryginalnego przepływomierza w miejsce alternatywnego.

Mamy oryginalną część (ale innego producenta samochodu), tego samego producenta części (BOSCH)

Numer części BMW: 13621702078 (400$)
Numer części Land/Range Rover: MHK 000230 (200$)
Numer części VW: 06A906461A (70$)
Numer części BOSCH: 0280218002 (200$)